3000 fysiske butikker er en e-handelsfordel

For Jysk Logistik er transformationen til e-handel en solid udfordring, ikke mindst for EVP Logistics Allan K. Kjærgaard, der dog ser frem til at bidrage til selskabets vækst, bl.a. ved at bruge kædens mange butikker som konkurrencefordel.

Setuppet med både store lagre og mange butikker er en fordel for Jysk i e-handelskampen, mener Allan Kjærgaard. Foto: Jysk.

26.05.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

Som et af dansk erhvervslivs flagskibe med over 40 år på bagen er Jysk en særdeles etableret aktør på detailmarkedet både herhjemme og i udlandet, hvor selskabet har tæt på 3.000 butikker spredt ud over primært Europa.

Læs også: Jysk investerer massivt i distributionscenter

Til at servicere den kæde har Jysk opbygget et netværk af indtil videre otte store distributionscentre i Tyskland (tre), Danmark, Sverige, Polen, Spanien og Bulgarien, hvor det nyeste center åbnede for nylig. Derudover har man købt en grund til center nr. ni ved Budapest, mens nr. 10 formentlig kommer til at ligge i Benelux eller det vestlige Tyskland.

Det fortæller manden med ansvaret for hele setuppet, Executive Vice President Logistics Allan K. Kjærgaard. Han sidder med den overordnede strategi for Jysk og Dänisches Bättenlager, som man hedder syd for grænsen, og leder ”et par tusind mand” i koncernens logistikdivision.

”Selvom vi tumler lidt med at krydse kanalerne, så ser jeg det klart som en konkurrencefordel at vi har de mange butikker, vi har", siger Allan Kjærgaard. Foto: Jysk/Morten Rehné.

”Vi skal hele tiden optimere forretningen, forbedre leadtimes og komme tættere på kunderne, sådan som vi eksempelvis gør med det nye center i Bulgarien, som kommer til at spare os omkring 10 mio. km lastbilkørsel i retning mod butikkerne i Bulgarien, Rumænien, Grækenland, Serbien og Bosnien”, forklarer han.

Men en ting er salget i de mange fysiske butikker, et andet er det, der foregår online. E-handel er ikke noget nyt fænomen for Jysk, ”det har vi gjort i mange år”, som Allan Kjærgaard siger, men det stadig voksende marked er ikke desto mindre noget, der i den grad fylder for selskabet.

”Transformationen i retning af mere og mere onlinehandel er isoleret set nok den største udfordring, vi står med i disse år. E-handlen stiller nogle nye krav, som går videre end butikkerne, og som giver ekstra pres på vores målsætning om at være seamless. Og det vil vi være på begge fronter”, understreger han.

Nyt WMS på vej
Som ansvarlig for logistik ser Allan Kjærgaard det som sin fornemmeste opgave at bidrage til selskabets vækst, og e-handlen gør i hans øjne, at logistikken får et endnu større impact på bundlinjen. Derfor ser han bestemt heller ikke det omfattende butiksnetværk som en ulempe i bestræbelserne på at blive endnu bedre online.

”Selvom vi tumler lidt med at krydse kanalerne, så ser jeg det klart som en konkurrencefordel at vi har de mange butikker, vi har. Vi kan eksempelvis udnytte dem som droppoints til click-and-collect, hvor vi så samtidig får nogle flere kunder ind ad døren, hvilket selvsagt giver muligheder for mersalg”, siger han og tilføjer, at man dog også gerne tilbyder kunderne at levere til en pakkeboks.

På lagersiden er Jysk i gang med at bygge et WMS, der kan bruges til både det fysiske og onlinesalget, og så arbejder man meget med at automatisere bl.a. sine plukkeprocesser af ikke mindst de mindre varer. At plukke en seng eller et klædeskab er en lidt anderledes opgave, og også en central årsag til, at Allan Kjærgaard ikke mener, at et dedikeret e-handelsdistributionscenter vil give mening.

Når det gælder de mindre varer, så er man lige nu i gang med et projekt i Danmark, hvor man sammen med et indisk firma tester en løsning med robotstyrede reoler, hvor reolen kører hen til medarbejderen, der så kan plukke uden selv at flytte sig, inden reolen selv kører videre.

Læs også: Jysk er klar til kamp mod Amazon

”Det skal gå live om to måneder (i ultimo marts, red.) og vil forbedre vores kapacitet yderligere. Vi har et ret stort online-only sortiment, og når folk så henter deres varer i en af vores butikker, så kan de samtidig få ny inspiration, så butikkerne er et kæmpe aktiv for os”, slutter Allan Kjærgaard.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online