3000 fysiske butikker er en e-handelsfordel

For Jysk Logistik er transformationen til e-handel en solid udfordring, ikke mindst for EVP Logistics Allan K. Kjærgaard, der dog ser frem til at bidrage til selskabets vækst, bl.a. ved at bruge kædens mange butikker som konkurrencefordel.

Setuppet med både store lagre og mange butikker er en fordel for Jysk i e-handelskampen, mener Allan Kjærgaard. Foto: Jysk.

26.05.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

Som et af dansk erhvervslivs flagskibe med over 40 år på bagen er Jysk en særdeles etableret aktør på detailmarkedet både herhjemme og i udlandet, hvor selskabet har tæt på 3.000 butikker spredt ud over primært Europa.

Læs også: Jysk investerer massivt i distributionscenter

Til at servicere den kæde har Jysk opbygget et netværk af indtil videre otte store distributionscentre i Tyskland (tre), Danmark, Sverige, Polen, Spanien og Bulgarien, hvor det nyeste center åbnede for nylig. Derudover har man købt en grund til center nr. ni ved Budapest, mens nr. 10 formentlig kommer til at ligge i Benelux eller det vestlige Tyskland.

Det fortæller manden med ansvaret for hele setuppet, Executive Vice President Logistics Allan K. Kjærgaard. Han sidder med den overordnede strategi for Jysk og Dänisches Bättenlager, som man hedder syd for grænsen, og leder ”et par tusind mand” i koncernens logistikdivision.

”Selvom vi tumler lidt med at krydse kanalerne, så ser jeg det klart som en konkurrencefordel at vi har de mange butikker, vi har", siger Allan Kjærgaard. Foto: Jysk/Morten Rehné.

”Vi skal hele tiden optimere forretningen, forbedre leadtimes og komme tættere på kunderne, sådan som vi eksempelvis gør med det nye center i Bulgarien, som kommer til at spare os omkring 10 mio. km lastbilkørsel i retning mod butikkerne i Bulgarien, Rumænien, Grækenland, Serbien og Bosnien”, forklarer han.

Men en ting er salget i de mange fysiske butikker, et andet er det, der foregår online. E-handel er ikke noget nyt fænomen for Jysk, ”det har vi gjort i mange år”, som Allan Kjærgaard siger, men det stadig voksende marked er ikke desto mindre noget, der i den grad fylder for selskabet.

”Transformationen i retning af mere og mere onlinehandel er isoleret set nok den største udfordring, vi står med i disse år. E-handlen stiller nogle nye krav, som går videre end butikkerne, og som giver ekstra pres på vores målsætning om at være seamless. Og det vil vi være på begge fronter”, understreger han.

Nyt WMS på vej
Som ansvarlig for logistik ser Allan Kjærgaard det som sin fornemmeste opgave at bidrage til selskabets vækst, og e-handlen gør i hans øjne, at logistikken får et endnu større impact på bundlinjen. Derfor ser han bestemt heller ikke det omfattende butiksnetværk som en ulempe i bestræbelserne på at blive endnu bedre online.

”Selvom vi tumler lidt med at krydse kanalerne, så ser jeg det klart som en konkurrencefordel at vi har de mange butikker, vi har. Vi kan eksempelvis udnytte dem som droppoints til click-and-collect, hvor vi så samtidig får nogle flere kunder ind ad døren, hvilket selvsagt giver muligheder for mersalg”, siger han og tilføjer, at man dog også gerne tilbyder kunderne at levere til en pakkeboks.

På lagersiden er Jysk i gang med at bygge et WMS, der kan bruges til både det fysiske og onlinesalget, og så arbejder man meget med at automatisere bl.a. sine plukkeprocesser af ikke mindst de mindre varer. At plukke en seng eller et klædeskab er en lidt anderledes opgave, og også en central årsag til, at Allan Kjærgaard ikke mener, at et dedikeret e-handelsdistributionscenter vil give mening.

Når det gælder de mindre varer, så er man lige nu i gang med et projekt i Danmark, hvor man sammen med et indisk firma tester en løsning med robotstyrede reoler, hvor reolen kører hen til medarbejderen, der så kan plukke uden selv at flytte sig, inden reolen selv kører videre.

Læs også: Jysk er klar til kamp mod Amazon

”Det skal gå live om to måneder (i ultimo marts, red.) og vil forbedre vores kapacitet yderligere. Vi har et ret stort online-only sortiment, og når folk så henter deres varer i en af vores butikker, så kan de samtidig få ny inspiration, så butikkerne er et kæmpe aktiv for os”, slutter Allan Kjærgaard.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

09.04.2024SCM.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle