19.12.2019 | Lager & distribution
Amazon leverer halvdelen af sine amerikanske pakker selv
Analysevirksomheden Morgan Stanley vurderer, at Amazon via sin logistikdivision allerede leverer halvdelen af sine pakker på hjemmemarkedet i USA, og at selskabet inden længe vil overhale både UPS og FedEx målt på volumen. Stort fokus på byområder kan være del af forklaring.
Amazon leverer flere og flere af sine egne pakker i USA og ser ud til inden længe at give konkurrenterne UPS og FedEx baghjul målt på volumen. Foto: Amazon
Amazon har igennem en årrække opbygget sit fulfillment-netværk hjemme i USA og leverer flere og flere af sine egne pakker, hvad enten det er med fortovsrobotter eller fragtfly, eller måske snart med droner. I samme moment siger man farvel til sine aftaler med de traditionelle transportfirmaer.
Læs også: Fremgang for lastbilbranchen i USA
Nu har analysevirksomheden Morgan Stanley så set nærmere på udviklingen, og her er man nået frem til, at Amazon på nuværende tidspunkt håndterer omkring halvdelen af sine egne pakker på det amerikanske marked.
”Vores AlphaWise-analyse viser, at Amazon Logistics allerede leverer ca. 50 procent af Amazon USA-volumen, fokuseret på byområder”, lyder det fra Morgan Stanley, skriver bl.a. CNBC.
Ifølge Morgan Stanley har Amazon Logistics mere end fordoblet sin andel på det amerikanske marked fra omkring 20 procent for et år siden, og distribuerer nu omkring 2,5 milliarder pakker årligt. Til sammenligning håndterer UPS og FedEx 4,7 mia. hhv. 3 mia. pakker om året, vurderer MS.
Og rangordenen mellem de tre selskaber ser snart ud til at tippe til Amazons fordel. MS forudser således, at Amazon Logistics vil vokse med 68 procent om året (CAGR) frem mod 2022. Ved udgangen af 2022 vil det placere selskabets volumen på omkring 6,5 mia. pakker, et godt stykke foran de to rivaler, der forudses at være på 5 mia. hhv. 3,4 mia. pakker om året
”For os er Amazon Logistics allerede en stor aktør, og med en flåde, der er omkring en femtedel af størrelsen på konkurrenternes, siger det noget om deres evne til at bruge tæthed og teknologi til at løfte effektiviteten”, påpeger Morgan Stanley.
Som nævnt peger MS på, at Amazon fokuserer mere på de urbane og tætbefolkede områder end de to konkurrenter, hvilket kan være en del af forklaringen på selskabets hurtigere vækst.
Læs også: Gratis levering øger ikke mængden af returpakker
Vurderingen er således, at 61 procent af Amazon Logistics’ pakkevolumen er fra forstadsområder, 28 procent fra byer og kun 11 procent fra landet. Til sammenligning henter resten af industrien typisk omkring 20 procent af deres volumen fra landområderne.
-AK
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.
Branchenyt

Satser på serviceaftaler og montering med ny ansættelse
Postkasseanlægsleverandøren Renz starter en helt ny serviceafdeling, der skal gøre virksomheden til totalleverandør, give mulighed for serviceaftaler og skabe tættere kontakt til kunder og projekter. Serviceafdelingen får en ny mand ved roret.
Innovation

Genbrugshandsker skal sænke hospitalers klimaaftryk
Dansk udviklingsprojekt vil på to år skabe et cirkulært alternativ til de blå éngangshandsker af det syntetiske gummi nitril – til gavn for sundhedsvæsenets grønne omstilling og forsyningssikkerheden af værnemidler.
Sourcing

Walmart automatiserer leverandørforhandlinger med kunstig intelligens
Indkøbere har til alle tider manglet tid til at gennemføre omhyggelige forhandlinger med hele leverandørbasen. Det har betydet store tab af værdiskabelse for både købere og leverandører. Supermarkedsgiganten Walmart griber nu til kunstig intelligens og chatbot for at løse udfordringen.
Lager & distribution

Ny pakkeboks styrker 100 år gammel virksomhed
Den familieejede virksomhed Ingvard Madsen har i samarbejde med STIHL og Renz A/S fået opsat en ny og praktisk pakkeboks, STIHL Pick-Up Box, som skal være med til styrke og fremtidssikre den anerkendte virksomhed nær Kolding.
Produktion

Miljøcertificering gør møbelfabrik mere attraktiv
Standarder spiller en væsentlig rolle i Four Designs grønne omstilling. Den fynske møbelvirksomhed er miljøcertificeret efter ISO 14001 og bruger også produktspecifikke standarder, der sikrer miljøfokus, i deres produktudvikling.