Containere i coronakarantæner presser shippingbranchen

Det globale handelsflow er ved at løbe tør for shippingcontainere, fordi skibe og deres last er i karantæne rundt om i verden, ikke mindst i Kina. Varer er op til to måneder forsinkede, men håbet om normalisering lever.

Containere i hundredtusindvis er strandet i Kina, bl.a. her i Hong Kong, hvilket sætter verdenshandlen under pres og forsinker varer..

20.03.2020

SCM.dk

Det gælder ikke mindst i shippingbranchen, hvor en i forvejen voksende mangel på containere, der har efterladt enorme mængder varer strandet rundt om på kloden, nu ser ud til at blive endnu værre i takt med at Kina begynder at sætte skibe fra bl.a. USA i 14 dages karantæne, når de ankommer til landet, beretter Bloomberg.

Aflæsning af containere og forsinkelser har allerede gennem noget tid skabt mangel på containere i hundredtusindvis, og i takt med at havne som eksempelvis Fuzhou, der ligger midt mellem Hong Kong og Shanghai, er begyndt på at tilbageholde fartøjer i to uger efter ankomst, vil problemet kun vokse.

”Det er en kapacitet på millioner af tons, der er fjernet fra systemet. Og en industri som vores er dybt afhængig af containere”, siger Greg Cherewyk, der er præsident for Pulse Canada, der er interesseorganisation for landets industri inden for bl.a. ærter og linser.

Kina er både problem og basis for håb
Ifølge en frisk rapport fra Bloomberg er udbuddet af containere i havnene i Hamborg, Antwerpen og Rotterdam her i Europa, samt Long Beach og Los Angeles i USA, det laveste nogensinde, og i Canada er situationen ikke meget bedre.

Her mangler man ifølge Greg Cherewyk containere til at eksportere store dele af sin produktion af ærter og linser, og i det samlede regnestykke er man omkring to måneder bagud, efter at 30 fartøjer fra Kina har aflyst ture til Vancouver siden januar.

Andre steder i verden er eksempelvis krydderier som karry fra Thailand kraftigt forsinkede og dyrere at få frem, mens kaffeeksportører fra Brasilien har svært ved at sikre sig nye ordrer, fordi store mængder containere ikke kommer retur fra Kina.

Men netop i Kina håber industrien dog også, at man inden længe vil se udvikling, der kan forbedre situationen. Bloomberg-analytiker Lee Klaskow peger i førnævnte rapport således på, at containervolumnerne rundt om i verden kan begynde at vokse i takt med, at den kinesiske eksport begynder at komme op i gear igen.

Læs også: Aarhus Havn slår egen containerrekord

Og Mark Hemmes, der er direktør for Quorum Corp, som overvåger det canadiske korntransportsystem, håber også på bedre tider snart. ”Forhåbentlig vil situationen rette sig op inden for nogle uger, når Kina begynder at starte sin produktion op igen”, siger han til Bloomberg.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online