17.03.2022  |  E-handel

Selvom Amazon er en e-mastodont, tager det tid at overvinde et marked

På trods af at Amazon ser mod nye markeder, er de fortsat klart størst i USA, hvor det meste af deres overskud og omsætning kommer fra. På det europæiske marked har Amazon endnu ikke har formået at skabe en forretning, der tjener penge, ifølge deres regnskaber.

I Sverige åbnede Amazon.se i oktober 2020 med gratis levering ved ordrer over 229 svenske kroner, og nu er det også muligt for svenske kunder at tilmelde sig Amazon Prime, hvor de for 59 SEK om måneden kan få gratis levering samt adgang til Prime video og andre fordele i loyalitetsprogrammet. Det er dog fortsat begrænset, hvor meget af e-handelsmarkedet for fysiske produkter i Sverige, som Amazon har skrabet til sig.

Et lignende billede tegner sig på andre internationale markeder, som Amazon har kastet sig ud i. Siden 2010 har Amazon kun præsteret overskud på deres internationale markedspladser fem gange, hvor det største overskud ligger helt tilbage i 2010. I perioden 2014-2019 har de haft et negativt resultatet på bundlinjen. Gøres resultaterne for henholdsvis det nordamerikanske Amazon og det internationale op for perioden 2010-2021, er det også tydeligt, at det er det nordamerikanske Amazon, som har været primus motor bag virksomheden.

Mere specifikt har det nordamerikanske Amazon præsteret et overskud på 44,3 milliarder dollars, hvorimod den internationale del har præsteret et underskud på hele 7,6 milliarder dollars. Den sidste del af Amazon, AWS, har de senere år oplevet store fremgange i omsætningen, og i 2021 tjente Amazon hele 30 øre per krone omsat gennem deres web services.

Læs også: Amazon snubler ind på svenske e-handelsmarked

Amazons seneste regnskab viser dog, at den procentvise stigning i omsætningen på det internationale marked (22 procent) er større end for det nordamerikanske marked (18 procent) og understreger altså, at de europæiske landes virksomheder og forbrugere tager markedspladsen til sig, om end det ikke har været rentabelt på bundlinjen endnu.

Amazon er mest udbredt i USA tæt efterfulgt af Tyskland og UK

Nyeste tal fra Euromonitor viser, at Amazon i 2021 optog hele 41 procent af det samlede e-handelsmarked for fysiske produkter i USA, hvilket også er det marked med den største andel. Dog ligger Tyskland ikke langt efter, da Amazon her står for 34 procent af det samlede e-handelsmarked for fysiske produkter. Også i UK (25 procent), Frankrig (21 procent), Spanien (29 procent) og Italien (15 procent), har Amazon hentet store markedsandele. Af de seks øverste lande på listen, er det kun Italien, hvor Amazon ikke er størst. Her er det eBay, som udgør den største andel af det samlede e-handelsmarkedet med 18 procent.

Læs også: Amazon.se både en trussel og mulighed for SMV’ere

Amazons tilstedeværelse i USA, Tyskland og UK er også kendetegnet ved, at de blev etableret fra slutningen af 90’erne, hvor e-handel forsat var i sit spæde. Amazon er med andre ord vokset sammen med de respektive e-handelsmarkeder og har lært at adoptere kundernes behov til det ypperste. Stort udvalg, gode priser, hurtige leveringer kombineret med loyalitetsprogrammet Prime synes at være den gyldne formel for Amazon.

Nye markeder er hård kost også for Amazon

På de nye markeder som Holland, Sverige og Polen, hvor Amazon først er startet op i 2020-2021, har de relativt lave markedsandele. Tallene viser med tydelighed, at selvom man er en mastodont, tager det tid at vinde et marked. Kampene på disse markeder er også hårde og intensive, fordi de er kendetegnet ved at have andre markedspladser, der allerede har godt fodfæste hos kunderne som for eksempel bol.com i Holland, CDON.com i Sverige og allegro.pl i Polen.

”Virksomhederne i Amazon-landene kan dog ikke hvile på laurbærrene, fordi når Amazon vælger at satse på et marked, så lægger de en langsigtet strategi og investerer. Det kan godt være, at Amazons indtog i Sverige ikke umiddelbart virker prangende, men Amazon har store muskler og penge nok på kistebunden til at lade tiden arbejde for sig”, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel og fortsætter:

”Som erhvervsliv i Danmark skal vi ikke tro, at den hellige grav er velforvaret. Vi skal i den grad ruste os til en hård konkurrence på et område, hvor de traditionelle handelsmønstre er i opbrud”.

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere