09.05.2022 | Lager & distribution
Postnord taber omsætning efter fald i e-handel
Resultatet i 1. kvartal i 2022 er påvirket af en kraftig tilbagegang i e-handel. I alt er pakkemængden faldet med 10 procent sammenlignet med året før, mens omsætningen er faldet med seks procent.
Idet coronarestriktionerne er blevet hævet, har detailhandlen fået et opsving, som til gengæld har været på bekostning af e-handlen. Foto: Henrik Petit / 123RF
Kvartalets driftsresultat udgjorde 98 millioner svenske kroner. Det dårligere resultat står i kontrast til 1. kvartal i 2021, der var Postnords hidtil stærkeste.
Koncernens omsætning udgjorde i 1. kvartal 9.772 millioner svenske kroner, hvilket svarer til et fald på -6 procent i forhold til året før.
Det lavere resultat skyldes primært et kraftigt fald i pakkemængder svarende til -10 procent. De faldende brevmængder, -13 procent, påvirkede også resultatet negativt.
Læs også: På trods af et stærkt 2020 leverer Postnord sit bedste årsresultat endnu i ’21
”Efter at pandemirestriktionerne er ophævet på de nordiske markeder, kan vi konstatere, at der er udfordringer med at tilpasse kapaciteten hurtigt nok til at imødegå det kraftige fald i pakkemængder, som det har medført. Vi ser ændringer i forbrugeradfærden, siden pandemirestriktionerne blev ophævet, og detailhandlen har fået et opsving på bekostning af e-handlen”, siger Annemarie Gardshol, der er koncernchef for Postnord.
Derudover vælger mange at bruge penge på rejser og fornøjelser, som igen får aktiviteten ved e-handel til at falde.
”Vi gør en stor indsats for at sikre den rigtige bemanding og fuldt ud tilpasse produktionskapaciteten til de aktuelle pakkemængder. Sideløbende tager vi yderligere initiativer for at kompensere for transportrelaterede omkostningsstigninger, såsom stigende brændstofspriser”, tilføjer Annemarie Gardshol.
- KCP
Lager & distribution

Boxit udvider sin lastbilsflåde
Når virksomhedens ejer selv er chauffør og lastbilsentusiast, er intet ved indkøbet af nye lastbiler tilfældigt. Boxits tre spritnye Scania er halvandet år om at blive tilpasset de særlige ønsker og behov hos containerfirmaet.
Lager & distribution

BESTSELLER udvider logistik-hub med 60.000 m2 i Taulov Dry Port
Danske modekoncern BESTSELLER indgår strategisk aftale med Taulov Dry Port. Med en udvidelse på 60.000 m2 nyopførte lagerenheder kan BESTSELLER se frem til fra foråret 2023 at udvide deres logistikcenter til en samlet lagerkapacitet på mere end 85.000 m2.
Innovation

MAN tager hul på næste fase af elektromobilitet: langdistancelastbiler
MAN og ABB E-mobility vil øge tempoet for næste fase af elektromobilitet: operationel kapacitet til tunge langdistancelastbiler med daglig rækkevidde mellem 600 og 800 kilometer. Begge virksomheder vil signalere, at branchen er klar til at gå videre, og lovgivere nu skal etablere de politiske rammer for nul-emissions vejtransport.
Branchenyt

1 GW elektrolysator i Esbjerg skal bane vejen for grøn brint til transportsektoren
H2 Energy og Plug Power indgår aftale om 1 GW elektrolysator til Esbjerg. Med samarbejdet vil de to virksomheder forsyne den nordeuropæiske transportsektor med grøn brint.
Produktion

3D print er i vækst – også i serieproduktion
Årets ”3D-print bibel” - Wohlers Report 2022 - viser stigende vækst i brugen af 3D-print samt en øget brug af teknologien til industriel serieproduktion.
Strategi & ledelse

Industrien vil tiltrække flere kvinder til branchen
Der er massiv mangel på lærlinge og faglærte i den danske industri. En central del af løsningen er at tiltrække flere kvinder. Metalindustriens Uddannelser vil sammen med Boss Ladies få flere kvinder til at vælge industrien til.