Danskerne shopper løs under corona – det foregår bare online

Såvel danskere som europæere har ikke begrænset deres forbrug under corona-pandemien. I stedet har de i højere grad shoppet online, hvor hver fjerde netbutik har oplevet mindst 50 procent vækst i andet kvartal i 2020.

Hver fjerde netbutik har oplevet mindst 50 procent vækst i 2020’s andet kvartal. Foto: Arkiv..

28.08.2020

SCM.dk

Før COVID-19 ramte Europa i februar købte 43 procent af forbrugere tre produkter online om måneden ifølge tal fra Frankrig, Tyskland, England, Holland, Italien og Spanien. I dag er det steget til 56 procent af forbrugerne. Tallene stemmer overens med de danske tal, skriver Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, på deres hjemmeside.

Antallet af stor-shoppere er ligeledes vokset i årets andet kvartal. Her er andelen af forbrugere, der køber mellem seks og ti produkter per måned, steget fra 10 procent til 17 procent. Stigningen kan muligvis forklares ud fra et større rådighedsbeløb i husstandene, da planer om udlandsrejser for mange er blevet skrottet. Ligeledes kan udsigten til udbetalte feriepenge i efteråret have fået danskerne til at være mindre sparsommelige hen over sommeren.

Løftede corona-restriktioner i andet kvartal

Resultaterne for andet kvartal overgik alles forventninger og har fået optimismen til at spire i dansk e-handel. Ovenpå et Q1, der var karakteriseret ved corona-restriktioner og usikkerhed, bød Q2 på vækst i forhold til samme kvartal sidste år for hele 82 procent af danske netbutikker. Knap hver tiende har oplevet mindst 100 procent vækst.

Kilde: FDIH.

Lås også: 3000 fysiske butikker er en e-handelsfordel 

Ifølge analysen er det de store og mellemstore virksomheder, der har klaret sig bedst i 2. kvartal. Pureplayers og B2C klarer sig bedre end omni-channel og B2B’ere, ligesom ”især dagligvarebranchen, havecentre samt hobby- og legetøjsforretninger har oplevet en eksplosiv vækst”, forklarer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Stigende forventninger til tredje kvartal – og tiden efter corona

De gode tal fra Q2 smitter af på netbutikkernes forventningerne til 3.kvartal. 8 ud af 10 netbutikker forventer fremgang, mens andelen med negative forventninger mere end halveres fra 21 til 9 procent. ”Man må sige, at væksten er bredt funderet med forskellige forbrugere og varegrupper, og dermed tør jeg også tro på, at den store vækst vil fortsætte, når vi en gang er på den anden side af krisen. E-handelsbranchen har heldigvis også bevist, at den kan følge med efterspørgslen og levere en god service,” siger Niels Ralund.

Forbrugerne forventer også selv, at flere køb vil foregå over internettet. 22 procent vil handle produkter på nettet, som de før krisen altid købte i fysiske butikker, mens 10 procent af forbrugere vil bruge e-handel til at minimere smitterisikoen.

Den helt store joker er naturligvis corona-virussen, der kastede verden ud i kaos i første omgang. Simon Bjerremann, analysechef i FDIH, tilføjer: ”Hvis vi ser en stor stigning i antallet af syge, og der igen bliver spekuleret i nedlukninger og restriktioner, så kan stemningen hurtigt vende.”

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense