B2B-virksomheder mangler fokus på e-salg
Mens danske virksomheders indkøbere bruger nettet aktivt, så viser ny undersøgelse fra DI Handel, at B2B-virksomheder ikke prioriterer nettet som salgskanal.
Når under halvdelen af sælgere siger, at de tilbyder salg gennem nettet i DI Handels seneste e-handelsundersøgelse, går de glip af større muligheder, end de overhovedet indser.
Det fortæller Jacob Kjeldsen, der er branchedirektør i DI Handel, i Business Review. For 66 procent af indkøbere handler gennem webshops og apps.
”Vores analyse viser et rigtig stort potentiale for virksomheder ved at sælge via webshops eller apps. Mange indkøbere er allerede godt i gang med det og foretrækker de digitale kanaler, så med e-handel bliver virksomhederne endnu mere konkurrencedygtige”, skriver han.
29 procent af de adspurgte salgsvirksomheder, som overvejer at sælge digitalt, er ikke i gang med e-handel. Det er på trods af, at 92 procent af salgsvirksomhederne forventer, at onlinesalget vil stige de kommende år.
Læs også: Hver fjerde indkøber har fravalgt leverandører uden e-handel
”Vi ser desværre en tendens til, at virksomheder undervurderer kundernes behov for digitalt salg, og derfor holder de fast i det, der altid har fungeret for dem. Men salget flytter digitalt, og hvis virksomhederne ikke kommer i gang nu, risikerer de at blive overhalet indenom af konkurrenterne”, uddyber Jacob Kjeldsen.
Det er især blandt de små og mellemstore virksomheder, at man tøver med at investere i online salgskanaler, hvilket kan bide dem i røven. De store virksomheder høster nemlig frugterne af deres investeringer, og nye virksomheder fødes digitale og dermed foran eksisterende SMV’er.
”Selvom det lyder som en stor mundfuld at starte en webshop op, er gevinsterne ved det store. 70 procent af de virksomheder, der sælger via webshop eller app, peger på, at deres omsætning er steget pga. e-handel. 65 procent siger, at e-handel har givet dem nye kunder”, skriver Jacob Kjeldesen.
- KCP