Gratis levering øger ikke mængden af returpakker
I Storbritannien vil 60 procent af forbrugerne ikke betale for fragt eller retur, når det handler på nettet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Whistl. Men den gratis levering øger ikke antallet af returpakker, der ellers en voksende hovedpine for flere netbutikker.
60 procent af de britiske forbrugere, der handler online, betaler ikke leveringsomkostninger, og de vil heller ikke betale for returneringer. Men netbutikker, der tilbyder gratis levering og returnering, oplever tilsyneladende ikke et øget antal af returpakker.
Læs også: Tre store spillere kæmper om pakkeposten
Det viser en undersøgelse af forbrugernes nethandelsvaner udarbejdet af det engelske logistikfirma Whistl.
Undersøgelsen viste yderligere, at gratis returnering med forudbetalt porto, hurtig tilbagebetaling og vedlagt returlabel er de tre vigtigste faktorer i god returneringspolitik – i den rækkefølge. Hele 53 procent meddelte, at hvis ikke returpolitikken levede op til deres forventninger, ville sandsynligheden for at de ikke handlede være meget større.
”Nøglelektionen for detailhandlere, når de overvejer deres online returneringspolitik, er at kende sit publikum, og levere en service, der opfylder kundemålgruppes behov, uanset alder eller indkomstprofil. Hvis din målgruppe er forskelligartet og kompleks, så overvej at arbejde med en partner, der kan levere en multi-returneringspolitik, der kan tilfredsstille behovene hos alle dine potentielle kunder”, siger Melanie Darvall, Director Marketing and Communication hos Whistl.
Læs også: Det bæredygtige lager bliver mere efterspurgt
De varegrupper, der har det højeste antal returneringer er tøj og sko, elektronik og køkkenmaskiner, mens varer som bøger, produkter til dyr og spil har de laveste andele.
- SDN