Tre store spillere kæmper om pakkeposten

Markedet for pakkepost stiger i takt med, at e-handel bliver mere og mere populært. Og der er særligt tre parter, der kæmper om kunderne: De pressede postkoncerner, nethandelsgiganter som Amazon og de nye drenge i klassen, supermarkederne.

Pakkemarkedet er i høj kurs på grund af dem stigende e-handel, derfor er der også stor konkurrence om kunderne. Særligt de gamle postkoncerner, Amazon og supermarkederne jagter kunderne. Arkivfoto..

02.05.2019

SCM.dk

Pakkepostmarkedets 'grand old man', postcentralerne, kæmper for overlevelse, mens Jeff Bezos internethandelsgigant, Amazon, sigter efter markedsdominans. De nye spillere er supermarkederne, der er kommet til med den stigende vækst inden for dagligvarer indkøb på nettet.

Det pressede postvæsen
De gamle postkoncerner rundt omkring i Europa bløder på grund af faldende brevmængder. I England og Belgien er aktiekurserne faldet med mellem 44 og 59 procent for henholdsvis det britiske postvæsen Royal Mail og belgiske Bpost.

Den nordiske postkoncern Postnord, forsøger blandt andet at indstille sig på en stor omstilling.

Mange postkoncerner prøver derudover at kompensere for den manglende indtjening fra breve ved primært at bevæge sig ind på pakkemarkedet. Men de er oppe mod traditionelle pakkeselskaber som DHL, UPS og Fedex, der allerede har de nødvendige logistiknetværk og teknologiske løsninger, der skal til.

”Det er svært at få pakkeposten til at opveje faldet i brevmængderne”, siger Jens W. Larsson, partner og porteføljeforvalter i hedgefonden St. Petri Capital, til Finans.

Amazon udbreder eget transportnetværk
Men også de traditionelle pakkeselskaber er udfordret. Amazon har udover den kæmpe onlineplatform også meldt sig ind i pakkekampen ved at udbrede sit eget transportnetværk i Europa og står allerede stærkt i Storbritannien, Tyskland og Østrig.

I Storbritannien leverer Amazon selv omkring syv procent af alle pakker i landet, mens det drejer sig om tre til fem procent i Tyskland, ifølge den tyske investeringsbank Berenberg.

Og Amazon er ikke alene. Andre store nethandelsgiganter er også helt ude på vippen for at komme ind på markedet. Det gælder for eksempel JD.com og kinesiske Alibaba, som begge planlægger at ekspandere betydeligt i Europa.

”Det er tænkeligt, at en af dem kunne være på udkig efter at købe sig et pakkeleveringsselskab for at få kontrol over en væsentlig del af sin logistikkæde med ét slag”, skriver Berenberg i en analyse.

Kæmpe potentiale i supermarkeder
Den nye soldat i marken er supermarkederne. I kræft af at forbrugerne i stigende grad lokkes til at bestille deres dagligvarer over nettet og få bragt dem til døren, åbner døren sig til, at supermarkederne kan være pakkepostens nye es i ærmet.

Fødevarelogistik er kompleks og kræver en leveringsmetode, der hverken smelter, fordærver eller knuser varerne. Derfor er det også nemmere for supermarkederne at udbrede deres leveringssortiment til tøj og elektronik, end det er for pakkegiganterne at skulle levere fødevarer, fordi det er en langt dyre proces.

I 2017 købte Amazon den amerikanske dagligvarekæde Whole Foods, og det fødevareeventyr stopper ikke her, ifølge The Wall Street Journal.

”Hvis Amazon kan knække nødden på fødevaresiden, ville det være det logiske bud på, hvem der kan blive bedst positioneret i pakkemarkedet fremadrettet. Ved at tilføje fødevarer til selskabets andre varer kan det vinde en større del af kundernes pengepung, alt imens det mindsker leveringsomkostningerne”, siger Dusan Milosavljevic, analytiker i Berenberg, til Finans.

Men selvom Amazon knækker koden, så bliver det ikke uden kamp. Den store amerikanske fødevarekæde Kroger og franske Casino har nemlig også taget kampen op ved at samarbejde med det britiske onlinesupermarked Ocada.

Læs også: Dansk Supermarked klar med pakkeløsning

Ocada har ingen fysiske butikker, men i stedet gigantiske varehuse fyldt med robotter, der ved hjælp af maskinlæring og komplekse algoritmer kan pakke 50 dagligvarer på få minutter, uden at beskadige produkterne. Onlinesupermarkedet tilbyder også andre supermarkedskæder at stå for onlinelogistikken.

- SDN

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online