27.12.2021  |  E-handel

Hver fjerde indkøber har fravalgt leverandører uden e-handel

Både indkøbere og sælgere benytter sig i en stigende grad af digitale kanaler til at foretage deres køb og salg, men forventningerne til udviklingen er forskellige mellem sælger og indkøber. 23 procent af indkøberne har fravalgt leverandører, fordi de ikke tilbyder e-handel.

Hidtil har der været begrænset med viden om B2B e-handel i Danmark, og derfor har DI Handel – i samarbejde med Wilke – interviewet knap 1.200 sælgere og indkøbere om deres erfaringer og adfærd ved digitalt salg. Dette er femte gang, B2B-e-handelsanalysen gennemføres.

Årets analyser viser, at der er et spænd mellem indkøberne og sælgerne, når det kommer til udbredelsen af digitale kanaler. Hele 89 procent af indkøberne benytter sig af mindst én af mange digitale kanaler til at foretage deres indkøb, hvorimod det for sælgerne blot er 73 procent af virksomhederne, som benytter mindst én af de mange digitale salgskanaler til at sælge. Det kunne tyde på, at sælgervirksomhederne ikke har et lige så stort fokus på det digitale salg, som indkøberne har, men det er altså ikke tilfældet.

Sælgerne har store forventninger til onlinesalget i de kommende år

Hele 92 procent af sælgervirksomhederne forventer, at deres online salg stiger i de kommende år, hvorimod det for indkøberne blot er 34 pct., der har en forventning om, at deres køb via digitale kanaler stiger i de kommende år.

Kigger vi nærmere på tallene, så er der hele 56 procent af sælgerne, der forventer en stigning på mere end 10 procent, hvorimod det for indkøberne blot er 16 procent af virksomhederne, som forventer en stigning på mere end 10 procent i de kommende år. Dette understreger altså, at sælgerne ikke bare sidder på deres hænder, men at de derimod har fokus på vigtigheden af digitalt salg.

Der er også store forskelle på tværs af brancher

Særligt sælgervirksomheder indenfor detailhandlen har en forventning om, at deres online salg vil stige i de kommende år. Der er nemlig hele 65 procent af sælgervirksomhederne indenfor detailhandlen, som har en forventning om, at deres online salg vil stige med +10 procent i de kommende år. Til sammenligning, er der 51 procent af sælgerne i fremstillingsvirksomheder, som har en forventning om en stigning i salget via digitale kanaler på +10 procent og for engroshandlen er tallet 46 procent.

Læs også: B2B E-handel er i fremgang

Vendes blikket mod indkøberne, er det hele vendt på hoved. Her er det nemlig indkøbervirksomheder indenfor engroshandlen, hvor der er den største andel (25 procent) af virksomheder, som forventer at virksomhedens indkøb via digitale kanaler stiger med +10 procent i de kommende år. Derimod er det for indkøbsvirksomheder indenfor detailhandlen og fremstillingsvirksomheder hneholdsvis blot 12 og 14 procent, som forventer en stigning i indkøb via digitale kanaler på +10 procent.

Indkøberne fravælger virksomheder uden e-handel

Sælgernes og indkøbernes høje forventninger til e-handel i de kommende år, afspejler i den grad vigtigheden af e-handel i deres arbejdsdag. Bekvemmeligheden i at anvende e-handel er efterhånden blevet så integreret i arbejdsdagen, at det kan være svært at undvære. Der er selvfølgelig en forskel i svarene afhængig af, om man er sælger eller indkøber.

Læs også: E-handel er accelereret i 2020 – det kræver god teknologi

Analysen giver indikationer af, at sælgerne faktisk er bevidste om vigtigheden af digitale kanaler. Der er nemlig hele 35 procent af sælgervirksomhederne, som frygter at blive fravalgt på grund af manglende digital tilstedeværelse. Det er der også grund til at være, fordi analysen viser, at hele 23 procent af indkøberne tidligere har fravalgt en leverandør, som følge af manglende e-handel/mulighed for digitalt indkøb.

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere