Færre sender varer købt på nettet retur

Blot hver tiende vare købt på nettet ryger retur til netbutikkerne. Det konkluderer en analyse fra Dansk Erhverv. Analysen viser også, at forbrugerne i stigende grad mener, at det er besværligt at sende varer retur.

En analyse foretaget af Dansk Erhverv viser, at forbrugerne i stigende grad mener, at det er besværligt at sende varer retur. Foto: 123rf.com

15.04.2024

SCM.dk

Det er blot 9 procent af købene på nettet, der returneres helt eller delvist. Det fremgår af Dansk Erhvervs E-handelsanalyse. Den returrate kan netbutikkerne godt være stolte af, lyder det fra Jens Wedenborg, som arbejder med e-handelslogistik i Dansk Erhverv. Han vurderer dog også, at den kan komme længere ned, for det er et område, som netbutikkerne fokuserer på.

“Der bliver eksempelvis arbejdet meget med at sikre, at kunderne vælger den rigtige størrelse. Det giver god mening, for mere end 4 ud af 10 returneringer skyldes forkert størrelse”, siger Jens Wedenborg.

Analysen viser også, at det er unge, der returnerer oftest, mens de ældre stort set altid beholder deres køb:

“Det giver også fin mening, da de unge især køber tøj og sko, som er den varegruppe, der oftest sendes retur”, forklarer Jens Wedenborg.

Mens netbutikkerne kan være glade for den generelle lave returrate, så bør de være mere bekymrede over, at analysen viser, at godt hver fjerde forbruger har beholdt en vare, de faktisk ville returnere. Og de skal ikke mindst være bekymrede over, at andelen af forbrugere, der synes, at det er besværligt at returnere en vare, er vokset markant det seneste år - fra 19 procent i 2022 til 26 procent i 2023.

“Der er én ting, der er værre end returneringer, og det er, at kunderne oplever det som besværligt. Det gør en ærgerlig købsoplevelse lidt mere ærgerlig, og det mindsker chancen for, at kunden vil vende tilbage eller anbefale netbutikken til andre, markant”, siger Jens Wedenborg.

Læs også: Bookninger af transportløsninger samlet ét sted

Han understreger dog, at det er en vanskelig balance for netbutikkerne, der både skal sørge for at gøre det nemt at returnere og holde returraten så lav som mulig. 

“Vi kan se, at nogle af de store som Boozt, H&M og Zalando, som har kørt med en meget let og også gratis returpolitik, har justeret den noget, fordi returraten simpelthen blev for høj. Hvordan man lige lander den, det ved netbutikkerne bedst selv”, siger Jens Wedenborg.

Kilde: Dansk Erhverv

/ PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.02.2025SCM.dk

Udledningen fra nye veje eksploderer

17.02.2025SCM.dk

Container spotraterne på vej ned mod 2023-niveau

17.02.2025SCM.dk

El-varebiler vinder frem trods fald i samlet varebilsalg

17.02.2025SCM.dk

Luftfragtselskab fragtede 42 millioner roser til Valentinsdag

13.02.2025SCM.dk

Medie: Hapag-Lloyd tæt på bestilling af nye containerskibe

13.02.2025SCM.dk

JYSK reducerer CO2-udledning med 37 procent med el-lastbiler til containertransport

13.02.2025Descartes

Sponseret

Kronik af Descartes: Den Kolde Forsyningskæde Sådan kvalitetssikrer vi temperaturfølsomme varer under transport

12.02.2025SCM.dk

Posten Bring moderniserer pakkehåndtering med cloudteknologi

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online