Hver fjerde indkøber har fravalgt leverandører uden e-handel

Både indkøbere og sælgere benytter sig i en stigende grad af digitale kanaler til at foretage deres køb og salg, men forventningerne til udviklingen er forskellige mellem sælger og indkøber. 23 procent af indkøberne har fravalgt leverandører, fordi de ikke tilbyder e-handel.

Dansk Industris analyse tyder på, at sælgerne faktisk er bevidste om vigtigheden af digitale kanaler. Der er nemlig hele 35 procent af sælgervirksomhederne, som frygter at blive fravalgt på grund af manglende digital tilstedeværelse. Foto: 123RF.

27.12.2021

SCM.dk

Hidtil har der været begrænset med viden om B2B e-handel i Danmark, og derfor har DI Handel – i samarbejde med Wilke – interviewet knap 1.200 sælgere og indkøbere om deres erfaringer og adfærd ved digitalt salg. Dette er femte gang, B2B-e-handelsanalysen gennemføres.

Årets analyser viser, at der er et spænd mellem indkøberne og sælgerne, når det kommer til udbredelsen af digitale kanaler. Hele 89 procent af indkøberne benytter sig af mindst én af mange digitale kanaler til at foretage deres indkøb, hvorimod det for sælgerne blot er 73 procent af virksomhederne, som benytter mindst én af de mange digitale salgskanaler til at sælge. Det kunne tyde på, at sælgervirksomhederne ikke har et lige så stort fokus på det digitale salg, som indkøberne har, men det er altså ikke tilfældet.

Sælgerne har store forventninger til onlinesalget i de kommende år

Hele 92 procent af sælgervirksomhederne forventer, at deres online salg stiger i de kommende år, hvorimod det for indkøberne blot er 34 pct., der har en forventning om, at deres køb via digitale kanaler stiger i de kommende år.

Kigger vi nærmere på tallene, så er der hele 56 procent af sælgerne, der forventer en stigning på mere end 10 procent, hvorimod det for indkøberne blot er 16 procent af virksomhederne, som forventer en stigning på mere end 10 procent i de kommende år. Dette understreger altså, at sælgerne ikke bare sidder på deres hænder, men at de derimod har fokus på vigtigheden af digitalt salg.

Der er også store forskelle på tværs af brancher

Særligt sælgervirksomheder indenfor detailhandlen har en forventning om, at deres online salg vil stige i de kommende år. Der er nemlig hele 65 procent af sælgervirksomhederne indenfor detailhandlen, som har en forventning om, at deres online salg vil stige med +10 procent i de kommende år. Til sammenligning, er der 51 procent af sælgerne i fremstillingsvirksomheder, som har en forventning om en stigning i salget via digitale kanaler på +10 procent og for engroshandlen er tallet 46 procent.

Læs også: B2B E-handel er i fremgang

Vendes blikket mod indkøberne, er det hele vendt på hoved. Her er det nemlig indkøbervirksomheder indenfor engroshandlen, hvor der er den største andel (25 procent) af virksomheder, som forventer at virksomhedens indkøb via digitale kanaler stiger med +10 procent i de kommende år. Derimod er det for indkøbsvirksomheder indenfor detailhandlen og fremstillingsvirksomheder hneholdsvis blot 12 og 14 procent, som forventer en stigning i indkøb via digitale kanaler på +10 procent.

Indkøberne fravælger virksomheder uden e-handel

Sælgernes og indkøbernes høje forventninger til e-handel i de kommende år, afspejler i den grad vigtigheden af e-handel i deres arbejdsdag. Bekvemmeligheden i at anvende e-handel er efterhånden blevet så integreret i arbejdsdagen, at det kan være svært at undvære. Der er selvfølgelig en forskel i svarene afhængig af, om man er sælger eller indkøber.

Læs også: E-handel er accelereret i 2020 – det kræver god teknologi

Analysen giver indikationer af, at sælgerne faktisk er bevidste om vigtigheden af digitale kanaler. Der er nemlig hele 35 procent af sælgervirksomhederne, som frygter at blive fravalgt på grund af manglende digital tilstedeværelse. Det er der også grund til at være, fordi analysen viser, at hele 23 procent af indkøberne tidligere har fravalgt en leverandør, som følge af manglende e-handel/mulighed for digitalt indkøb.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.12.2025SCM.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

23.12.2025SCM.dk

Millionstøtte til næste generation af chauffører i transportbranchen

23.12.2025SCM.dk

Maersk sender første skib gennem Suezkanalen og Det Røde Hav

22.12.2025SCM.dk

Nye omfattende sanktioner mod Rusland rammer bredt

19.12.2025SCM.dk

Norden indgår årets anden logistik­kontrakt

19.12.2025Datacon A/S

Sponseret

El-installatører vil have sikker grund at stå på

18.12.2025SCM.dk

Geopolitiske risici og stormagtskonkurrence truer Danmark

17.12.2025SCM.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle