11.05.2022 | E-handel
Er festen forbi? Dansk e-handel ramt af salgsdyk og tårnhøje omkostninger
Vigende salg og tårnhøje priser på alt fra varer til levering og energi presser de danske netbutikker, viser ny undersøgelse fra Dansk Erhverv. ”Der er ikke panik, men især de lidt mindre virksomheder begynder at mærke presset”, forklarer e-handelsdirektør Niels Ralund.
LirumLarumLeg er langt fra ene blandt danske netbutikker om at mærke presset, viser Dansk Erhvervs E-handelsbarometer. Foto: 123RF
Anja Lytzen har i 16 år ejet og drevet den digitale legetøjsbutik LirumLarumLeg. Det har været 16 gode og stabile år med fin vækst, men i 2020 gik væksten fra fin til vanvittig, da coronakrisen ramte og salget bankede i vejret.
”Det eksploderede nærmest fra den ene dag til den anden. Det var helt vildt, og vi måtte hurtige ansætte flere og leje nye lokaler for at kunne følge med”, siger netbutiksejeren.
Nu er de vilde vækstdage dog afløst af en markant anderledes hverdag, hvor alt fra telefonaftaler til lejekontrakter og marketingbudgetter gennemgås med en tættekam for at kunne skære unødigt omkostningsfedt fra:
”Allerede op til julen 2021 begyndte vi at se et faldende salg, og det er så fortsat ind i 2022. Samtidig er vi ramt af tårnhøje priser på alt fra fragt til varer og energi, og det presser os”, forklarer iværksætteren.
Omsætningsnedgang i halvdelen af butikkerne
LirumLarumLeg er langt fra ene om at mærke presset, viser Dansk Erhvervs E-handelsbarometer, der hvert kvartal tager temperaturen på dansk e-handel.
Mere end halvdelen af virksomhederne i undersøgelsen oplevede et fald i omsætningen i første kvartal sammenlignet med samme periode 2021, og hver tredje forventer et fald mellem 5-25 procent i 2. kvartal.
”E-handlen vokser stadig sammenlignet med tiden før corona, men det er en markant anderledes hverdag, som rigtig mange netbutikker har nu. Den heftige vækst, der kom så pludselig under coronakrisen, er afløst af vigende salg og usikkerhed. Det kan mærkes – især hos de lidt mindre virksomheder, som har mindre at stå imod med”, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Læs også: Hver anden mindre virksomhed frygter stigende energipriser
Oven i det vigende salg presses netbutikkerne som andre virksomheder af varemangel og tårnhøje priser på alt fra fragt til varer og energi. Ifølge analysen er det især de stigende priser på varer og fragt, der har konsekvenser for netbutikkerne; 7 ud af 10 virksomheder vurderer, at de stigende omkostninger vil ramme bundlinjen, mens mere end hver tredje reducerer omsætnings- og vækstmålene og hver femte vil ansætte færre nye medarbejdere.
Det kan Anja Lytzen genkende:
”Vi har skruet voldsomt ned for vores mål for 2022, og vi har også måtte sige farvel til nogle af de medarbejdere, der kom til under corona-travlheden. Det har selvfølgelig været hårdt, men det har også været en sund øvelse at gennemgå alle dele af forretningen for at trimme den”.
Reddet af lagersystem
De mildest talt afdæmpede forventninger er et markant skifte i en branche, som har haft tocifret vækst de sidste mange år, siger Niels Ralund:
”Jeg mindes ikke at have set så pessimistiske forventninger i dansk e-handel. Det er kommet forholdsvist pludseligt – som væksten under corona også gjorde – og det har ikke gjort det nemmere for virksomhederne, at de på så kort tid er gået fra knap at kunne følge med til nu at kigge nervøst på bundlinjen”.
Men kunne virksomhederne ikke have lagt noget til side fra corona-væksten?
”Det er også mit indtryk, at mange har gjort det. Men rigtig mange har også brugt de penge på offensive tiltag som eksport, nye medarbejdere og lagerudvidelser. Derfor er det hårdt, når omkostningerne til stort set alt eksploderer samtidig med, at salget falder”.
Læs også: Postnord taber omsætning efter fald i e-handel
Også det kan Anja Lytzen bekræfte, og – tilføjer hun – selvom væksten var vild under coronakrisen, så voksede overskuddet ikke tilsvarende:
”Udgifterne til marketing eksploderede, og der blev indført yderligere fragttillæg, som skar i overskuddet. Vi valgte også at skifte lagersystem. Det var dyrt, men det gjorde os mere effektive, og det er reelt set det, der har reddet os i dag”.
Usikker fremtid
Salget er altså faldende i øjeblikket, og netbutikkerne forventer tilsyneladende ikke, at det vender lige foreløbig. Faktisk vurderer hver fjerde, at resultatet i 2022 bliver dårligere end 2021 – yderligere hver tiende forventer markant tilbagegang.
Anja Lytzen forventer tilbagegang i forhold til 2021 og 2020, og at resultatet i 2022 vil minde om 2019:
”Det er en udfordring at vores indtægter er på 2019-niveau, mens vores omkostninger er på 2022-niveau. Det kommer til at lægge pres på os”.
I Dansk Erhverv pointerer Niels Ralund, at de sidste år har vist, at udviklingen hurtigt kan vende:
”Men vi må også erkende, at udfordringerne med leveringstider og stigende omkostninger ikke ser ud til at blive løst lige foreløbig, og det vil presse de danske virksomheder”.
Derfor vil Dansk Erhverv i den kommende fokusere på at hjælpe i forhold til, hvordan man holder omkostningerne nede, forklarer e-handelsdirektøren:
”Og så vil vi selvfølgelig også rådgive om, hvordan man kan skabe vækst på trods af stigende omkostninger, så dansk e-handel kommer stærkest videre”.
- KCP
Branchenyt

