D2C vinder frem hos virksomheder og forbrugere

Det er især lettere adgang til produktinformation, udvalg og forventningen om lavere pris, der får forbrugerne til at handle direkte hos producenterne. Det viser nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.

I en ny E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv vurderer 40 procent af forbrugerne, at de får den bedste og mest detaljerede information om produkterne, når de handler på producentens egen hjemmeside. Foto: 123RF.

04.04.2022

SCM.dk

Shaping New Tomorrow gør det. Velux gør det. Barons gør det. Og Camille Brinch Jewellery gør det; Sælger egne produkter direkte til forbrugerne fra egen hjemmeside.  

Forretningsmodellen går under navnet D2C på nydansk, og de fire virksomheder er langt fra alene om at bruge den - især på nettet er der flere og flere brands, som kaster sig ud i det. I USA steg D2C e-handelssalget med 45 procent i 2020 og udgjorde 14 procent af den totale e-handelsomsætning. 

Men hvorfor? Det kan Morten Jensen, CSO i e-handelsbureauet Kvantum, svare på: 

”Digitaliseringen har gjort D2C mere relevant og attraktiv, fordi vi kan opsamle en masse data og viden om adfærd, målgrupper, køb m.m. Det kan bruges til forbedret service, salg og produktudvikling”. 

Han bliver bakket op af Brian Mikkelsen, e-handelsspecialist og CSO i CO3: 

Læs også: Selvom Amazon er en e-mastodont, tager det tid at overvinde et marked

”D2C er i mine øjne nødvendigt for de danske brands - i hvert fald et stykke af vejen. Brand-owneren er nødt til at være til stede online på et niveau, der er brandet værdigt. Der er jo ikke andre, der løser opgaven”. 

Selvom det måske lyder fristende at kaste sig over D2C, skal virksomhederne dog gøre sit forarbejde grundigt, understreger Brian Mikkelsen. 

”Man skal spørge sig selv; Er vi klar til det her? Inden de tager det skridt, skal de have det rette fundament, som består af vilje, kompetence og data. Ideelt har man allerede implementeret e-handel i B2B forretningen og dermed fået styr på data og opbygget kompetence”.  

Prisen lokker 

D2C giver altså ofte mening for virksomhederne. Men hvad med forbrugerne?  

De er tilsyneladende også med på ideen. 

I en ny E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv vurderer 40 procent af forbrugerne, at de får den bedste og mest detaljerede information om produkterne, når de handler på producentens egen hjemmeside. Til sammenligning svarer knap hver femte, at almindelige netbutikker giver den bedste information. 

Information er dog ikke det eneste, der lokker forbrugerne; 33 procent forventer, at de sparer penge ved at ”hoppe mellemmanden over,” mens mere end hver tredje forbruger vurderer, at de kan være mere sikre på kvaliteten og originaliteten ved at handle direkte hos producenten. 

Der er også en forventning om adgang til et bredere udvalg.

Så skal netbutikkerne være bekymrede? 

Flere producenter vælger at kaste sig over D2C, og forbrugerne kan ifølge tallene se en række fordele ved det. Men hvor efterlader det de almindelige netbutikker – skal de være bekymrede for at blive overflødige?  

Nej, mener Morten Jensen, eksperten fra Kvantum: 

”Vi oplever generelt, at et brand eller produkt vokser på tværs af alle kanaler og afsætningskanaler, når en producent skruer op for aktivitetsniveauet og brandet. Dvs. at grossister og detailbutikker vil opleve meromsætning af en producents fokuseret D2C-strategi – hvad enten det gælder brandfokus eller rent afsætningsfokus”.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

06.11.2025SCM.dk

Bæredygtigt banebyggeri viser vejen mod grønnere råstofforbrug

05.11.2025SCM.dk

CMA CGM indflager ti nye LNG-drevne containerskibe i Frankrig

04.11.2025SCM.dk

PostNord opruster med nye pakkeshops før årets travleste sæson

03.11.2025SCM.dk

DSV rammes hårdt i ny imageundersøgelse

03.11.2025SCM.dk

Aarhus Havn leverer containervækst på 27 % og sætter ny containerrekord

30.10.2025SCM.dk

USA og Kina sætter havnegebyrer på pause

29.10.2025SCM.dk

Kina vil udbygge arktisk containerrute

28.10.2025SCM.dk

Maersk har højeste rettidighed i september

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ATEX - diplomkursus - 2 dage

Dansk Standard har siden 2007 udbudt en ATEX-diplomuddannelse, som giver dig en omfattende viden om de grundlæggende principper indenfor eksplosive atmosfærer.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Privatlivsbeskyttelse - ISO/IEC 27701 Diplomkursus – 2 dage

På dette kursus får du hjælp til at opnå en passende beskyttelse af personoplysninger i din organisations informationssikkerhed med ISO 27701, og få hjælp til at løse de gældende databeskyttelseskrav.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online