Dansk e-handel er stabil – for nu
De danske forbrugere handler stadig ofte på nettet, men det tyder på, at de bruger færre penge på mange af de ting, der kan forsøde hverdagen, viser nye tal fra Dansk Erhverv.
Samfundet er fuldt åbnet, inflationen buldrer af sted og forbrugertilliden er historisk lav. Alligevel handler de danske forbrugere lige så ofte online nu, som de gjorde i januar, da store dele af erhvervslivet var nedlukket. Det viser E-handelsanalysen for april fra Dansk Erhverv.
”Tallene er godt nyt for netbutikkerne, for det viser, at forbrugerne stadig vil handle online, selvom der er generel usikkerhed om økonomien. Der stadig godt gang i salget på nettet”, siger Simon Bjerremann, som er senioranalytiker i Dansk Erhverv.
Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik bakker op om, at forbrugerne ikke har droppet indkøbene. De viser, at detailsalget steg med 1,7 procent i april, når der korrigeres for prisudviklingen og de normale sæsonudsving.
Læs også: Danske virksomheder scorer topplacering i e-handel – igen
E-handelsanalysen viser også, tøj, sko og accessories igen i april er den største kategori både på andel af handler og andel af forbrug. Kategorien står cirka for en sjettedel af handlerne og knap en femtedel af forbruget.
”Fordelingen ligner de tidligere måneder, og det viser, at usikkerheden om økonomien tilsyneladende endnu ikke har fået forbrugerne til at skære ned på produkter, der ikke er strengt nødvendige. Det er også et godt tegn”, siger Simon Bjerremann. Han pointerer dog, analysen ikke måler omsætningen på nettet:
”Derfor kan vi ikke sige, hvor stor e-handelskagen er, eller om det har ændret sig markant”.
Man kan dog kigge på gennemsnitsforbruget per handel for at få en indikation. Det var i april på 557 kroner, hvilket er nogenlunde på niveau med årets første tre måneder. I flere kategorier med lidt større køb som eksempelvis Rejser og Auto-, Både- og Bilprodukter er gennemsnitsprisen dog en del lavere end i 2021.
Læs også: Er festen forbi? Dansk e-handel ramt af salgsdyk og tårnhøje omkostninger
”Vi kan også se, at prisen på kulturoplevelserne ligger lavere end sidste år. Der er altså tegn på, at forbrugerne tænker to gange, før de booker billet til teatret, og at de skærer en stjerne eller to af feriehotellet”, lyder det fra Simon Bjerremann.
Et andet interessant tal er forbrugernes forventninger til, hvor meget de vil handle online de kommende 12 måneder.
”Niveauet er markant lavere end primo 2021, men det er stabilt set over de seneste 12 måneder. Så hverdagen er anderledes for netbutikkerne end under corona, men der er altså ikke noget, der tyder på, at forbrugerne skærer i e-handlen i den nære fremtid”, siger Simon Bjerremann.
- KCP