24.09.2020 | Branchenyt
Et voksende antal B2B-indkøbere handler næsten udelukkende online
Både i 2019 og 2020 angav over 50 procent af B2B-indkøbere, der handler online, at mere end halvdelen foregår på nettet. Tallet for de, som handler næsten udelukkende på nettet, er steget til næsten en tredjedel af indkøberne. Udviklingen går nu hurtigere end hos B2C-netbutikker.
Tallet for de, som handler næsten udelukkende på nettet, er steget til næsten en tredjedel af indkøberne. Arkivfoto.
Ligesom for B2C-handlen har coronapandemien haft indflydelse på hvordan, der købes ind i erhvervslivet; flere indkøb finder sted på nettet, ifølge tal fra Foreningen for Dansk Internet Handel. Men udviklingen kan ikke kun tilskrives covid-19-pandemien. Det er nemlig en tendens, som blot er taget yderligere til under coronapandemien.
Andelen af B2B-indkøbere, der handler under 10 procent på nettet, falder som den eneste kategori i 2020’s første halvår sammenlignet med samme tid sidste år. Mængden af indkøbere, der handler 11-50 procent, 51-90 procent og 91-100 procent ind online stiger alle. Den sidstnævnte kategori vokser lidt mere – med tre procentpoint i forhold de to midterste kategoriers to procentpoint vækst.
Læs også: Danskerne shopper løs under corona – det foregår bare online
”Det er ikke overraskende. I takt med at vi som forbrugere benytter nettet mere og mere til vores private indkøb, forventer vi i stigende grad at have samme muligheder, når vi skal handle på vores arbejde”, siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.
Blandt de populære varegrupper at handle online ligger kontorartikler og IT & elektronik klart i top, som 30 til 40 procent angiver de køber online. Dernæst kommer for eksempel kantinevarer; transport og rejser; og software og dataydelser, som omkring 15 procent handler på nettet. I bunden ligger varer som komponenter, værktøj, og sygeplejeartikler, som kun 6-7 procent køber på nettet.
Kilde: FDIH
- KCP
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.
Branchenyt

Satser på serviceaftaler og montering med ny ansættelse
Postkasseanlægsleverandøren Renz starter en helt ny serviceafdeling, der skal gøre virksomheden til totalleverandør, give mulighed for serviceaftaler og skabe tættere kontakt til kunder og projekter. Serviceafdelingen får en ny mand ved roret.
Innovation

Genbrugshandsker skal sænke hospitalers klimaaftryk
Dansk udviklingsprojekt vil på to år skabe et cirkulært alternativ til de blå éngangshandsker af det syntetiske gummi nitril – til gavn for sundhedsvæsenets grønne omstilling og forsyningssikkerheden af værnemidler.
Sourcing

Walmart automatiserer leverandørforhandlinger med kunstig intelligens
Indkøbere har til alle tider manglet tid til at gennemføre omhyggelige forhandlinger med hele leverandørbasen. Det har betydet store tab af værdiskabelse for både købere og leverandører. Supermarkedsgiganten Walmart griber nu til kunstig intelligens og chatbot for at løse udfordringen.
Lager & distribution

Ny pakkeboks styrker 100 år gammel virksomhed
Den familieejede virksomhed Ingvard Madsen har i samarbejde med STIHL og Renz A/S fået opsat en ny og praktisk pakkeboks, STIHL Pick-Up Box, som skal være med til styrke og fremtidssikre den anerkendte virksomhed nær Kolding.
Produktion

Miljøcertificering gør møbelfabrik mere attraktiv
Standarder spiller en væsentlig rolle i Four Designs grønne omstilling. Den fynske møbelvirksomhed er miljøcertificeret efter ISO 14001 og bruger også produktspecifikke standarder, der sikrer miljøfokus, i deres produktudvikling.