D2C vinder frem hos virksomheder og forbrugere

Det er især lettere adgang til produktinformation, udvalg og forventningen om lavere pris, der får forbrugerne til at handle direkte hos producenterne. Det viser nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.

I en ny E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv vurderer 40 procent af forbrugerne, at de får den bedste og mest detaljerede information om produkterne, når de handler på producentens egen hjemmeside. Foto: 123RF.

04.04.2022

SCM.dk

Shaping New Tomorrow gør det. Velux gør det. Barons gør det. Og Camille Brinch Jewellery gør det; Sælger egne produkter direkte til forbrugerne fra egen hjemmeside.  

Forretningsmodellen går under navnet D2C på nydansk, og de fire virksomheder er langt fra alene om at bruge den - især på nettet er der flere og flere brands, som kaster sig ud i det. I USA steg D2C e-handelssalget med 45 procent i 2020 og udgjorde 14 procent af den totale e-handelsomsætning. 

Men hvorfor? Det kan Morten Jensen, CSO i e-handelsbureauet Kvantum, svare på: 

”Digitaliseringen har gjort D2C mere relevant og attraktiv, fordi vi kan opsamle en masse data og viden om adfærd, målgrupper, køb m.m. Det kan bruges til forbedret service, salg og produktudvikling”. 

Han bliver bakket op af Brian Mikkelsen, e-handelsspecialist og CSO i CO3: 

Læs også: Selvom Amazon er en e-mastodont, tager det tid at overvinde et marked

”D2C er i mine øjne nødvendigt for de danske brands - i hvert fald et stykke af vejen. Brand-owneren er nødt til at være til stede online på et niveau, der er brandet værdigt. Der er jo ikke andre, der løser opgaven”. 

Selvom det måske lyder fristende at kaste sig over D2C, skal virksomhederne dog gøre sit forarbejde grundigt, understreger Brian Mikkelsen. 

”Man skal spørge sig selv; Er vi klar til det her? Inden de tager det skridt, skal de have det rette fundament, som består af vilje, kompetence og data. Ideelt har man allerede implementeret e-handel i B2B forretningen og dermed fået styr på data og opbygget kompetence”.  

Prisen lokker 

D2C giver altså ofte mening for virksomhederne. Men hvad med forbrugerne?  

De er tilsyneladende også med på ideen. 

I en ny E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv vurderer 40 procent af forbrugerne, at de får den bedste og mest detaljerede information om produkterne, når de handler på producentens egen hjemmeside. Til sammenligning svarer knap hver femte, at almindelige netbutikker giver den bedste information. 

Information er dog ikke det eneste, der lokker forbrugerne; 33 procent forventer, at de sparer penge ved at ”hoppe mellemmanden over,” mens mere end hver tredje forbruger vurderer, at de kan være mere sikre på kvaliteten og originaliteten ved at handle direkte hos producenten. 

Der er også en forventning om adgang til et bredere udvalg.

Så skal netbutikkerne være bekymrede? 

Flere producenter vælger at kaste sig over D2C, og forbrugerne kan ifølge tallene se en række fordele ved det. Men hvor efterlader det de almindelige netbutikker – skal de være bekymrede for at blive overflødige?  

Nej, mener Morten Jensen, eksperten fra Kvantum: 

”Vi oplever generelt, at et brand eller produkt vokser på tværs af alle kanaler og afsætningskanaler, når en producent skruer op for aktivitetsniveauet og brandet. Dvs. at grossister og detailbutikker vil opleve meromsætning af en producents fokuseret D2C-strategi – hvad enten det gælder brandfokus eller rent afsætningsfokus”.

- KCP

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

Ellastbiler får snart mulighed for at tanke på offentlig ladestation på Fyn

19.11.2024SCM.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024SCM.dk

Aarhus Havn får millioner til landstrøm fra EU

18.11.2024SCM.dk

Kan man flyve på spildevand?

18.11.2024SCM.dk

Maersk har konverteret første containerskib

18.11.2024SCM.dk

DFDS logistikopkøb bliver alligevel til noget

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online