Jysk er klar til kamp mod Amazon

Både danske Jysk og Power afviser et samarbejde med internetgiganten Amazon. I stedet tager de kampen op og satser på deres egen forretningsmodel med både fysiske butikker og nethandel.

Jysk vil ikke samarbejde med Amazon, men vælger at tro på, at virksomheden vil fortsætte sin fremgang på egen hånd. Arkivfoto..

27.07.2018

SCM.dk

Danske Jysk takker nej til et samarbejde med e-commerce mastodonten Amazon om i fællesskab at sælge dyner og senge på nettet.

Det sker efter en forsøgsordning i Storbritannien, hvor Jysk i en periode solgte sine varer direkte på Amazons platform. Men resultatet var skuffende.

"De tager godt for sig, og det har mine små avancer det svært med. Vi kan ikke bære at give 15-20 pct. til Amazon. Det vil ødelægge vores image, hvis vi pludselig satte priserne op med 15-20 pct., så det har jeg ingen interesse i", siger han til Børsen.

Af den grund udelukker bestyrelsesformand og ejer af Jysk-koncernen, Lars Larsen, et partnerskab, når Amazon rykker ind på det danske marked. Noget der ellers har fået mange danske virksomheder til at ryste i bukserne.

"..nogle er skrækslagne over dem. Det synes jeg ikke, at der er nogen grund til", siger Lars Larsen til Børsen.

Læs også: Amazons megasky kommer til Danmark

Og det er da heller ikke første gang, at detailkæden må konkurrere med Amazon. I lande som Tyskland, Frankrig og Storbritannien, hvor Amazon har et godt indtog, sameksister de to virksomheder.

"Vi tager kampen op mod Amazon. Hver gang, vi åbner nye butikker i nye lande, bliver vi stærkere. Der er slet ingen tegn på, at Amazon eller andre skulle stjæle markedet. Vi øger hele tiden omsætningen, også i bestående butikker, og vi øger indtjeningen", siger Lars Larsen til Børsen.

Også Power siger nej
Jysk er ikke den eneste danske virksomhed, der giver internetkæmpen en blank afvisning. Også Power, der henter en stor del af sin omsætning på e-handel med elektronik, afstår en handelsaftale med Amazon.
Elektronikkæden ønsker ligesom Jysk at satse på en kombination af fysiske butikker og netbutik. Det skriver Børsen.

"Vi kan se, at jo flere butikker, vi får, jo mere stiger vores online-salg. Så vi mener altså ikke, at de to ting udelukker hinanden," siger Jesper Boysen, adm. direktør i Power, til Børsen.

Læs også: Amazon vil hjælpe logistikiværksættere - så længe de leverer for Amazon

Og ifølge en analyse af Mai-Britt Poulsen, adm. direktør i Boston Consulting Group i Danmark er der både fordele og ulemper ved et samarbejde med Amazon. 

"Fordelen ved at samarbejde med Amazon er, at man får del i al den trafik, de har på deres site, som er helt enorm. Og deres logistik- og fulfilment-evner er meget konkurrencedygtige. Men man skal også betale noget margin for det, som i eksemplet med Jysk," siger hun til Børsen.

- EST

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online