11.05.2022 | E-handel
Er festen forbi? Dansk e-handel ramt af salgsdyk og tårnhøje omkostninger
Vigende salg og tårnhøje priser på alt fra varer til levering og energi presser de danske netbutikker, viser ny undersøgelse fra Dansk Erhverv. ”Der er ikke panik, men især de lidt mindre virksomheder begynder at mærke presset”, forklarer e-handelsdirektør Niels Ralund.
LirumLarumLeg er langt fra ene blandt danske netbutikker om at mærke presset, viser Dansk Erhvervs E-handelsbarometer. Foto: 123RF
Anja Lytzen har i 16 år ejet og drevet den digitale legetøjsbutik LirumLarumLeg. Det har været 16 gode og stabile år med fin vækst, men i 2020 gik væksten fra fin til vanvittig, da coronakrisen ramte og salget bankede i vejret.
”Det eksploderede nærmest fra den ene dag til den anden. Det var helt vildt, og vi måtte hurtige ansætte flere og leje nye lokaler for at kunne følge med”, siger netbutiksejeren.
Nu er de vilde vækstdage dog afløst af en markant anderledes hverdag, hvor alt fra telefonaftaler til lejekontrakter og marketingbudgetter gennemgås med en tættekam for at kunne skære unødigt omkostningsfedt fra:
”Allerede op til julen 2021 begyndte vi at se et faldende salg, og det er så fortsat ind i 2022. Samtidig er vi ramt af tårnhøje priser på alt fra fragt til varer og energi, og det presser os”, forklarer iværksætteren.
Omsætningsnedgang i halvdelen af butikkerne
LirumLarumLeg er langt fra ene om at mærke presset, viser Dansk Erhvervs E-handelsbarometer, der hvert kvartal tager temperaturen på dansk e-handel.
Mere end halvdelen af virksomhederne i undersøgelsen oplevede et fald i omsætningen i første kvartal sammenlignet med samme periode 2021, og hver tredje forventer et fald mellem 5-25 procent i 2. kvartal.
”E-handlen vokser stadig sammenlignet med tiden før corona, men det er en markant anderledes hverdag, som rigtig mange netbutikker har nu. Den heftige vækst, der kom så pludselig under coronakrisen, er afløst af vigende salg og usikkerhed. Det kan mærkes – især hos de lidt mindre virksomheder, som har mindre at stå imod med”, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Læs også: Hver anden mindre virksomhed frygter stigende energipriser
Oven i det vigende salg presses netbutikkerne som andre virksomheder af varemangel og tårnhøje priser på alt fra fragt til varer og energi. Ifølge analysen er det især de stigende priser på varer og fragt, der har konsekvenser for netbutikkerne; 7 ud af 10 virksomheder vurderer, at de stigende omkostninger vil ramme bundlinjen, mens mere end hver tredje reducerer omsætnings- og vækstmålene og hver femte vil ansætte færre nye medarbejdere.
Det kan Anja Lytzen genkende:
”Vi har skruet voldsomt ned for vores mål for 2022, og vi har også måtte sige farvel til nogle af de medarbejdere, der kom til under corona-travlheden. Det har selvfølgelig været hårdt, men det har også været en sund øvelse at gennemgå alle dele af forretningen for at trimme den”.
Reddet af lagersystem
De mildest talt afdæmpede forventninger er et markant skifte i en branche, som har haft tocifret vækst de sidste mange år, siger Niels Ralund:
”Jeg mindes ikke at have set så pessimistiske forventninger i dansk e-handel. Det er kommet forholdsvist pludseligt – som væksten under corona også gjorde – og det har ikke gjort det nemmere for virksomhederne, at de på så kort tid er gået fra knap at kunne følge med til nu at kigge nervøst på bundlinjen”.
Men kunne virksomhederne ikke have lagt noget til side fra corona-væksten?
”Det er også mit indtryk, at mange har gjort det. Men rigtig mange har også brugt de penge på offensive tiltag som eksport, nye medarbejdere og lagerudvidelser. Derfor er det hårdt, når omkostningerne til stort set alt eksploderer samtidig med, at salget falder”.
Læs også: Postnord taber omsætning efter fald i e-handel
Også det kan Anja Lytzen bekræfte, og – tilføjer hun – selvom væksten var vild under coronakrisen, så voksede overskuddet ikke tilsvarende:
”Udgifterne til marketing eksploderede, og der blev indført yderligere fragttillæg, som skar i overskuddet. Vi valgte også at skifte lagersystem. Det var dyrt, men det gjorde os mere effektive, og det er reelt set det, der har reddet os i dag”.
Usikker fremtid
Salget er altså faldende i øjeblikket, og netbutikkerne forventer tilsyneladende ikke, at det vender lige foreløbig. Faktisk vurderer hver fjerde, at resultatet i 2022 bliver dårligere end 2021 – yderligere hver tiende forventer markant tilbagegang.
Anja Lytzen forventer tilbagegang i forhold til 2021 og 2020, og at resultatet i 2022 vil minde om 2019:
”Det er en udfordring at vores indtægter er på 2019-niveau, mens vores omkostninger er på 2022-niveau. Det kommer til at lægge pres på os”.
I Dansk Erhverv pointerer Niels Ralund, at de sidste år har vist, at udviklingen hurtigt kan vende:
”Men vi må også erkende, at udfordringerne med leveringstider og stigende omkostninger ikke ser ud til at blive løst lige foreløbig, og det vil presse de danske virksomheder”.
Derfor vil Dansk Erhverv i den kommende fokusere på at hjælpe i forhold til, hvordan man holder omkostningerne nede, forklarer e-handelsdirektøren:
”Og så vil vi selvfølgelig også rådgive om, hvordan man kan skabe vækst på trods af stigende omkostninger, så dansk e-handel kommer stærkest videre”.
- KCP
Lager & distribution

