En plan på tværs af salg og forsyning

Sales & operations planning (S&OP) handler om at finde den rette balance mellem efterspørgsel og udbud. Det lyder enkelt, men mange virksomheder erfarer, at det kan være vanskeligt at få den gode teori til at skinne i praksis.

En god S&OP-proces kræver grundig planlægning. Illustration: Vibeke Brylle.

14.12.2016

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Definition på S&OP

Der er mange definitioner på S&OP, men af de tungeste organisationer på området er APICS, der definerer S&OP på følgende måde: En proces som giver ledelsen mulighed for strategisk at orientere forretningen mod at opnå konkurrencekraft på en kontinuerlig basis. Processen:

  • bliver mindst gennemført hver måned,
  • skaber samspil mellem alle funktioner, og
  • forener samt afstemmer efterspørgsel, udbud og nye produkter.

Kan man forestille sig nogen mere central opgave for en forretning end at balancere efterspørgsel og udbud? Det er præcis den opgave sales & operations planning (S&OP) sigter på at løse. S&OP er på ingen måde et nyt fænomen. Begrebet stammer tilbage til slut 80’erne, hvor målet var en stabiliseret produktionsplan på den korte og mellemlange tidshorisont.

Der er siden skrevet mange gode videnskabelige artikler og gedigne konsulentrapporter om emnet, og mange virksomheder har kastet sig i lag med arbejdet. Men der er stadig mange virksomheder, hvor ambitionerne ikke bliver indfriet. Processen kommer ganske enkelt ikke til at virke i praksis, eller det er svært at måle effekten af arbejdet med S&OP.

Problemet bliver ikke mindre af, at de virksomheder, som vælger at implementere en S&OP-proces, ofte er de store og i forvejen relativt komplekse virksomheder, hvor gennemsigtighed og entydige målinger på tværs af organisationen i forvejen er en udfordring.

Kun få høster gevinsterne
En dansk undersøgelse fra BDO Advisory fra august 2016 viser fx, at:

  • 80 procent af respondenterne arbejder med en formel eller uformel S&OP-proces, men kun 8 procent mener selv, de har høstet de ønskede gevinster.
  • Virksomhederne har nemlig problemer med lang leveringstid, manglende tillid til forsyningskædens præstationer og usikkerhed om planlægningen.
  • 81 procent oplever, at de beslutninger, der påvirker S&OP-processen, bliver taget uden for processen.
  • I 75 procent af virksomhederne deltager topledelsen ikke i S&OP-processen.
  • Derudover deltager økonomi-, produktudviklings- og indkøbsfunktionerne sjældent i de centrale møder i S&OP processen.
  • 75 procent af virksomhederne oplever, at der er udfordringer med at sikre en fælles indsats på tværs af funktioner om at optimere værdikæden.

Rob Van Der Heiden, International Business Development Director hos Slimstock, holder oplæg om S&OP på brugerdag hos Carl Ras i Herlev..

Fjerner at pege fingre ad
”Der er mange gode grunde til at arbejde med at få S&OP-processen til at virke i praksis, og antallet af grunde stiger kun efterhånden som, globalisering, digitalisering og andre tendenser skærper konkurrencevilkår”, fortæller Rob Van Der Heiden, der er International Business Development Director hos Slimstock. Han tilføjer:

”En effektiv S&OP-proces kan bidrage med mange gevinster, men en af de mest centrale er måske, at der i virksomheder uden effektiv S&OP er mange, der peger fingre ad eller praktiserer skyttegravskrig mellem de forskellige roller i den interne værdikæde. I virksomheder med en succesfuld S&OP proces er det at pege fingre ad andre afløst af samarbejde og en fælles ansvarsfølelse”.

Rob Van Der Heiden peger på, at en S&OP proces kræver en række input, og at man dernæst kan forvente en række output, jf. figur 1.

Figur 1.

”S&OP er med andre ord et helt centralt tandhjul for en virksomheds væsentligste processer som forretningsstrategi, driftsstrategi, forecast/prognoser for salg, ressourceplan, lagerplan etc.”, fortæller han og lister en lang række gevinster ved processen.

  • Bedre koordination og kommunikation på tværs af siloer.
  • Bedre udnyttelse af maskiner og ressourcer.
  • Bedre logistik og distribution.
  • Lavere omkostninger og lavere lagerbinding.
  • Mere præcise prognoser.
  • Flere perfect orders.
  • Højere omsætning.
  • Bedre produktudvikling.

Fem anbefalinger til succes med S&OP

I undersøgelsen ”Store uudnyttede muligheder i dansk industri” (august 2016) anviser BDO Advisory fem anbefalinger til, hvordan virksomheder mangedobler gevinsten med en effektiv S&OP-proces:

  1. Involver C-Level i S&OP processen og lad den administrerende direktør sidde for bordenden.
  2. Tving den taktiske tænkning ind i S&OP-processen.
  3. Gør op med silotænkningen i virksomheden.
  4. Høst frugterne – den velfungerende S&OP-proces reducerer kapitalbindingen og effektiviserer kæden!
  5. Lær af dem, der lykkes med S&OP og høster gevinsterne.

Hent undersøgelsen her.

Han nævner eksempler fra virksomheder på konkrete gevinster som 25 procent bedre prognosepræcision, 10 procent lavere lagerbinding, 10 procent højere lageromsætning, 10 procent bedre serviceniveau og 2-5 procent højere omsætning.

Tag det trin-for-trin
Rob Van Der Heiden fremhæver, at mange undersøgelser viser, at de fleste virksomheder praktiserer S&OP på et relativt lavt modenhedsniveau, og at mange, der ikke arbejder med en formel S&OP-proces, alligevel har elementer af S&OP blot uden at kalde det ved navn.

”S&OP er en proces og et puslespil, som skal bygges op trin-for-trin. Det handler i første omgang at sætte sig ned på tværs af salg, økonomi, produktudvikling, indkøb, supply chain etc. og sammen med topledelsen og tale sammen. Det kan så udvikle sig til mere struktureret kommunikation, der kører i en fast cyklus. Kommunikationen kan gradvis blive mere og mere dybdegående og nuanceret, og processen kan gradvis blive mere og mere automatiseret og integreret. Ting tager tid, men én ting er dog uomgængelig: En S&OP proces kræver topledelsens engagement og opbakning”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup