20.03.2020 | Lager & distribution
Containere i coronakarantæner presser shippingbranchen
Det globale handelsflow er ved at løbe tør for shippingcontainere, fordi skibe og deres last er i karantæne rundt om i verden, ikke mindst i Kina. Varer er op til to måneder forsinkede, men håbet om normalisering lever.
Containere i hundredtusindvis er strandet i Kina, bl.a. her i Hong Kong, hvilket sætter verdenshandlen under pres og forsinker varer.
Det er ikke kun herhjemme at coronavirusudbruddet har lagt pres på forsyningskæderne, hvilket har fået regeringen til at handle hurtigt og producenter til at fylde lagrene. Ude i den store verden har spredningen af den smitsomme sygdom Covid-19, der følger med virussen, den seneste tid sat sit præg på den globale handel.
Læs også: Politikere vil have containere væk fra motorvejen og ud på skibe
Det gælder ikke mindst i shippingbranchen, hvor en i forvejen voksende mangel på containere, der har efterladt enorme mængder varer strandet rundt om på kloden, nu ser ud til at blive endnu værre i takt med at Kina begynder at sætte skibe fra bl.a. USA i 14 dages karantæne, når de ankommer til landet, beretter Bloomberg.
Aflæsning af containere og forsinkelser har allerede gennem noget tid skabt mangel på containere i hundredtusindvis, og i takt med at havne som eksempelvis Fuzhou, der ligger midt mellem Hong Kong og Shanghai, er begyndt på at tilbageholde fartøjer i to uger efter ankomst, vil problemet kun vokse.
”Det er en kapacitet på millioner af tons, der er fjernet fra systemet. Og en industri som vores er dybt afhængig af containere”, siger Greg Cherewyk, der er præsident for Pulse Canada, der er interesseorganisation for landets industri inden for bl.a. ærter og linser.
Kina er både problem og basis for håb
Ifølge en frisk rapport fra Bloomberg er udbuddet af containere i havnene i Hamborg, Antwerpen og Rotterdam her i Europa, samt Long Beach og Los Angeles i USA, det laveste nogensinde, og i Canada er situationen ikke meget bedre.
Her mangler man ifølge Greg Cherewyk containere til at eksportere store dele af sin produktion af ærter og linser, og i det samlede regnestykke er man omkring to måneder bagud, efter at 30 fartøjer fra Kina har aflyst ture til Vancouver siden januar.
Andre steder i verden er eksempelvis krydderier som karry fra Thailand kraftigt forsinkede og dyrere at få frem, mens kaffeeksportører fra Brasilien har svært ved at sikre sig nye ordrer, fordi store mængder containere ikke kommer retur fra Kina.
Men netop i Kina håber industrien dog også, at man inden længe vil se udvikling, der kan forbedre situationen. Bloomberg-analytiker Lee Klaskow peger i førnævnte rapport således på, at containervolumnerne rundt om i verden kan begynde at vokse i takt med, at den kinesiske eksport begynder at komme op i gear igen.
Læs også: Aarhus Havn slår egen containerrekord
Og Mark Hemmes, der er direktør for Quorum Corp, som overvåger det canadiske korntransportsystem, håber også på bedre tider snart. ”Forhåbentlig vil situationen rette sig op inden for nogle uger, når Kina begynder at starte sin produktion op igen”, siger han til Bloomberg.
-AK
Denne artikel er en del af temaet Coronavirus
Branchenyt

Individuel støtte til unge viser lovende resultater
Det hjælper at bruge en særlig metode med individuel støtte, når unge i psykisk mistrivsel skal i arbejde eller uddannelse. Det viser de foreløbige resultater fra et seksårigt forskningsstudie fra Københavns Professionshøjskole. Men de gode resultater kræver, at metoden bliver fulgt nøje, lyder det fra forskerne bag.
Innovation

SAS Institute investerer massivt i udvikling af industri-specifikke AI-løsninger
SAS Institute, den førende globale virksomhed inden for dataanalyse og AI til arbejdsbrug, vil investere knap 7 milliarder danske kroner i udviklingen af praktiske og værdiskabende AI-løsninger til offentlige og private virksomheder.
Lager & distribution

De danske havne oplever stigende aktivitet
I 2022 blev der langet 97,2 millioner ton gods over de danske kajanlæg. Det er en stigning på 2 procent sammenlignet med året før, og den største godsmængde de danske havne har håndteret siden 2008, hvor der gik 106,1 millioner ton gods igennem de danske havne.
Branchenyt

Strømlining af organisationen sætter guldaftryk på bundlinien
Columbus oplevede godt momentum i årets første kvartal. Omsætningen steg med 7 procent (12 procent i lokale valutaer), og driftsresultatet steg med hele 33 procent i Q1 2023. Optimeringen af leveranceorganisationen slår nu for alvor igennem med et løft i effektiviteten til 67 procent mod 62 procent i Q1 2022.
Lager & distribution

Et internationalt emballageflow betyder en mere effektiv forsyningskæde
Emballagens betydning for forsyningskæden bliver større, fordi EU er i færd med at indføre direktiv for producentansvar. Det kan virke som en hæmsko. Men det i virkeligheden en gave, mener en ekspert.
Branchenyt

Ørsted lancerer Europas største produktion af e-methanol
Ved et arrangement i Örnsköldsvik i det nordlige Sverige tog Ørsted det første spadestik på Europas største e-methanolprojekt, FlagshipONE. Det markerer ikke kun starten på byggeriet af projektet, men også det første skridt i en ny epoke inden for grøn søfart, hvor store produktionsanlæg vil levere methanol til en stadig voksende flåde af methanoldrevne fartøjer.