Hver fjerde indkøber har fravalgt leverandører uden e-handel

Både indkøbere og sælgere benytter sig i en stigende grad af digitale kanaler til at foretage deres køb og salg, men forventningerne til udviklingen er forskellige mellem sælger og indkøber. 23 procent af indkøberne har fravalgt leverandører, fordi de ikke tilbyder e-handel.

Dansk Industris analyse tyder på, at sælgerne faktisk er bevidste om vigtigheden af digitale kanaler. Der er nemlig hele 35 procent af sælgervirksomhederne, som frygter at blive fravalgt på grund af manglende digital tilstedeværelse. Foto: 123RF.

27.12.2021

SCM.dk

Hidtil har der været begrænset med viden om B2B e-handel i Danmark, og derfor har DI Handel – i samarbejde med Wilke – interviewet knap 1.200 sælgere og indkøbere om deres erfaringer og adfærd ved digitalt salg. Dette er femte gang, B2B-e-handelsanalysen gennemføres.

Årets analyser viser, at der er et spænd mellem indkøberne og sælgerne, når det kommer til udbredelsen af digitale kanaler. Hele 89 procent af indkøberne benytter sig af mindst én af mange digitale kanaler til at foretage deres indkøb, hvorimod det for sælgerne blot er 73 procent af virksomhederne, som benytter mindst én af de mange digitale salgskanaler til at sælge. Det kunne tyde på, at sælgervirksomhederne ikke har et lige så stort fokus på det digitale salg, som indkøberne har, men det er altså ikke tilfældet.

Sælgerne har store forventninger til onlinesalget i de kommende år

Hele 92 procent af sælgervirksomhederne forventer, at deres online salg stiger i de kommende år, hvorimod det for indkøberne blot er 34 pct., der har en forventning om, at deres køb via digitale kanaler stiger i de kommende år.

Kigger vi nærmere på tallene, så er der hele 56 procent af sælgerne, der forventer en stigning på mere end 10 procent, hvorimod det for indkøberne blot er 16 procent af virksomhederne, som forventer en stigning på mere end 10 procent i de kommende år. Dette understreger altså, at sælgerne ikke bare sidder på deres hænder, men at de derimod har fokus på vigtigheden af digitalt salg.

Der er også store forskelle på tværs af brancher

Særligt sælgervirksomheder indenfor detailhandlen har en forventning om, at deres online salg vil stige i de kommende år. Der er nemlig hele 65 procent af sælgervirksomhederne indenfor detailhandlen, som har en forventning om, at deres online salg vil stige med +10 procent i de kommende år. Til sammenligning, er der 51 procent af sælgerne i fremstillingsvirksomheder, som har en forventning om en stigning i salget via digitale kanaler på +10 procent og for engroshandlen er tallet 46 procent.

Læs også: B2B E-handel er i fremgang

Vendes blikket mod indkøberne, er det hele vendt på hoved. Her er det nemlig indkøbervirksomheder indenfor engroshandlen, hvor der er den største andel (25 procent) af virksomheder, som forventer at virksomhedens indkøb via digitale kanaler stiger med +10 procent i de kommende år. Derimod er det for indkøbsvirksomheder indenfor detailhandlen og fremstillingsvirksomheder hneholdsvis blot 12 og 14 procent, som forventer en stigning i indkøb via digitale kanaler på +10 procent.

Indkøberne fravælger virksomheder uden e-handel

Sælgernes og indkøbernes høje forventninger til e-handel i de kommende år, afspejler i den grad vigtigheden af e-handel i deres arbejdsdag. Bekvemmeligheden i at anvende e-handel er efterhånden blevet så integreret i arbejdsdagen, at det kan være svært at undvære. Der er selvfølgelig en forskel i svarene afhængig af, om man er sælger eller indkøber.

Læs også: E-handel er accelereret i 2020 – det kræver god teknologi

Analysen giver indikationer af, at sælgerne faktisk er bevidste om vigtigheden af digitale kanaler. Der er nemlig hele 35 procent af sælgervirksomhederne, som frygter at blive fravalgt på grund af manglende digital tilstedeværelse. Det er der også grund til at være, fordi analysen viser, at hele 23 procent af indkøberne tidligere har fravalgt en leverandør, som følge af manglende e-handel/mulighed for digitalt indkøb.

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

28.10.2024SCM.dk

Nye kraftfulde lynladere til lastbiler på fire nye stationer

25.10.2024SCM.dk

Hapag-Lloyd skruer op for forventningerne

25.10.2024SCM.dk

Flere ladestationer på vej til tung transport

24.10.2024SCM.dk

Efter rolig periode er somaliske pirater igen på jagt

23.10.2024SCM.dk

Markant omsætningsvækst for DSV i 3. kvartal

22.10.2024SCM.dk

APM Terminals dropper kravet om forbud

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online