D2C vinder frem hos virksomheder og forbrugere

Det er især lettere adgang til produktinformation, udvalg og forventningen om lavere pris, der får forbrugerne til at handle direkte hos producenterne. Det viser nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.

I en ny E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv vurderer 40 procent af forbrugerne, at de får den bedste og mest detaljerede information om produkterne, når de handler på producentens egen hjemmeside. Foto: 123RF.

04.04.2022

SCM.dk

Shaping New Tomorrow gør det. Velux gør det. Barons gør det. Og Camille Brinch Jewellery gør det; Sælger egne produkter direkte til forbrugerne fra egen hjemmeside.  

Forretningsmodellen går under navnet D2C på nydansk, og de fire virksomheder er langt fra alene om at bruge den - især på nettet er der flere og flere brands, som kaster sig ud i det. I USA steg D2C e-handelssalget med 45 procent i 2020 og udgjorde 14 procent af den totale e-handelsomsætning. 

Men hvorfor? Det kan Morten Jensen, CSO i e-handelsbureauet Kvantum, svare på: 

”Digitaliseringen har gjort D2C mere relevant og attraktiv, fordi vi kan opsamle en masse data og viden om adfærd, målgrupper, køb m.m. Det kan bruges til forbedret service, salg og produktudvikling”. 

Han bliver bakket op af Brian Mikkelsen, e-handelsspecialist og CSO i CO3: 

Læs også: Selvom Amazon er en e-mastodont, tager det tid at overvinde et marked

”D2C er i mine øjne nødvendigt for de danske brands - i hvert fald et stykke af vejen. Brand-owneren er nødt til at være til stede online på et niveau, der er brandet værdigt. Der er jo ikke andre, der løser opgaven”. 

Selvom det måske lyder fristende at kaste sig over D2C, skal virksomhederne dog gøre sit forarbejde grundigt, understreger Brian Mikkelsen. 

”Man skal spørge sig selv; Er vi klar til det her? Inden de tager det skridt, skal de have det rette fundament, som består af vilje, kompetence og data. Ideelt har man allerede implementeret e-handel i B2B forretningen og dermed fået styr på data og opbygget kompetence”.  

Prisen lokker 

D2C giver altså ofte mening for virksomhederne. Men hvad med forbrugerne?  

De er tilsyneladende også med på ideen. 

I en ny E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv vurderer 40 procent af forbrugerne, at de får den bedste og mest detaljerede information om produkterne, når de handler på producentens egen hjemmeside. Til sammenligning svarer knap hver femte, at almindelige netbutikker giver den bedste information. 

Information er dog ikke det eneste, der lokker forbrugerne; 33 procent forventer, at de sparer penge ved at ”hoppe mellemmanden over,” mens mere end hver tredje forbruger vurderer, at de kan være mere sikre på kvaliteten og originaliteten ved at handle direkte hos producenten. 

Der er også en forventning om adgang til et bredere udvalg.

Så skal netbutikkerne være bekymrede? 

Flere producenter vælger at kaste sig over D2C, og forbrugerne kan ifølge tallene se en række fordele ved det. Men hvor efterlader det de almindelige netbutikker – skal de være bekymrede for at blive overflødige?  

Nej, mener Morten Jensen, eksperten fra Kvantum: 

”Vi oplever generelt, at et brand eller produkt vokser på tværs af alle kanaler og afsætningskanaler, når en producent skruer op for aktivitetsniveauet og brandet. Dvs. at grossister og detailbutikker vil opleve meromsætning af en producents fokuseret D2C-strategi – hvad enten det gælder brandfokus eller rent afsætningsfokus”.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

05.12.2025SCM.dk

Hapag-Lloyd byder på ZIM

05.12.2025SCM.dk

DHL investerer 130 millioner euro i nyt logistikcenter i Saudi-Arabien

05.12.2025SCM.dk

Krigsrisikopræmier i Sortehavet tredoblet efter nye angreb

04.12.2025SCM.dk

Salling Group fastlægger 51 beredskabsbutikker i hele landet

03.12.2025SCM.dk

Eldrevne lastbiler fornyer pant- og retursystemet

02.12.2025SCM.dk

Femern Bælt kan blive et væksteventyr – men jernbanen halter lang bagefter

01.12.2025SCM.dk

Skræddersyet GPS hjælper 615.000 truckere i Europa

01.12.2025WITRON Group

Sponseret

CLog 3.0: COOP and WITRON launch third building stage

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015

Dato

08.12.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

09.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
CE-mærkning af maskiner og anlæg - diplomkursus

Sådan udfører du CE-mærkning af maskiner, maskinlinjer og ombyggede maskiner – Diplomkursus – 2 dage

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online