Boxit udvider sin lastbilsflåde
Når virksomhedens ejer selv er chauffør og lastbilsentusiast, er intet ved indkøbet af nye lastbiler tilfældigt. Boxits tre spritnye Scania er halvandet år om at blive tilpasset de særlige ønsker og behov hos containerfirmaet.
Lager & distribution

BESTSELLER udvider logistik-hub med 60.000 m2 i Taulov Dry Port
Danske modekoncern BESTSELLER indgår strategisk aftale med Taulov Dry Port. Med en udvidelse på 60.000 m2 nyopførte lagerenheder kan BESTSELLER se frem til fra foråret 2023 at udvide deres logistikcenter til en samlet lagerkapacitet på mere end 85.000 m2.
Innovation

MAN tager hul på næste fase af elektromobilitet: langdistancelastbiler
MAN og ABB E-mobility vil øge tempoet for næste fase af elektromobilitet: operationel kapacitet til tunge langdistancelastbiler med daglig rækkevidde mellem 600 og 800 kilometer. Begge virksomheder vil signalere, at branchen er klar til at gå videre, og lovgivere nu skal etablere de politiske rammer for nul-emissions vejtransport.
Branchenyt

1 GW elektrolysator i Esbjerg skal bane vejen for grøn brint til transportsektoren
H2 Energy og Plug Power indgår aftale om 1 GW elektrolysator til Esbjerg. Med samarbejdet vil de to virksomheder forsyne den nordeuropæiske transportsektor med grøn brint.
Produktion

3D print er i vækst – også i serieproduktion
Årets ”3D-print bibel” - Wohlers Report 2022 - viser stigende vækst i brugen af 3D-print samt en øget brug af teknologien til industriel serieproduktion.
Strategi & ledelse

Industrien vil tiltrække flere kvinder til branchen
Der er massiv mangel på lærlinge og faglærte i den danske industri. En central del af løsningen er at tiltrække flere kvinder. Metalindustriens Uddannelser vil sammen med Boss Ladies få flere kvinder til at vælge industrien til.