FedEx kapper flere bånd til Amazon
FedEx har bekræftet, at man ikke vil forny sin kontrakt med Amazon omkring leveringer på landjorden, når den udløber ved udgangen af august. Dermed er de to giganter gået fra samarbejdspartnere til konkurrenter på et par måneder.
For et par måneder siden meldte den amerikanske logistikgigant FedEx ud, at man ikke ville forny sin aftale om at levere luftfragt til Amazon, hvilket fik onlinemastodonten til at reagere ved at lease yderligere 15 fragtfly, for på den måde at løfte opgaven selv.
Læs også: FedEx-robot skal levere varer direkte til kunderne inden for samme dag
Nu har de to parter så taget et skridt mere væk fra hinanden, efter at FedEx i går, onsdag d. 7. august, over for Bloomberg bekræftede, at selskabet ikke vil forlænge sin aftale om vejgodstransport (ground-delivery) med Amazon, når den udløber ved udgangen af denne måned.
”Denne ændring hænger sammen med vores strategi om at fokusere på det brede e-handelsmarked, som de seneste udmeldinger relateret til vores Ground-netværk har positioneret os ekstraordinært godt til at gøre”, lyder det i en meddelelse fra FedEx, ifølge CNBC.
Dermed reducerer FedEx sin afhængighed af Amazon i takt med at netgiganten udbygger sit eget distributionsnetværk med flere fulfillmentcentre, fragtfly og teknologiske tiltag, der skal sikre endnu kortere leveringstider.
Fra Amazons side fremhæver man, at ’hele tiden innoverer for at forbedre fragtoplevelsen, og somme tider er det ensbetydende med at revurdere vores leveringsforhold’, som det hedder i en mail til Bloomberg.
Større udfordring for FedEx
Selvom aftalen med Amazon kun udgjorde 1,3 procent af FedEx’ omsætning i 2018, så er bruddet mellem de to parter mere negativt for sidstnævnte, mener logistikkonsulenten Satish Jindel ifølge Bloomberg, selvom flere eksperter dog peger på, at marginerne ikke var specielt gunstige for FedEx.
For mens Amazon stadig kan bruge det amerikanske postvæsen, USPS, som selskabet har en god aftale med, så skal FedEx ud og erstatte den tabte volumen via aftaler med traditionelle forhandlere som Walmart, påpeger han.
Og fra Amazons side tager man da også udviklingen ganske afslappet: ”Intet andet end respekt for FedEx, men de var en lille del af vores forretning og omvendt, vi ønsker dem kun det bedste”, skriver selskabets senior vice president of worldwide operations, Dave Clark, i et tweet.
Med sin fortsatte opgradering på distributionsfronten bliver Amazon nu i endnu højere grad en modstander i stedet for en medspiller til FedEx og andre aktører som UPS (som dog også samarbejder med Amazon og formentlig vil overtage noget volumen fra FedEx) og lignende.
Læs også: UPS skruer op for servicen med nyt dronefirma
”Hvad der før var en frenemy (blanding af ven og fjende, red.), har de nu indset er deres konkurrent”, mener partner i Gullane Capital, Trip Miller, ifølge Reuters. I sin seneste årsrapport, offentliggjort d. 16. juli, peger FedEx under kapitlet ’Risikofaktorer’ da også på, at ’Amazon invester markante midler i at etablere et netværk af centre, fly og køretøjer’, og dermed i stigende grad udgør en udfordring.
-AK