09.05.2022  |  Lager & distribution

Postnord taber omsætning efter fald i e-handel

Resultatet i 1. kvartal i 2022 er påvirket af en kraftig tilbagegang i e-handel. I alt er pakkemængden faldet med 10 procent sammenlignet med året før, mens omsætningen er faldet med seks procent.

Kvartalets driftsresultat udgjorde 98 millioner svenske kroner. Det dårligere resultat står i kontrast til 1. kvartal i 2021, der var Postnords hidtil stærkeste. 

Koncernens omsætning udgjorde i 1. kvartal 9.772 millioner svenske kroner, hvilket svarer til et fald på -6 procent i forhold til året før.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Det lavere resultat skyldes primært et kraftigt fald i pakkemængder svarende til -10 procent. De faldende brevmængder, -13 procent, påvirkede også resultatet negativt.

Læs også: På trods af et stærkt 2020 leverer Postnord sit bedste årsresultat endnu i ’21

”Efter at pandemirestriktionerne er ophævet på de nordiske markeder, kan vi konstatere, at der er udfordringer med at tilpasse kapaciteten hurtigt nok til at imødegå det kraftige fald i pakkemængder, som det har medført. Vi ser ændringer i forbrugeradfærden, siden pandemirestriktionerne blev ophævet, og detailhandlen har fået et opsving på bekostning af e-handlen”, siger Annemarie Gardshol, der er koncernchef for Postnord.

Derudover vælger mange at bruge penge på rejser og fornøjelser, som igen får aktiviteten ved e-handel til at falde.

”Vi gør en stor indsats for at sikre den rigtige bemanding og fuldt ud tilpasse produktionskapaciteten til de aktuelle pakkemængder. Sideløbende tager vi yderligere initiativer for at kompensere for transportrelaterede omkostningsstigninger, såsom stigende brændstofspriser”, tilføjer Annemarie Gardshol.

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere