28.02.2019  |  Branchenyt

FedEx-robot skal levere varer direkte til kunderne inden for samme dag

FedEx' nye autonome leveringsløsning, FedEx SameDay Bot, skal sikre detailhandlerne en hurtig løsning til dør til dør-leveringen i lokalområdet.

Kundernes behov for leveringsløsninger ændrer sig hurtigt. For at følge med udviklingen har FedEx netop annonceret sit nye autonome leveringsapparat, som de har givet navnet FedEx SameDay Bot.

FedEx’ robot vil gøre det muligt for detailhandlerne at tage imod en ordre fra deres nærmeste kunder og levere den direkte til enten hjemmet eller forretningen inden for samme dag. På den måde skal løsningen være svaret på hurtig last-mile-levering.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Hackerangreb og orkanen Harvey koster FedEx dyrt

”FedEx SameDay Bot er designet til at ændre den lokale levering, og den skal hjælpe detailhandlerne med at håndtere kundernes stigende forventninger. Løsningen er en milepæl i bestræbelserne efter løsninger på den komplekse og omkostningstunge levering på den sidste kilometer inden for samme dag, der samtidig også er både sikker og miljøvenlig”, siger vicepræsident i FedEx, Brie Carere.

Den nye leveringsløsning, der i natur minder om Starships produkt, er udviklet i samarbejde med DEKA Development & Research Corp. og dets grundlægger Dean Kamen, der tidligere har skabt teknologier som iBot Personal Mobility Device og Segway.

Robotten er designet til at bevæge sig på fortove og langs veje. For at sikre leveringen har den fået integreret flere teknologiske løsninger bl.a. teknologi fra iBot, avanceret teknologi som LiDar samt en mængde kameraer, der gør det muligt for den udledningsfri og batteridrevne 'bot at være opmærksom på sine omgivelser.

Til at opdage og undgå forhindringer på ruten er teknologierne koblet op med machine learning-algoritmer, der også gør det muligt at vælge en sikker vej samt at følge gældende vej- og sikkerhedsregler. Proprietær teknologi gør desuden SameDay-robotten velegnet til at navigere på ujævne overflader, kantsten og trappetrin.

Skal testes på udvalgte markeder
FedEx vil i løbet af sommeren teste SameDay Botten på udvalgte markeder som Memphis, selvom de endnu afventer endelig godkendelse fra byerne.

”Vi kunne ikke være mere lykkelige over, at FedEx har valgt sin hjemby som en af pilotbyerne for denne revolutionerende innovation. Vi ser frem til at samarbejde med FedEx om fortsat at introducere teknologier, der kan hjælpe med at forbedre livskvaliteten i vores samfund”, siger Memphis’ borgmester, Jim Strickland.

De første forsøg vil involvere leveringer mellem udvalgte FedEx Office-lokationer. FedEx Office tilbyder i øjeblikket sin SameDay City-service, der opererer på 32 markeder og 1900 byer og bruger FedEx-køretøjer og uniformerede FedEx-ansatte. FedEx-botten vil komplimentere SameDay City-servicen.

”Vi er glade for at kunne tilbyde denne teknologi til nye markeder og bedre support til vores kunder. De virksomheder, der har givet os feedback, har været afgørende i at sikre, at vi kigger mod fremtiden for e-handel”, siger præsident og CEO i FedEx Office, Brian Phillips.

Det er planen, at SameDay Bot skal støtte detailhandlere i flere segmenter. Allerede nu er der etableret samarbejder med virksomheder som AutoZone, Lowe’s, Pizza Hut, Target, Walgreens og Walmart. Blandt de virksomheder, der allerede har set prototypen, bliver den nye leveringsløsning da også godt modtaget.

”Vi er begejstrede over at samarbejde med de talentfulde hold hos FedEx og DEKA om denne revolutionerende nyskabelse. Da vi så FedEx SameDay-botten i aktion bekræftede det vores hold i, at den kan hjælpe med at forbedre vores service ved at tilbyde pålidelige, højeffektive leveringer til vores kunder”, siger præsident og CEO hos AutoZone, Bill Rhodes.

Læs også: FedEx og Boeing i samarbejde om ecoDemonstrator

FedEx SameDay Bot havde sin første offentlige optræden d. 26. februar på NBC i The Tonight Show med Jimmy Fallon. Prototypen vil nu blive finpudset for at leve op til sikkerhedsstandarder og regulering samt de specifikke behov fra kunderne.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere