3 tendenser din netbutik vil møde i 2021
Ifølge tre eksperter vil 2021 fortsætte i 2020’s fodspor, når det kommer til e-handel. Her skitserer de tre tendenser, der kommer til at dominere i det kommende år, samt én der formentlig ikke gør.
Meget kan man sige meget om det herrens år 2020, men én ting er sikkert: Det har været et ekstraordinært år for e-handel. Med hvad kan vi så forvente af 2021?
Tre e-handelseksperter – forfatter og trendforsker, Louise Byg Kongsholm, strateg og forretningsudvikler hos Vertica, Kim Bæk Hansen og E-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, Niels Ralund – kommer med hver deres bud i en analyse fra Dansk Erhverv.
Ny normal
2020 slog e-handelsrekorder i lyset af COVID-19. Ifølge eksperterne vil mængden af ordrer ikke bare skrumpe ind til niveauet før coronanedlukningen, når hverdagen igen indfinder sig.
Læs også: E-handel er accelereret i 2020 – det kræver god teknologi
”E-handelsmarkedet i Danmark kommer til at boome videre. Det starter lige så vildt som 2020 endte. Vil vi se et new normal for e-handlen, der er væsentligt højere end de forrige år. De mange kunder, der er kommet til i 2020, forsvinder ikke bare, når den normale hverdag indfinder sig. De vil fortsætte med at benytte sig af nethandel,” siger Niels Ralund.
Intet enten-eller
Det er trendforsker, Louise Byg Kongsholm, enig i og tilføjer, at man altid lærer noget af en krise – og coronakrisen har lært os vigtigheden af digitalisering.
”Krisen har lært os, at der ikke længere er tale om enten eller – altså enten fysisk butik eller netbutik. Faktisk skulle der en coronakrise til, at vi endelig fik tryktestet total RET@IL. Alt hænger sammen, og i 2020 blev det et must. Det tager vi med ind i 2021. Nethandlen er ekspanderet ind i nye brancher og målgrupper, og den er eksploderet i de brancher og målgrupper, hvor den var i forvejen,” siger hun.
Flere personlige oplevelser
Det øgede fokus på digitalisering medfører også høje krav fra forbrugerne. Kim Bæk Hansen fra E-handelshuset Vertica giver indblik, hvad netbutikkerne bør prioritere i 2021.
Læs også: Forventninger til hurtig levering stiger i e-handel
”Det er vigtigt med fokus på personalisering og fyldestgørende produktdata – og så er det også essentielt, at der er styr på logistikken. Kunderne forventer at blive genkendt, at de får en personaliseret oplevelse, der kan anbefale de relevante ting for den specifikke forbruger,” siger han.
Ingen Amazon på denne side af Øresund
Efter Amazon gjorde sit indtog i Sverige sidste år, kunne man forestille sig at en prognose for danske netbutikker i 2021 også ville runde netgigantens betydning. Men Niels Ralund mener ikke at Amazon bliver en større trend i dansk e-handel i 2021:
”Jeg tror ikke, at det svenske Amazon kommer til at påvirke dansk e-handel i væsentlig grad. I slutningen af 2020 var 38.000 virksomheder repræsenteret på det svenske Amazon, og ud af de 38.000 var 40 danske. Dog kommer Amazon til at modne sig på det svenske marked i 2021, men om de når at komme til Danmark i år, tvivler jeg på – de havde en forholdsvis forhastet og umoden start i Sverige. Men man skal ikke undervurdere Amazon, og når de har de erfaringer, de skal bruge fra Sverige, kan det være, de kommer til Danmark,” siger han.
Kilde: Dansk Erhverv.
- KCP