Forventninger til hurtig levering stiger i e-handel
Det er stadig blandt netbutikkers største udfordringer at leve op til kunders forventninger til hurtig levering. Næsten to ud fra tre vurderer, at de mister kunder, hvis de ikke leverer indenfor to dage. Bæredygtig levering bliver samtidig vigtigere for konkurrenceevnen, viser nye tal fra Dansk Erhverv.
E-handlen vokser i Danmark. Derfor kæmper virksomheder for at følge trit med både plads, personale og kunders forventninger til levering, skriver Dansk Erhverv i en analyse af 2020’s tal for e-handel.
Læs også: Nethandel er med til at redde industrilokaler fra ledighed
Hele 63 procent af virksomheder mener, at levering indenfor to dage er vigtig for ikke at miste kunder til konkurrenter. Næsten halvdelen tror de kan tilbyde samme-dag levering om to til tre år, og over halvdelen tror det bliver normen at modtage en pakke indenfor otte timer i 2025.
Højere grad af hurtig levering vinder frem i takt med, at nu knap halvdelen af danske netbutikker sender over 50.000 pakker om året.
Bæredygtighed bliver vigtigere for konkurrencen
Mens valg mellem forskellige leveringsformer og gratis fragt stadig er de vigtigste konkurrenceparametre, vokser fokusset på både bæredygtig emballage og bæredygtige leveringsformer.
Mens kun 28 procent af netbutikker vurderede bæredygtig levering som vigtig for deres konkurrenceevne i 2019, gjorde 37 procent det i 2020.
- KCP