Vi handler stadig meget på nettet, men vores betalingsvaner forandrer sig
Vi handler mere på nettet end før, og nu handler vi også mere på mobilen end før. Computeren taber terræn og det smitter af på vores betalingsadfærd.
På overfladen ligner danske nethandelsmønstre i juni de sidste mange måneder: Knap halvdelen (48 procent) af danskerne handlede online i juni i løbet af den seneste uge. Det er helt på linje med det foreløbige gennemsnit for 2022.
Dykker vi ned under overfladen, så er der dog nogle markante ændringer, forklarer Simon Bjerremann, som er ansvarlig for Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.
”Det mest iøjnefaldende er helt klart, at andelen af kortbetalinger er under 50 procent. Det er første gang nogensinde og dermed lidt af en milepæl”, siger han.
Helt præcist bliver 46 procent af betalingerne klaret med kort, hvilket er hele 14 procentpoint færre end i juni 2021. Omvendt vokser betalinger via apps med ni procentpoint i forhold til juni 2021 og snupper 35 procent af alle betalinger. PayPal er for første gang i lang tid helt oppe på 6 procent.
Læs også: Dansk e-handel er stabil – for nu
”Det er markante forskydninger, der understreger overgangen til langt mere handel via mobilen”, forklarer Simon Bjerremann og henviser til, at der i maj blev lavet flere handler på mobilen end på computeren:
”I juni snuppede computeren igen førstepladsen, men mister dog terræn i forhold til juni 2021, så forskydningen er reel, og det smitter også af på betalingsadfærden”.
Forbrugerne sænker forventningerne
Forbrugertilliden for juni var på minus 24,8, hvilket er det laveste nogensinde, og det smitter tilsyneladende også en smule af på forbrugerens forventninger til deres fremtidige e-handel.
Forventningerne er stadig positive, men sammenlignet med resten af 2022 er de faldende. 6 procent forventer, at de vil e-handle mere de kommende 12 måneder, end de har gjort de seneste 12. Det er under gennemsnittet på 8,1 procent netto positive, vi har set de seneste 12 måneder.
”Når vi tænker på den rekordlave forbrugertillid, så er det faktisk positivt, at forventningerne samlet set stadig er positive. Når det er sagt, så er der ingen tvivl om, at både forbrugere og virksomheder befinder sig et markant anderledes sted nu end tidligere”, forklarer Simon Bjerremann.
- KCP