ROCKWOOL med blandt mest bæredygtige virksomheder
ROCKWOOL er placeret på en flot 16.-plads på Top 100-listen over verdens mest bæredygtige virksomheder. En liste, der netop er udsendt af Corporate Knights. Samtidig tildeles den danske stenuldsproducent også en førsteplads blandt producenter af byggematerialer.
IT

Små virksomheder har mindre fokus på it-sikkerhed
Dokumentation og dermed delbar viden om it-sikkerhedstiltag og -regler er et væsentligt element i virksomhedernes arbejde med digital sikkerhed. Over halvdelen af Danmarks godt 14.000 mikrovirksomheder (5-9 ansatte) havde i 2022 ingen dokumentation om forholdsregler, aktiviteter og procedurer vedrørende it-sikkerhed. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Branchenyt

Schneider Electric blandt verdens mest bæredygtige
For 12. år i træk optræder Schneider Electric på det internationale forskningsmagasin Corporate Knights’ liste over verdens mest bæredygtige virksomheder, hvor de er med i top-10. I kategorien ”industrikonglomerat” løber Schneider Electric med førstepladsen. Schneider Electric er den eneste virksomhed i sin kategori, der har formået at være på listen hvert år siden 2012.
Strategi & ledelse

Mangel på forsyningskædedata hæmmer klimaarbejdet
Overblikket over virksomheders samlede klimaaftryk halter på grund af upræcise data. Særligt opgørelsen af emissioner fra indkøb af varer, serviceydelser og fra solgte produkter lider under mangel på valide data fra blandt andet forsyningskæden.
Branchenyt

Færre vil deltage i voksen- og efteruddannelse
I 2010 deltog cirka 26 procent af de faglærte og 25 procent af de ufaglærte i offentlige videre- og efteruddannelseskurser (VEU). I 2021 var det kun henholdsvis 12 procent og 14 procent. Deltagelsen falder også, når man medtæller efteruddannelse i privat regi.
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.