05.02.2021 | E-handel
B2B E-handel er i fremgang
Webshops og apps bliver hyppigere brugt blandt virksomheder, der laver B2B salg. Knap fire ud af fem sælger allerede online – eller er på vej til det. De traditionelle salgskanaler står dog stadig for størstedelen af omsætningen.
E-handel har gjort sit indtog hos danske virksomheder. Godt 80 procent bruger digitale salgskanaler, ligesom 52 procent anvender webshops og apps. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri.
Det kan skyldes, at e-handel er et voksende konkurrenceparametre i flere brancher, ligesom 60 procent af virksomheder mener, at den voksende e-handel i B2C-salg smitter af på indkøbsadfærd og salgsformer i B2B.
Læs også: 3 gode råd til online B2B-handel
På tværs af virksomhedstyperne, er der store forskelle i anvendelse af salgskanalerne. Engrosvirksomhederne er sande omnichannel virksomheder og driver i gennemsnit 3,0 salgskanaler. Detailvirksomhederne derimod anvender hovedsageligt enten de digitale salgskanaler og traditionelle i form af butikker. Fremstillingsvirksomhederne benytter sig mestendels af de traditionelle salgskanaler, og i meget mindre grad de digital salgskanaler. Her er det e-mail, telefon og fax fortsat de mest populære salgskanaler.
Mens den traditionelle salgskanal kørende sælgere er faldet i 2020 fra 45 til 42 procent, er andelen af virksomheder, der anvender telefoni vokset fra 43 til 49 procent: En udvikling der formentlig må tilskrives corona-nedlukningerne – i hvert fald delvist.
Læs også: Et voksende antal B2B-indkøbere handler næsten udelukkende online
Undersøgelsen viser, at de traditionelle salgskanaler genererer 50 pct. af virksomhedernes samlede omsætning, og de derfor fortsat er de salgskanaler, der fylder mest.
Ses der derimod på virksomhedernes andel af omsætning fra digitale salgskanaler, fylder den 18 procent, hvilket er en 3 procentpoint stigning i forhold til undersøgelsen året før. Dette på trods af, at hele 57 pct. af virksomhederne benytter sig af digitale salgskanaler. Dette varierer dog meget afhængigt af, hvilken branche virksomhederne tilhører.
Kilde: Dansk Industri
- KCP
IT

IFS stikker af fra konkurrenterne i ny Gartner-analyse
Analysefirmaet Gartner udpeger IFS som den stærkeste leverandør på Enterprise Asset Management-markedet. IFS har den største markedsandel og vækst sammenlignet med konkurrenterne SAP, IBM, Infor og Oracle.
Branchenyt

Logimatic fusionerer med Picca Automation
Logimatic bliver nu en del af Axcels nye nordiske automationsgruppe og fusionerer samtidig med gruppens andet danske selskab Picca Automation. Axcel styrker derved sin udviklingsstrategi om at skabe Nordens førende automationshus.
Lager & distribution

Ejendomsudviklere byder endnu en lejer velkommen i E20 Park Copenhagen
Aviva Investors og den internationale logistik- og ejendomsudvikler, Verdion, åbner dørene for lejer nummer to i den første færdigbyggede del af den nye logistikpark E20 Park Copenhagen.
Branchenyt

BILA køber konkursramt nordjysk automatikfirma
CF MATIC i Thisted fortsætter under nyt ejerskab. Det bliver Danmarks største automationshus BILA GROUP med hovedkontor i Nykøbing Mors, der pr. 20. maj 2022 overtager konkursboet og således sikrer en fortsættelse af aktiviteterne i virksomheden.
Lager & distribution

Med nye transportørsamarbejder vil nShift hjælpe virksomheder til vækst
nShifts transportørbibliotek runder nu 1.000 transportører, så kunderne kan tilbyde endnu flere leveringsmuligheder og øge deres geografiske rækkevidde.
Sourcing

Startup vil strukturere bæredygtigt indkøb
Responsibly er navnet på en dansk startup, som vil rydde op i den jungle af ustrukturerede udvekslinger af bæredygtighedsdata, der i dag foregår mellem virksomheder og leverandører. Opstartsvirksomheden vandt i maj måned prisen European Supply Chain Startup 2022.