B2B E-handel er i fremgang

Webshops og apps bliver hyppigere brugt blandt virksomheder, der laver B2B salg. Knap fire ud af fem sælger allerede online – eller er på vej til det. De traditionelle salgskanaler står dog stadig for størstedelen af omsætningen.

4 ud af 5 danske virksomheder bruger digitale salgskanaler til B2B salg. Arkivfoto..

05.02.2021

SCM.dk

E-handel har gjort sit indtog hos danske virksomheder. Godt 80 procent bruger digitale salgskanaler, ligesom 52 procent anvender webshops og apps. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri.

Det kan skyldes, at e-handel er et voksende konkurrenceparametre i flere brancher, ligesom 60 procent af virksomheder mener, at den voksende e-handel i B2C-salg smitter af på indkøbsadfærd og salgsformer i B2B.

Læs også: 3 gode råd til online B2B-handel

På tværs af virksomhedstyperne, er der store forskelle i anvendelse af salgskanalerne. Engrosvirksomhederne er sande omnichannel virksomheder og driver i gennemsnit 3,0 salgskanaler. Detailvirksomhederne derimod anvender hovedsageligt enten de digitale salgskanaler og traditionelle i form af butikker. Fremstillingsvirksomhederne benytter sig mestendels af de traditionelle salgskanaler, og i meget mindre grad de digital salgskanaler. Her er det e-mail, telefon og fax fortsat de mest populære salgskanaler.

Mens den traditionelle salgskanal kørende sælgere er faldet i 2020 fra 45 til 42 procent, er andelen af virksomheder, der anvender telefoni vokset fra 43 til 49 procent: En udvikling der formentlig må tilskrives corona-nedlukningerne – i hvert fald delvist.

Læs også: Et voksende antal B2B-indkøbere handler næsten udelukkende online

Undersøgelsen viser, at de traditionelle salgskanaler genererer 50 pct. af virksomhedernes samlede omsætning, og de derfor fortsat er de salgskanaler, der fylder mest. 

Ses der derimod på virksomhedernes andel af omsætning fra digitale salgskanaler, fylder den 18 procent, hvilket er en 3 procentpoint stigning i forhold til undersøgelsen året før. Dette på trods af, at hele 57 pct. af virksomhederne benytter sig af digitale salgskanaler. Dette varierer dog meget afhængigt af, hvilken branche virksomhederne tilhører. 

Kilde: Dansk Industri 

- KCP

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

23.04.2025Descartes

Sponseret

Ny undersøgelse viser, at 39 % af virksomhederne ser overholdelse af handelsregler som en konkurrencefordel

22.04.2025SCM.dk

Kina raser over nye amerikanske havneafgifter

22.04.2025SCM.dk

Stor stigning i aflyste sejladser midt i USA-Kina handelsstrid

16.04.2025SCM.dk

IMO vedtager klimaaftale - med plads til forbedringer

15.04.2025SCM.dk

Trumps toldkrig mod Kina fører til aflyste sejladser

15.04.2025SCM.dk

El-andelen stiger i vare- og lastbilsalg trods samlet fald i varebiler

10.04.2025SCM.dk

DSV køb af DB Schenker er godkendt af EU

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle