Amazon.se både en trussel og mulighed for SMV’ere

I sidste uge slog Amazon.se de digitale døre op, og svenskerne har nu adgang til over 150 millioner forskellige produkter fordelt på over 30 kategorier. Lokale virksomheder skal holde sig på dupperne for at holde trit med internetgiganten, men kan samtidig også udnytte Amazons ankomst på markedet til at udvide deres forretning – i hvert fald hvis det står til Amazon selv.

Amazon er åbnet for svenskerne, som nu kan bestille fra Amazons enorme varekatalog, hurtigt modtage og returnere produkter, samt kontakte kundeservice på deres eget modersmål. Foto: Amazon..

03.11.2020

SCM.dk

I onsdags begyndte Amazons indtog i Norden endelig. Amazon er åbnet for svenskerne, som nu kan bestille fra Amazons enorme varekatalog, hurtigt modtage og returnere produkter, samt kontakte kundeservice på deres eget modersmål. Selvom internetgigantens indtog på markedet kan være årsag til bekymring for de svenske virksomheder, bør de fokusere på mulighederne. Det er budskabet i Amazons pressemeddelelse. 

”I dag sælger tusindvis af europæiske og lokale salgspartnere deres varer på Amazon.se og vores andre Amazon-butikker i EU og USA. Vi er begejstrede over, at vores internationale kunder kommer til at opleve og nyde godt af det svenske udvalg, samt hjælpe med at udvide virksomhederne med hvert køb, som kunderne foretager”, siger Alex Ootes, vice præsident for Amazons europæiske udvidelser. ”Små og mellemstore virksomheder, der sælger på Amazon-butikker, har skabt estimeret 1,6 millioner jobs globalt, og vi håber at se svenske virksomheder trives på samme måde”.

Vindue til eksporteventyr

Amazon skal dermed fungere som en platform, der kan skabe større synlighed omkring svenske virksomheders produkter og hjælpe dem med at nå ud til et større kundegrundlag. Det gælder både i hjemlandet, men i særdeleshed også for internationale kunder. ”Amazons åbning giver også gode muligheder for danske virksomheder, der ønsker e-eksport til Sverige og de andre markeder, hvor Amazon er til stede”, siger branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel, i en pressemeddelelse.

Udover muligheden for at nå nye kunder, lokker Amazon SMV’erne med partnerkundeservice døgnet rundt, åbne og gennemsigtige salgsforhold og priser, samt rapporter og analystiske redskaber, der kan hjælpe dem med at vækste yderligere.

Læs også: Vil Amazon gøre det samme ved dagligvarehandlen, som virksomheden har gjort ved e-handlen?

”Amazon er en vigtig kanal for vores udvidelse i Europa og USA, og nu ser vi frem til at sælge gennem den svenske butik, når Amazon åbner i vores hjemland”, fortæller Elisabet Sandström, adm. direktør for svenske undertøjsmærke Miss Mary. ”Vores salg på Amazon er steget støt med over 50 procent per år og Amazon er vores størst voksende kanal. Tyskland er på nuværende tidspunkt Miss Marys største kundebase, og da vi begyndte at sælge på Amazon.de lagde vi straks mærke til en stigning i salg. Vi værdsætter muligheden for at nå nye svenske kunder”.

En ting er i hvert fald sikkert – Amazon er kommet for at blive: ”Vi er begejstrerede over at lancere Amazon.se og være i stand til at tilbyde svenske kunder et udvalg af mere en 150 millioner produkter, inklusiv flere tusindvis af produkter fra lokale, svenske virksomheder”, fortæller Alex Ootes. ”I dag er kun begyndelsen for Amazon.se. Vi vil fortsat arbejde hårdt for at vinde de svenske forbrugeres tillid ved at udvide vores produktudvalg, sikre lave priser, samt en nemt og sikker shopping oplevelse”.

- KCP

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online