Færre sender varer købt på nettet retur
Blot hver tiende vare købt på nettet ryger retur til netbutikkerne. Det konkluderer en analyse fra Dansk Erhverv. Analysen viser også, at forbrugerne i stigende grad mener, at det er besværligt at sende varer retur.
Det er blot 9 procent af købene på nettet, der returneres helt eller delvist. Det fremgår af Dansk Erhvervs E-handelsanalyse. Den returrate kan netbutikkerne godt være stolte af, lyder det fra Jens Wedenborg, som arbejder med e-handelslogistik i Dansk Erhverv. Han vurderer dog også, at den kan komme længere ned, for det er et område, som netbutikkerne fokuserer på.
“Der bliver eksempelvis arbejdet meget med at sikre, at kunderne vælger den rigtige størrelse. Det giver god mening, for mere end 4 ud af 10 returneringer skyldes forkert størrelse”, siger Jens Wedenborg.
Analysen viser også, at det er unge, der returnerer oftest, mens de ældre stort set altid beholder deres køb:
“Det giver også fin mening, da de unge især køber tøj og sko, som er den varegruppe, der oftest sendes retur”, forklarer Jens Wedenborg.
Mens netbutikkerne kan være glade for den generelle lave returrate, så bør de være mere bekymrede over, at analysen viser, at godt hver fjerde forbruger har beholdt en vare, de faktisk ville returnere. Og de skal ikke mindst være bekymrede over, at andelen af forbrugere, der synes, at det er besværligt at returnere en vare, er vokset markant det seneste år - fra 19 procent i 2022 til 26 procent i 2023.
“Der er én ting, der er værre end returneringer, og det er, at kunderne oplever det som besværligt. Det gør en ærgerlig købsoplevelse lidt mere ærgerlig, og det mindsker chancen for, at kunden vil vende tilbage eller anbefale netbutikken til andre, markant”, siger Jens Wedenborg.
Læs også: Bookninger af transportløsninger samlet ét sted
Han understreger dog, at det er en vanskelig balance for netbutikkerne, der både skal sørge for at gøre det nemt at returnere og holde returraten så lav som mulig.
“Vi kan se, at nogle af de store som Boozt, H&M og Zalando, som har kørt med en meget let og også gratis returpolitik, har justeret den noget, fordi returraten simpelthen blev for høj. Hvordan man lige lander den, det ved netbutikkerne bedst selv”, siger Jens Wedenborg.
Kilde: Dansk Erhverv
/ PiB