Amazon vil hjælpe logistikiværksættere – så længe de leverer for Amazon

Med et nyt startup-program vil Amazon understøtte små erhvervsdrivende med at skabe deres egne distributionsvirksomheder. Tilbuddet gælder bare kun, når de leverer Amazon-pakker i køretøjer og uniformer med Seattle-gigantens logo som blikfang.

Som Amazon Delivery Service Partner kan alle og enhver for en relativt beskeden startsum på omkring 65.000 kr. komme i gang med at køre pakker ud for selskabet i USA. Men det skal ske med Amazons logo på både biler og uniformer. Foto: Amazon.

06.07.2018

SCM.dk

E-commerce-mastodonten Amazon er ude med en efterlysning: Jeff Bezos’ megakoncern vil have ’hundredvis af iværksættere til at starte virksomheder ved at levere Amazon-pakker’, som det hedder i beskrivelsen af tilbuddet, der er navngivet ”Delivery Service Partner”.

I opslaget proklamerer Amazon selv, at succesfulde ejere kan tjene op til 300.000 dollars (omkring 19 mio. kr.) om året ved at drive en flåde på op til 40 biler. Fundamentet bliver udgjort af den massive pakkevolumen, selskabet kan garantere, og adgang til ’sofistikeret leveringsteknologi’, praktisk uddannelse samt rabatter på diverse services, herunder leasing af køretøjer og tilhørende forsikring.

Sammenlagt skal de forskellige partnerpriser sørge for, at omkostningerne til at starte en distributionsvirksomhed op sammen med Amazon ikke overstiger $10.000 (ca. 65.000 kr.). Til gengæld skal det også ske på Amazons vilkår.

Læs også: Københavns Lufthavn kæmper for at lande Amazons nye logistikcenter

Tilbuddene er således kun tilgængelige for køretøjer, der er udstyret med Amazons logo, og chauffører iklædt uniformer med samme letgenkendelige udsmykning, udover at de selvsagt skal fragte pakker fra selskabets gigantiske online-markedsplads.

På den måde vil Seattle-selskabet over tid gøre de mange smv’er i stand til at ansætte titusindvis af leveringsfolk på tværs af hjemmemarkedet i USA, som kan blive en del af det eksisterende netværk af såvel traditionelle transportfirmaer som selvstændige vognmænd, der bringer varer ud for virksomheden.

”Kundekravene er højere end nogensinde, og vi er nødt til at udbygge vores kapacitet. Som en del af evalueringen af, hvordan vi kan understøtte vores vækst, gik vi tilbage til vores rødder for at dele muligheden med smv’erne. Vi vil styrke skabelsen af nye, små virksomheder, som kan drage fordel af de voksende muligheder inden for udbringning af e-handelsvarer”, siger Amazons senior vice president for worldwide operations, Dave Clark.

Hvorvidt tilbuddet, som yder støtte til ’individer med lidt eller ingen logistikerfaring’, kommer til Europa, melder historien ikke noget om.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

09.04.2024SCM.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle