Danskerne shopper løs under corona – det foregår bare online
Såvel danskere som europæere har ikke begrænset deres forbrug under corona-pandemien. I stedet har de i højere grad shoppet online, hvor hver fjerde netbutik har oplevet mindst 50 procent vækst i andet kvartal i 2020.
Før COVID-19 ramte Europa i februar købte 43 procent af forbrugere tre produkter online om måneden ifølge tal fra Frankrig, Tyskland, England, Holland, Italien og Spanien. I dag er det steget til 56 procent af forbrugerne. Tallene stemmer overens med de danske tal, skriver Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, på deres hjemmeside.
Antallet af stor-shoppere er ligeledes vokset i årets andet kvartal. Her er andelen af forbrugere, der køber mellem seks og ti produkter per måned, steget fra 10 procent til 17 procent. Stigningen kan muligvis forklares ud fra et større rådighedsbeløb i husstandene, da planer om udlandsrejser for mange er blevet skrottet. Ligeledes kan udsigten til udbetalte feriepenge i efteråret have fået danskerne til at være mindre sparsommelige hen over sommeren.
Løftede corona-restriktioner i andet kvartal
Resultaterne for andet kvartal overgik alles forventninger og har fået optimismen til at spire i dansk e-handel. Ovenpå et Q1, der var karakteriseret ved corona-restriktioner og usikkerhed, bød Q2 på vækst i forhold til samme kvartal sidste år for hele 82 procent af danske netbutikker. Knap hver tiende har oplevet mindst 100 procent vækst.
Lås også: 3000 fysiske butikker er en e-handelsfordel
Ifølge analysen er det de store og mellemstore virksomheder, der har klaret sig bedst i 2. kvartal. Pureplayers og B2C klarer sig bedre end omni-channel og B2B’ere, ligesom ”især dagligvarebranchen, havecentre samt hobby- og legetøjsforretninger har oplevet en eksplosiv vækst”, forklarer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.
Stigende forventninger til tredje kvartal – og tiden efter corona
De gode tal fra Q2 smitter af på netbutikkernes forventningerne til 3.kvartal. 8 ud af 10 netbutikker forventer fremgang, mens andelen med negative forventninger mere end halveres fra 21 til 9 procent. ”Man må sige, at væksten er bredt funderet med forskellige forbrugere og varegrupper, og dermed tør jeg også tro på, at den store vækst vil fortsætte, når vi en gang er på den anden side af krisen. E-handelsbranchen har heldigvis også bevist, at den kan følge med efterspørgslen og levere en god service,” siger Niels Ralund.
Forbrugerne forventer også selv, at flere køb vil foregå over internettet. 22 procent vil handle produkter på nettet, som de før krisen altid købte i fysiske butikker, mens 10 procent af forbrugere vil bruge e-handel til at minimere smitterisikoen.
Den helt store joker er naturligvis corona-virussen, der kastede verden ud i kaos i første omgang. Simon Bjerremann, analysechef i FDIH, tilføjer: ”Hvis vi ser en stor stigning i antallet af syge, og der igen bliver spekuleret i nedlukninger og restriktioner, så kan stemningen hurtigt vende.”
- KCP