23.05.2019  |  Strategi & ledelse

Pak og vind: Amazon-ansatte motiveres med spil

Onlinegiganten Amazon har introduceret forskellige digitale spil, der skal motivere de ansatte i selskabets distributionscentre til at arbejde hurtigere. Eksperimentet viser tegn på både succes og potentielle risici.

Løn- og arbejdsforholdene i netgiganten Amazons lagerbygninger har gennem længere tid været et debatemne i ikke mindst selskabets hjemland USA, hvor fokuseringen i efteråret 2018 førte til, at koncernen hævede sin mindsteløn til $15 i timen. Derudover har der været adskillige strejker ved virksomhedens faciliteter rundt om i verden.

Læs også: Amazon rykker på både teknologi og tilbud

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Lidt under radaren har Amazon imidlertid selv startet et forsøg på at gøre det fysisk hårde og ofte monotone arbejde på de enorme distributionscentre lidt mindre kedeligt. Siden slutningen af 2017 har man således introduceret diverse digitale videospil på nu fem af sine centre, fra hjembyen Seattle til Manchester i England, skriver Washington Post.

Kort fortalt skal de forskellige og relativt simple spil, med navne som MissionRacer, PicksInSpace, Dragon Duel og CastleCrafter, motivere de ansatte til at arbejde hurtigere ganske simpelt ved at gøre opgaverne sjovere ved at få eksempelvis racerbiler eller drager til at bevæge sig rundt på en bane.

Spillene, der er frivillige at deltage i, lader også enkelte ansatte, grupper eller hele afdelinger konkurrere mod hinanden i forhold til at opnå diverse mål for tømning og pakning af hylder og kasser. Jo hurtigere, jo bedre – og jo hurtigere får kunderne selvsagt også deres varer.

Konceptet kaldes gamification og bruges også af eksempelvis delekørselstjenester som Uber og Lyft for at få chaufførerne til at køre længere og flere ture ved at udlove diverse belønninger, ligesom supermarkedskæden Target bruger spil for at få kassemedarbejdere til at scanne varer hurtigere. Andre firmaer belønner medarbejderne for at motionere, hvilket potentielt kan nedbringe sygefravær og udgifter forbundet hermed.

”Det fungerer bedst, når spillene erstatter opgaver, der ellers er kedelige. Hvad som helst, der kan reducere monotonien selv det mindste kan løfte medarbejdernes arbejdsglæde”, siger gamification-eksperten Gabe Zichermann til Washington Post.

Konkurrence – både godt og skidt
Ifølge nogle Amazon-folk, som Washington Post (der i øvrigt er ejet af Amazons grundlægger og topchef Jeff Bezos) har talt med, er der små tegn på succes for konceptet. Spillene har hjulpet på kedsomheden og tilført variation til i øvrigt ensartede og fysisk belastende opgaver, lyder det, bl.a. gennem konkurrenceelementet som afgørende.

Fra Amazon selv lyder meldingen, at man ikke overvåger resultater i spillene elle straffer medarbejdere, der ikke deltager, men det er en kendt sag, at selskabet har nøje udmålte præstationsmål for alle sine ansatte, og at de bliver målt på hastighed, effektivitet og andre parametre i arbejdet.

Heri ligger også en af de potentielle faldgruber for gamification-konceptet, påpeger Gabe Zichermann. Spillene kan nemlig også bruges til at camouflere højere produktionsmål, fordi algoritmerne som regel hemmeligholdes. Eksempelvis kan en præmie, der før krævede 20 fuldførte ordrer, pludselig kræve 22 eller 25, uden at medarbejderen er blevet informeret om det.

”Når arbejdsgiveren vil skabe bedre resultater, kan de dreje på de her håndtag. Det er ligesom at koge en frø; det kan være umuligt at opdage for brugeren”, forklarer Zichermann overfor WP.

Derudover er der risiko for, at spillene får den modsatte effekt, hvis der opstår for stor forskel internt mellem de ansatte.

”Konkurrence er kun sjovt i kort tid ad gangen. Lige så snart medarbejderne begynder at underpræstere i forhold til sine kolleger, så bliver spillene mindre sjove og de kan endda blive kontraproduktive”, siger videospildesigneren Jane McGonigal, der har studeret gamification på arbejdspladser.

Mange eksperter regner med, at Amazon for at følge med væksten arbejder på at automatisere såvel sine distributions- og fulfillmentcentre som indkøbsfunktioner fuldstændig, og dermed fjerne behovet for menneskelige ansatte helt. Dette modsiger selskabet dog, og argumenterer i øvrigt for, at det rent teknologisk er mindst 10 år ude i fremtiden.

Ifølge talskvinde Lindsay Campbell har Amazon skabt 300.000 arbejdspladser siden man begyndte at installere robotter i 2012, ligesom medarbejderne er blevet mere effektive, udtaler hun til WP.

Læs også: Robotskabere melder sig ind i kampen mod Amazon

Ansatte påpeger dog overfor avisen, at deres arbejde er blevet mere monotont og stillestående med automationens indtog, eksempelvis på grund af robotter, der bringer varereoler hen til de ansatte i stedet for omvendt. Og så er robotterne tilsyneladende også begyndt at fyre folk selv.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere