Indkøberne foretrækker stadig nettet trods genåbning
Hver fjerde indkøber handler udelukkende online, og 2 ud 3 kroner på indkøbernes budget bruges på nettet, som dermed stadig er den suverænt mest brugte indkøbskanal. Det viser Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse for andet halvår 2021.
Der er sket et tydeligt fald i, hvor ofte de professionelle indkøbere handler online. Det viser Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse for 2. halvår 2021, som nu er på gaden.
I 2020 skete 84 procent af alle indkøb på nettet, i 1. halvår 2021 var det 74 procent og i 2. halvår 2021 var det 66 procent af alle indkøb.
Udviklingen overrasker dog ikke Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv:
”Nej, det var forventet, at genåbningen i 2. halvår ville have betydning. Og det ændrer ikke på, at indkøberne foretrækker nettet. Hvis jeg som B2B virksomhed uden digitalt salg læste analysen, ville jeg helt klart tænke, at vi simpelthen skal være klar til de mange digitale kunder – og hvis jeg allerede solgte via nettet, ville jeg skrue op for indsatsen”.
Det giver da også rigtig god mening at prioritere de digitale kanaler, hvis vi ser på indkøbernes forventninger til fremtiden.
Læs også: D2C vinder frem hos virksomheder og forbrugere
”Knap hver femte indkøber forventer at handle mere online det kommende år, mens blot seks procent vil skrue ned, så der er altså en klar forventning hos indkøberne om, at virksomhederne er klar til dem”, uddyber Niels Ralund.
Det er i høj grad fleksibilitet og bekvemmelighed, der får de professionelle indkøbere til at handle online. Det matcher også de tal, vi ser hos de ”almindelige” forbrugere, forklarer e-handelsdirektøren.
”Og det er faktisk en vigtig pointe; indkøberne er jo almindelige forbrugere, som i privatlivet oplever, hvor nemt det er handle online, og så forventer de selvfølgelig det samme, når de møder på job”.
Virksomhederne skal være skarpe på prisen
Pris og mulighed for at sammenligne priser betyder dog også en del for mange indkøbere - især når de ikke har handlet hos virksomheden tidligere.
Det er naturligt, og prisen vil formentlig kun komme til at betyde mere i den kommende tid, vurderer Niels Ralund.
”Der er krig, inflation og generel usikkerhed, så det er forventeligt, at virksomhederne prioriterer prisen højere i den kommende tid”.
Læs også: Selvom Amazon er en e-mastodont, tager det tid at overvinde et marked
Derfor er det også vigtigt, at virksomhederne er bevidste om prisens betydning - usikkerheden om prisen – er det, der får flest indkøbere til at droppe e-handel.
”Det giver sig selv, at det er en fordel at være skarpe og konkurrencedygtig på prisen. Men færre tænker nok over, at det skal være let for indkøberen at sammenligne priser med konkurrenter. Det betyder faktisk meget, og derfor er det oplagt for virksomhederne at undersøge, hvordan de kan løse den opgave”, siger Niels Ralund.
Teknologi kan fjerne barrierer
Analysen viser også, at en del vælger e-handel fra, da det er svært at vurdere produktet uden at røre det fysisk. Det er en velkendt barriere, som også bremser almindelige forbrugere, men den kan blive mindre i fremtiden, vurderer Niels Ralund.
”Der sker jo meget på hele AR, VR og XR-området, så der bliver rigtig gode muligheder for at vurdere produktet bedre – eksempelvis kan man se, hvordan møbler, maskiner eller andre større elementer passer ind. Det kommer til at bryde denne barriere ned stille og roligt”.
- KCP