Amazon snubler ind på svenske e-handelsmarked
Amazon.se slog dørene op for mindre end fire måneder siden. Kritikken fra e-handelseksperter hagler allerede ned over virksomheden, hvis første skridt ind på de skandinaviske markeder ikke er kørt som smurt.
I slutningen af oktober sidste år gik Amazon.se i luften. Fra start af blev hjemmesiden mødt med skepsis fra svenske eksperter i e-handel. Administrerende direktør for Pricerunner, Nicklas Storåkers, beskrev siden som et ”halvfærdigt produkt”.
Samtidig fastslog han, at han betragtede det, som en fornærmelse mod svenske netbutikker, at kalde Amazon.se en trussel: ”Det er den største omgang sjuskværk, jeg nogensinde har set. De har ingen særlige tilbud, dårlige oversættelser, forkerte tekster til forskellige produkter. Og det vil alle mene”.
Derudover har Amazons listige omgang med svensk lovgivning også betydet skæld ud fra både medier og den svenske forbrugerråd, Konsumentverket. Det skriver det svenske medie TransportNytt.
Læs også: 3 tendenser din netbutik vil møde i 2021
Virksomheden sælger nemlig produkter, der ikke lever op til EU’s sikkerhedsstandarder, og hvoraf adskillige er direkte farlige. Heriblandt toastere, der går i brand på grund af hurtig overophedning.
Men svensk lovgivning betyder, at Amazon ikke står til at ansvar for produkternes sikkerhed, så længe hjemmesiden blot er platform for salget, der foretages af andre.
”Det fører til, at vi indrapporterer farlige produkter til Amazon igen og igen, som bliver taget ned. Men som så kort efter bliver lagt op igen. Det er fuldstændig uholdbart”, kommenterer Sinan Akdag, der er digital ekspert hos forbrugerorganisationen Sveriges Konsumenter, i et interview med tv-kanalen TV4.
Kilde: TransportNytt
- KCP