Amazon.se både en trussel og mulighed for SMV’ere
I sidste uge slog Amazon.se de digitale døre op, og svenskerne har nu adgang til over 150 millioner forskellige produkter fordelt på over 30 kategorier. Lokale virksomheder skal holde sig på dupperne for at holde trit med internetgiganten, men kan samtidig også udnytte Amazons ankomst på markedet til at udvide deres forretning – i hvert fald hvis det står til Amazon selv.
I onsdags begyndte Amazons indtog i Norden endelig. Amazon er åbnet for svenskerne, som nu kan bestille fra Amazons enorme varekatalog, hurtigt modtage og returnere produkter, samt kontakte kundeservice på deres eget modersmål. Selvom internetgigantens indtog på markedet kan være årsag til bekymring for de svenske virksomheder, bør de fokusere på mulighederne. Det er budskabet i Amazons pressemeddelelse.
”I dag sælger tusindvis af europæiske og lokale salgspartnere deres varer på Amazon.se og vores andre Amazon-butikker i EU og USA. Vi er begejstrede over, at vores internationale kunder kommer til at opleve og nyde godt af det svenske udvalg, samt hjælpe med at udvide virksomhederne med hvert køb, som kunderne foretager”, siger Alex Ootes, vice præsident for Amazons europæiske udvidelser. ”Små og mellemstore virksomheder, der sælger på Amazon-butikker, har skabt estimeret 1,6 millioner jobs globalt, og vi håber at se svenske virksomheder trives på samme måde”.
Vindue til eksporteventyr
Amazon skal dermed fungere som en platform, der kan skabe større synlighed omkring svenske virksomheders produkter og hjælpe dem med at nå ud til et større kundegrundlag. Det gælder både i hjemlandet, men i særdeleshed også for internationale kunder. ”Amazons åbning giver også gode muligheder for danske virksomheder, der ønsker e-eksport til Sverige og de andre markeder, hvor Amazon er til stede”, siger branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel, i en pressemeddelelse.
Udover muligheden for at nå nye kunder, lokker Amazon SMV’erne med partnerkundeservice døgnet rundt, åbne og gennemsigtige salgsforhold og priser, samt rapporter og analystiske redskaber, der kan hjælpe dem med at vækste yderligere.
Læs også: Vil Amazon gøre det samme ved dagligvarehandlen, som virksomheden har gjort ved e-handlen?
”Amazon er en vigtig kanal for vores udvidelse i Europa og USA, og nu ser vi frem til at sælge gennem den svenske butik, når Amazon åbner i vores hjemland”, fortæller Elisabet Sandström, adm. direktør for svenske undertøjsmærke Miss Mary. ”Vores salg på Amazon er steget støt med over 50 procent per år og Amazon er vores størst voksende kanal. Tyskland er på nuværende tidspunkt Miss Marys største kundebase, og da vi begyndte at sælge på Amazon.de lagde vi straks mærke til en stigning i salg. Vi værdsætter muligheden for at nå nye svenske kunder”.
En ting er i hvert fald sikkert – Amazon er kommet for at blive: ”Vi er begejstrerede over at lancere Amazon.se og være i stand til at tilbyde svenske kunder et udvalg af mere en 150 millioner produkter, inklusiv flere tusindvis af produkter fra lokale, svenske virksomheder”, fortæller Alex Ootes. ”I dag er kun begyndelsen for Amazon.se. Vi vil fortsat arbejde hårdt for at vinde de svenske forbrugeres tillid ved at udvide vores produktudvalg, sikre lave priser, samt en nemt og sikker shopping oplevelse”.
- KCP