25.06.2018  |  Lager & distribution

Udenlandske vognmænd får kæmpe bøder for snyd i Danmark

Det kan blive en dyr affære at svindle med papirer og udstyr for udenlandske lastbilchauffører, der kører i Danmark. Efter en målrettet politiindsats har flere vognmænd modtaget massive bøder.

En massiv kontolindsats har haft konsekvenser for mange af de udenlandske lastbilchauffører, der kører med ulovlige papirer eller udstyr i Danmark, skriver dr.dk.

Læs også: EU vil overvåge lastbilers CO2-udslip

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Der bliver nemlig givet store bøder for lastbilsvindel her i landet, forklarer Stig Simonsen, der er politikommissær og daglig leder af Tungvognscenter Syd i Vejle. Sammen med landets to øvrige tungvognscentre (i Aalborg og Greve) har Tungvognscenter Syd stået for kontrollen af de tunge køretøjer.

”Vi har haft en massiv kontrolindsats i forhold til de mange udenlandske chauffører og den form for snyd, de laver. Og derfor har vi været massivt til stede og har skrevet mange sager. Det er som ringe i vandet, og det kan vi kun være tilfredse med”, siger Stig Simonsen til dr.dk.

Hvis man bliver taget kan det dreje sig om bøder i 100.000-kroners klassen, og det er blot halvanden måned siden, at en rumænsk vognmand modtog en bøde på 349.000 kroner for at bryde med reglerne for køre- og hviletid og svindle med lastbilens elektroniske udstyr, skriver dr.dk.

Snyd med køretid og gasudledning
Et typisk eksempel på snyd er, når chaufføren har manipuleret med den såkaldte takograf, der registrerer chaufførens køre- og hviletid. Sådan kan chaufføren fortsætte med at køre, mens det ligner, at der bliver holdt pause.

Et andet eksempel på et hyppigt svindelnummer er snyd med det såkaldte ’Adblue-anlæg’. Anlægget er beregnet til at reducere lastbilens udledning af skadelige gasser, men på et år er der blevet fundet 200 tilfælde af manipulation med anlægget i Euro 5-lastbiler, der skal overholde bestemte miljøkrav.

Vognmænd skræmte af dansk kontrol
At det danske politi slår hårdt ned på svindel med lastbilen har spredt sig til resten af Europa, fortæller Stig Simonsen til dr.dk.

”Det hører jeg fra mine kollegaer, at der bliver snakket om på de forskellige sociale medier blandt chaufførerne. Og det sker langt nede i Europa også, hvor vores kontroller bliver ’highlighted’ med jævne mellemrum”, siger han.

”Vi har fornemmelsen af, at nogle overvejer, om det kan svare sig at snyde. Bøderne er ved at være i det leje, hvor vi kan høre i branchen, at det gør ondt, når de får de her store bøder, siger Stig Simonsen.

Det bekræfter Ove Holm, der er underdirektør i DTL Danske Vognmænd, som repræsenterer knap 2.000 danske vognmænd, der kører i ind- og udlandet.

”Der er ingen tvivl om, at politiets indsats og de bødestørrelser, vi taler om, er noget, der virkelig giver genlyd i branchen. De taler om på tværs af nationaliteter, hvor kraftige bøder man får i Danmark, hvis man ikke overholder reglerne”, siger han til dr.dk.

Ove Holm er glad for, at der nu bliver slået hårdere ned på den slags svindel. 

Læs også: Lastbilen er klar til levering, inden du bestiller den

”Vi er under et voldsomt pres fra især østeuropæiske konkurrenter. Så hvis de konkurrerer på ulovligheder er det dybt konkurrenceforvridende udover at være miljø- og sikkerhedsmæssigt forkasteligt”, siger han.

-JJK 

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere