Selvom Amazon er en e-mastodont, tager det tid at overvinde et marked

På trods af at Amazon ser mod nye markeder, er de fortsat klart størst i USA, hvor det meste af deres overskud og omsætning kommer fra. På det europæiske marked har Amazon endnu ikke har formået at skabe en forretning, der tjener penge, ifølge deres regnskaber.

Det nordamerikanske Amazon har præsteret et overskud på 44,3 milliarder dollars, hvorimod den internationale del har præsteret et underskud på hele 7,6 milliarder dollars. Foto: Adrian Hancu / 123RF.

17.03.2022

SCM.dk

I Sverige åbnede Amazon.se i oktober 2020 med gratis levering ved ordrer over 229 svenske kroner, og nu er det også muligt for svenske kunder at tilmelde sig Amazon Prime, hvor de for 59 SEK om måneden kan få gratis levering samt adgang til Prime video og andre fordele i loyalitetsprogrammet. Det er dog fortsat begrænset, hvor meget af e-handelsmarkedet for fysiske produkter i Sverige, som Amazon har skrabet til sig.

Et lignende billede tegner sig på andre internationale markeder, som Amazon har kastet sig ud i. Siden 2010 har Amazon kun præsteret overskud på deres internationale markedspladser fem gange, hvor det største overskud ligger helt tilbage i 2010. I perioden 2014-2019 har de haft et negativt resultatet på bundlinjen. Gøres resultaterne for henholdsvis det nordamerikanske Amazon og det internationale op for perioden 2010-2021, er det også tydeligt, at det er det nordamerikanske Amazon, som har været primus motor bag virksomheden.

Mere specifikt har det nordamerikanske Amazon præsteret et overskud på 44,3 milliarder dollars, hvorimod den internationale del har præsteret et underskud på hele 7,6 milliarder dollars. Den sidste del af Amazon, AWS, har de senere år oplevet store fremgange i omsætningen, og i 2021 tjente Amazon hele 30 øre per krone omsat gennem deres web services.

Læs også: Amazon snubler ind på svenske e-handelsmarked

Amazons seneste regnskab viser dog, at den procentvise stigning i omsætningen på det internationale marked (22 procent) er større end for det nordamerikanske marked (18 procent) og understreger altså, at de europæiske landes virksomheder og forbrugere tager markedspladsen til sig, om end det ikke har været rentabelt på bundlinjen endnu.

Amazon er mest udbredt i USA tæt efterfulgt af Tyskland og UK

Nyeste tal fra Euromonitor viser, at Amazon i 2021 optog hele 41 procent af det samlede e-handelsmarked for fysiske produkter i USA, hvilket også er det marked med den største andel. Dog ligger Tyskland ikke langt efter, da Amazon her står for 34 procent af det samlede e-handelsmarked for fysiske produkter. Også i UK (25 procent), Frankrig (21 procent), Spanien (29 procent) og Italien (15 procent), har Amazon hentet store markedsandele. Af de seks øverste lande på listen, er det kun Italien, hvor Amazon ikke er størst. Her er det eBay, som udgør den største andel af det samlede e-handelsmarkedet med 18 procent.

Læs også: Amazon.se både en trussel og mulighed for SMV’ere

Amazons tilstedeværelse i USA, Tyskland og UK er også kendetegnet ved, at de blev etableret fra slutningen af 90’erne, hvor e-handel forsat var i sit spæde. Amazon er med andre ord vokset sammen med de respektive e-handelsmarkeder og har lært at adoptere kundernes behov til det ypperste. Stort udvalg, gode priser, hurtige leveringer kombineret med loyalitetsprogrammet Prime synes at være den gyldne formel for Amazon.

Nye markeder er hård kost også for Amazon

På de nye markeder som Holland, Sverige og Polen, hvor Amazon først er startet op i 2020-2021, har de relativt lave markedsandele. Tallene viser med tydelighed, at selvom man er en mastodont, tager det tid at vinde et marked. Kampene på disse markeder er også hårde og intensive, fordi de er kendetegnet ved at have andre markedspladser, der allerede har godt fodfæste hos kunderne som for eksempel bol.com i Holland, CDON.com i Sverige og allegro.pl i Polen.

”Virksomhederne i Amazon-landene kan dog ikke hvile på laurbærrene, fordi når Amazon vælger at satse på et marked, så lægger de en langsigtet strategi og investerer. Det kan godt være, at Amazons indtog i Sverige ikke umiddelbart virker prangende, men Amazon har store muskler og penge nok på kistebunden til at lade tiden arbejde for sig”, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel og fortsætter:

”Som erhvervsliv i Danmark skal vi ikke tro, at den hellige grav er velforvaret. Vi skal i den grad ruste os til en hård konkurrence på et område, hvor de traditionelle handelsmønstre er i opbrud”.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025SCM.dk

Millionpulje giver vognmænd nye muligheder for grøn omstilling

12.09.2025SCM.dk

Vognmænd stævner staten over ulovlige vejafgiftsbøder

11.09.2025SCM.dk

Ny beregner skal hjælpe vognmænd med at skifte til el-lastbiler

10.09.2025SCM.dk

67 containere i vandet fra skib i havnen i Long Beach

10.09.2025SCM.dk

Flere lastbiler kører nu på el - men det er stadig kun 3 procent

08.09.2025SCM.dk

Kina åbner containerrute via Nordøstpassagen

05.09.2025SCM.dk

Gøteborg åbner ny containerrute til Asien

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense