Nethandel

Branchenyt

Corona vender op og ned på danskeres nethandelsmønstre

Corona-pandemien har vendt verden på hovedet. Det gælder også for dansk e-handel og danskernes online købsmønstre. Det har betydet vækst for nogle brancher, mens andre oplever en nedtur såsom rejsebranchen.

Strategi & ledelse

Online/offline-samspil bliver alfa omega for handelsvirksomheder

Coronakrisen har sat sine spor i de danske forbrugsmønstre. E-handlen er steget markant, og gør-det-selv-projekter vinder større indpas. Men selvom restriktionerne ophæves, skal handelsvirksomheder ikke forvente, at alt vender tilbage til normalen. Flere kunder vil forblive på nettet – eller et sted imellem det online og offline.

Branchenyt

Danske netbutikker vinder kunderne tilbage

E-handlen er steget i 2020, men færre danske forbrugere lægger deres penge hos de store udenlandske netbutikker. I stedet tyder det på, at danskernes samfundssind har fået dem til at handle dansk i stedet, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.

Planlægning

God planlægning fik Postnord gennem en vild juletid

Nethandlen har i den grad taget fart under coronakrisen, og juleindkøbene var ingen undtagelse. Det gav logistikvirksomheder noget af en opgave. Succesraten kommer bag på distributørerne selv, som mener, at god planlægning er årsag til at pakker stadig blev leveret til tiden.

Branchenyt

Forventninger til hurtig levering stiger i e-handel

Det er stadig blandt netbutikkers største udfordringer at leve op til kunders forventninger til hurtig levering. Næsten to ud fra tre vurderer, at de mister kunder, hvis de ikke leverer indenfor to dage. Bæredygtig levering bliver samtidig vigtigere for konkurrenceevnen, viser nye tal fra Dansk Erhverv.

Branchenyt

Matas vinder Guldprisen for deres netbutik

Matas har først indenfor de seneste par år satset på e-handlen. I dag har de investeret i sådan en grad, at både nethandel og fysiske butikker gavner. Derfor vandt Matas både Guldprisen og Årets Omni-channel-virksomhed til E-handelsprisen den 12. november.

Branchenyt

Efter juleræs buldrer e-handlen stadig derudad

Mens forventningerne til e-handlen var høje i november og december, var resultaterne endnu højere. Tendensen fortsætter stærkt ind i 2021, hvor hver tredje netbutik forventer et mindst dobbelt så stort salg i første kvartal i år i forhold til året før.

Branchenyt

Amazon snubler ind på svenske e-handelsmarked

Amazon.se slog dørene op for mindre end fire måneder siden. Kritikken fra e-handelseksperter hagler allerede ned over virksomheden, hvis første skridt ind på de skandinaviske markeder ikke er kørt som smurt.

Branchenyt

3 tendenser din netbutik vil møde i 2021

Ifølge tre eksperter vil 2021 fortsætte i 2020’s fodspor, når det kommer til e-handel. Her skitserer de tre tendenser, der kommer til at dominere i det kommende år, samt én der formentlig ikke gør.

Lager & distribution

Pakkeboks foran lageret hjælper netbutik gennem julen

Netbutikken LirumLarumLeg har op til Black Friday og julen bestilt en pakkeboks, der skal stå foran deres lager. Kunder kan hente pakker 24 timer i døgnet og afhjælpe det logistiske pres, virksomheden forventer igennem november og december.

IT

Corona sætter spor i folks digitale adfærdsmønstre

Mange mennesker har flyttet deres liv online i 2020 for at begrænse risikoen for at smitte eller blive smittet af corona. Det har særligt afspejlet sig i e-handlen, der har taget fart. Undersøgelser tyder på, at det digitale liv er kommet for at blive.

Lager & distribution

Topchef: Stigende onlinehandel presser miljøet

Ifølge Jesper Bove-Nielsen skal nethandel og klimavenlig levering tænkes som en samlet pakke. Som modellen er nu, mener Vigo-chefen nemlig ikke, at klimaet vil kunne klare onlinehandlens stigende popularitet.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere