02.05.2019  |  Lager & distribution

Tre store spillere kæmper om pakkeposten

Markedet for pakkepost stiger i takt med, at e-handel bliver mere og mere populært. Og der er særligt tre parter, der kæmper om kunderne: De pressede postkoncerner, nethandelsgiganter som Amazon og de nye drenge i klassen, supermarkederne.

Stadig flere handler online, men hvem skal bringe pakkerne ud? Det er der i øjeblikket kæmpe konkurrence om, og et stigende antal aktører melder sig på banen i kampen om kunder, skriver Finans.

Læs også: EU-harmoniseret mærkning af pakker: Hvad betyder det for dig?

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Pakkepostmarkedets 'grand old man', postcentralerne, kæmper for overlevelse, mens Jeff Bezos internethandelsgigant, Amazon, sigter efter markedsdominans. De nye spillere er supermarkederne, der er kommet til med den stigende vækst inden for dagligvarer indkøb på nettet.

Det pressede postvæsen
De gamle postkoncerner rundt omkring i Europa bløder på grund af faldende brevmængder. I England og Belgien er aktiekurserne faldet med mellem 44 og 59 procent for henholdsvis det britiske postvæsen Royal Mail og belgiske Bpost.

Den nordiske postkoncern Postnord, forsøger blandt andet at indstille sig på en stor omstilling.

Mange postkoncerner prøver derudover at kompensere for den manglende indtjening fra breve ved primært at bevæge sig ind på pakkemarkedet. Men de er oppe mod traditionelle pakkeselskaber som DHL, UPS og Fedex, der allerede har de nødvendige logistiknetværk og teknologiske løsninger, der skal til.

”Det er svært at få pakkeposten til at opveje faldet i brevmængderne”, siger Jens W. Larsson, partner og porteføljeforvalter i hedgefonden St. Petri Capital, til Finans.

Amazon udbreder eget transportnetværk
Men også de traditionelle pakkeselskaber er udfordret. Amazon har udover den kæmpe onlineplatform også meldt sig ind i pakkekampen ved at udbrede sit eget transportnetværk i Europa og står allerede stærkt i Storbritannien, Tyskland og Østrig.

I Storbritannien leverer Amazon selv omkring syv procent af alle pakker i landet, mens det drejer sig om tre til fem procent i Tyskland, ifølge den tyske investeringsbank Berenberg.

Og Amazon er ikke alene. Andre store nethandelsgiganter er også helt ude på vippen for at komme ind på markedet. Det gælder for eksempel JD.com og kinesiske Alibaba, som begge planlægger at ekspandere betydeligt i Europa.

”Det er tænkeligt, at en af dem kunne være på udkig efter at købe sig et pakkeleveringsselskab for at få kontrol over en væsentlig del af sin logistikkæde med ét slag”, skriver Berenberg i en analyse.

Kæmpe potentiale i supermarkeder
Den nye soldat i marken er supermarkederne. I kræft af at forbrugerne i stigende grad lokkes til at bestille deres dagligvarer over nettet og få bragt dem til døren, åbner døren sig til, at supermarkederne kan være pakkepostens nye es i ærmet.

Fødevarelogistik er kompleks og kræver en leveringsmetode, der hverken smelter, fordærver eller knuser varerne. Derfor er det også nemmere for supermarkederne at udbrede deres leveringssortiment til tøj og elektronik, end det er for pakkegiganterne at skulle levere fødevarer, fordi det er en langt dyre proces.

I 2017 købte Amazon den amerikanske dagligvarekæde Whole Foods, og det fødevareeventyr stopper ikke her, ifølge The Wall Street Journal.

”Hvis Amazon kan knække nødden på fødevaresiden, ville det være det logiske bud på, hvem der kan blive bedst positioneret i pakkemarkedet fremadrettet. Ved at tilføje fødevarer til selskabets andre varer kan det vinde en større del af kundernes pengepung, alt imens det mindsker leveringsomkostningerne”, siger Dusan Milosavljevic, analytiker i Berenberg, til Finans.

Men selvom Amazon knækker koden, så bliver det ikke uden kamp. Den store amerikanske fødevarekæde Kroger og franske Casino har nemlig også taget kampen op ved at samarbejde med det britiske onlinesupermarked Ocada.

Læs også: Dansk Supermarked klar med pakkeløsning

Ocada har ingen fysiske butikker, men i stedet gigantiske varehuse fyldt med robotter, der ved hjælp af maskinlæring og komplekse algoritmer kan pakke 50 dagligvarer på få minutter, uden at beskadige produkterne. Onlinesupermarkedet tilbyder også andre supermarkedskæder at stå for onlinelogistikken.

- SDN

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere