Er festen forbi? Dansk e-handel ramt af salgsdyk og tårnhøje omkostninger

Vigende salg og tårnhøje priser på alt fra varer til levering og energi presser de danske netbutikker, viser ny undersøgelse fra Dansk Erhverv. ”Der er ikke panik, men især de lidt mindre virksomheder begynder at mærke presset”, forklarer e-handelsdirektør Niels Ralund.

LirumLarumLeg er langt fra ene blandt danske netbutikker om at mærke presset, viser Dansk Erhvervs E-handelsbarometer. Foto: 123RF.

11.05.2022

SCM.dk

Anja Lytzen har i 16 år ejet og drevet den digitale legetøjsbutik LirumLarumLeg. Det har været 16 gode og stabile år med fin vækst, men i 2020 gik væksten fra fin til vanvittig, da coronakrisen ramte og salget bankede i vejret. 

”Det eksploderede nærmest fra den ene dag til den anden. Det var helt vildt, og vi måtte hurtige ansætte flere og leje nye lokaler for at kunne følge med”, siger netbutiksejeren. 

Nu er de vilde vækstdage dog afløst af en markant anderledes hverdag, hvor alt fra telefonaftaler til lejekontrakter og marketingbudgetter gennemgås med en tættekam for at kunne skære unødigt omkostningsfedt fra: 

”Allerede op til julen 2021 begyndte vi at se et faldende salg, og det er så fortsat ind i 2022. Samtidig er vi ramt af tårnhøje priser på alt fra fragt til varer og energi, og det presser os”, forklarer iværksætteren. 

Omsætningsnedgang i halvdelen af butikkerne 

LirumLarumLeg er langt fra ene om at mærke presset, viser Dansk Erhvervs E-handelsbarometer, der hvert kvartal tager temperaturen på dansk e-handel. 

Mere end halvdelen af virksomhederne i undersøgelsen oplevede et fald i omsætningen i første kvartal sammenlignet med samme periode 2021, og hver tredje forventer et fald mellem 5-25 procent i 2. kvartal. 

”E-handlen vokser stadig sammenlignet med tiden før corona, men det er en markant anderledes hverdag, som rigtig mange netbutikker har nu. Den heftige vækst, der kom så pludselig under coronakrisen, er afløst af vigende salg og usikkerhed. Det kan mærkes – især hos de lidt mindre virksomheder, som har mindre at stå imod med”, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.  

Læs også: Hver anden mindre virksomhed frygter stigende energipriser

Oven i det vigende salg presses netbutikkerne som andre virksomheder af varemangel og tårnhøje priser på alt fra fragt til varer og energi. Ifølge analysen er det især de stigende priser på varer og fragt, der har konsekvenser for netbutikkerne; 7 ud af 10 virksomheder vurderer, at de stigende omkostninger vil ramme bundlinjen, mens mere end hver tredje reducerer omsætnings- og vækstmålene og hver femte vil ansætte færre nye medarbejdere.  

Det kan Anja Lytzen genkende:

”Vi har skruet voldsomt ned for vores mål for 2022, og vi har også måtte sige farvel til nogle af de medarbejdere, der kom til under corona-travlheden. Det har selvfølgelig været hårdt, men det har også været en sund øvelse at gennemgå alle dele af forretningen for at trimme den”. 

Reddet af lagersystem 

De mildest talt afdæmpede forventninger er et markant skifte i en branche, som har haft tocifret vækst de sidste mange år, siger Niels Ralund:  

”Jeg mindes ikke at have set så pessimistiske forventninger i dansk e-handel. Det er kommet forholdsvist pludseligt – som væksten under corona også gjorde – og det har ikke gjort det nemmere for virksomhederne, at de på så kort tid er gået fra knap at kunne følge med til nu at kigge nervøst på bundlinjen”.  

Men kunne virksomhederne ikke have lagt noget til side fra corona-væksten? 

”Det er også mit indtryk, at mange har gjort det. Men rigtig mange har også brugt de penge på offensive tiltag som eksport, nye medarbejdere og lagerudvidelser. Derfor er det hårdt, når omkostningerne til stort set alt eksploderer samtidig med, at salget falder”. 

Læs også: Postnord taber omsætning efter fald i e-handel

Også det kan Anja Lytzen bekræfte, og – tilføjer hun – selvom væksten var vild under coronakrisen, så voksede overskuddet ikke tilsvarende: 

”Udgifterne til marketing eksploderede, og der blev indført yderligere fragttillæg, som skar i overskuddet. Vi valgte også at skifte lagersystem. Det var dyrt, men det gjorde os mere effektive, og det er reelt set det, der har reddet os i dag”. 

Usikker fremtid 

Salget er altså faldende i øjeblikket, og netbutikkerne forventer tilsyneladende ikke, at det vender lige foreløbig. Faktisk vurderer hver fjerde, at resultatet i 2022 bliver dårligere end 2021 – yderligere hver tiende forventer markant tilbagegang. 

Anja Lytzen forventer tilbagegang i forhold til 2021 og 2020, og at resultatet i 2022 vil minde om 2019: 

”Det er en udfordring at vores indtægter er på 2019-niveau, mens vores omkostninger er på 2022-niveau. Det kommer til at lægge pres på os”. 

I Dansk Erhverv pointerer Niels Ralund, at de sidste år har vist, at udviklingen hurtigt kan vende: 

”Men vi må også erkende, at udfordringerne med leveringstider og stigende omkostninger ikke ser ud til at blive løst lige foreløbig, og det vil presse de danske virksomheder”. 

Derfor vil Dansk Erhverv i den kommende fokusere på at hjælpe i forhold til, hvordan man holder omkostningerne nede, forklarer e-handelsdirektøren: 

”Og så vil vi selvfølgelig også rådgive om, hvordan man kan skabe vækst på trods af stigende omkostninger, så dansk e-handel kommer stærkest videre”. 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

31.03.2025SCM.dk

Alt er logistik, og det gælder ikke mindst levering til dørtrin

31.03.2025Gordon Delivery Denmark ApS

Sponseret

Temperaturfølsomt gods: Sådan hjælper teknologien dig med at bevare kontrollen

31.03.2025Bring

Sponseret

Fremtidens logistik: Bring leverer nu med elbiler i 79 danske byer

29.03.2025SCM.dk

Trumps 25 procent told rammer biltransportmarkedet

28.03.2025Gordon Delivery Denmark ApS

Sponseret

Den skjulte styrke i ruteoptimering: 5 fordele, der virkelig gør en forskel

27.03.2025SCM.dk

Blue Water koncernresultat i voldsomt fald

26.03.2025SCM.dk

Enighed om våbenhvile i Sortehavet

26.03.2025SCM.dk

Staten stiller skarpt på forsyningssikkerhed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Consafe Logistics
Webinar
Automation implementation fra A til Z

With warehouse automation set to double by 2030, many companies are prioritizing automation—but key questions arise. What should you automate and why? When should you involve your automation vendor? What are the critical success factors?

Dato

08.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online