19.10.2020  |  Strategi & ledelse

3 gode råd til online B2B-handel

Indenfor fem år vil 80 procent af B2B-handel foregå digitalt, ifølge undersøgelse af rådgivningsvirksomheden Gartner. Styrk din egen virksomhed ved at møde kunderne, hvor de er og forventer at møde leverandører. Forbered dine sælgere og match salgsaktiviteter til kunders indkøbspraksisser.

Mens 33 procent af samtlige indkøbere ønsker en sælger-fri indkøbsoplevelse, gælder dette for hele 44 procent af millennials (generationen født cirka mellem 1980 og 2000, red.). Dette ønske er en drivende kraft bag øget digitalt B2B salg. Det vil sige, at i takt med at ældre indkøbere går på pension og millennials tager deres plads, vil digitale B2B-indkøb få en større og større rolle.

”På grund af dette, må salgsorganisationer være i stand til at sælge til deres kunder, hvorend kunder forventer at møde, interagere og handle med deres leverandører”, siger Christina Gomez, vice præsident for Gartner Sales Practice. ”Sælgere må omfavne de nye redskaber og kanaler, såvel som nye måder at fange kunder på, og dermed matche deres salsaktiviteter til deres kunders indkøbspraksisser og behov for informationsindsamling”.

Gartner peger på tre punkter, som virksomheder skal være opmærksomme på i deres omstilling til en højere grad af digitalt B2B-salg:

  • Digitale redskaber: Sælgere må udvikle de digitale redskaber, som bygger forbindelser til kunder, der replikerer de traditionelle former for salg. De skal være i stand til at bruge adskillige, forskellige og overlappende digitale salgskanaler.
  • Sales enablement: For at hjælpe ens sælgere med at flugte deres strategi med kunders foretrukne kanaler og indkøbsrejser, er en tilpasset sales enablement nødvendigt. Sales enablement handler om at skabe de bedste rammer for dine sælgere. At give sælgeren adgang til al relevant data om sine kunder er et eksempel på sales enablement.
  • Prioritere salgsoplevelsen og coaching: For at holde sælgere engageret og i stand til at præstere, må salgschefer finde den rette balance imellem teknologi og indhold. For at optimere de virtuelle salgspraksisser må salgschefer træne deres sælgere både fælles og individuelt.                

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere