Pak og vind: Amazon-ansatte motiveres med spil

Onlinegiganten Amazon har introduceret forskellige digitale spil, der skal motivere de ansatte i selskabets distributionscentre til at arbejde hurtigere. Eksperimentet viser tegn på både succes og potentielle risici.

Videospil skal gøre den ellers krævende hverdag sjovere for de ansatte på Amazons distributionscentre. Konceptet er dog ikke uden faldgruber. Foto: Amazon.

23.05.2019

SCM.dk

Lidt under radaren har Amazon imidlertid selv startet et forsøg på at gøre det fysisk hårde og ofte monotone arbejde på de enorme distributionscentre lidt mindre kedeligt. Siden slutningen af 2017 har man således introduceret diverse digitale videospil på nu fem af sine centre, fra hjembyen Seattle til Manchester i England, skriver Washington Post.

Kort fortalt skal de forskellige og relativt simple spil, med navne som MissionRacer, PicksInSpace, Dragon Duel og CastleCrafter, motivere de ansatte til at arbejde hurtigere ganske simpelt ved at gøre opgaverne sjovere ved at få eksempelvis racerbiler eller drager til at bevæge sig rundt på en bane.

Spillene, der er frivillige at deltage i, lader også enkelte ansatte, grupper eller hele afdelinger konkurrere mod hinanden i forhold til at opnå diverse mål for tømning og pakning af hylder og kasser. Jo hurtigere, jo bedre – og jo hurtigere får kunderne selvsagt også deres varer.

Konceptet kaldes gamification og bruges også af eksempelvis delekørselstjenester som Uber og Lyft for at få chaufførerne til at køre længere og flere ture ved at udlove diverse belønninger, ligesom supermarkedskæden Target bruger spil for at få kassemedarbejdere til at scanne varer hurtigere. Andre firmaer belønner medarbejderne for at motionere, hvilket potentielt kan nedbringe sygefravær og udgifter forbundet hermed.

”Det fungerer bedst, når spillene erstatter opgaver, der ellers er kedelige. Hvad som helst, der kan reducere monotonien selv det mindste kan løfte medarbejdernes arbejdsglæde”, siger gamification-eksperten Gabe Zichermann til Washington Post.

Robotter som denne fra Kiva, som Amazon opkøbte i 2012, flytter varereoler hen til de ansatte i stedet for omvendt, hvilket nok gør arbejdsprocessen mere effektiv, men også mere ensformig for den enkelte medarbejder. Foto: Amazon.

Konkurrence – både godt og skidt
Ifølge nogle Amazon-folk, som Washington Post (der i øvrigt er ejet af Amazons grundlægger og topchef Jeff Bezos) har talt med, er der små tegn på succes for konceptet. Spillene har hjulpet på kedsomheden og tilført variation til i øvrigt ensartede og fysisk belastende opgaver, lyder det, bl.a. gennem konkurrenceelementet som afgørende.

Fra Amazon selv lyder meldingen, at man ikke overvåger resultater i spillene elle straffer medarbejdere, der ikke deltager, men det er en kendt sag, at selskabet har nøje udmålte præstationsmål for alle sine ansatte, og at de bliver målt på hastighed, effektivitet og andre parametre i arbejdet.

Heri ligger også en af de potentielle faldgruber for gamification-konceptet, påpeger Gabe Zichermann. Spillene kan nemlig også bruges til at camouflere højere produktionsmål, fordi algoritmerne som regel hemmeligholdes. Eksempelvis kan en præmie, der før krævede 20 fuldførte ordrer, pludselig kræve 22 eller 25, uden at medarbejderen er blevet informeret om det.

”Når arbejdsgiveren vil skabe bedre resultater, kan de dreje på de her håndtag. Det er ligesom at koge en frø; det kan være umuligt at opdage for brugeren”, forklarer Zichermann overfor WP.

Derudover er der risiko for, at spillene får den modsatte effekt, hvis der opstår for stor forskel internt mellem de ansatte.

”Konkurrence er kun sjovt i kort tid ad gangen. Lige så snart medarbejderne begynder at underpræstere i forhold til sine kolleger, så bliver spillene mindre sjove og de kan endda blive kontraproduktive”, siger videospildesigneren Jane McGonigal, der har studeret gamification på arbejdspladser.

Mange eksperter regner med, at Amazon for at følge med væksten arbejder på at automatisere såvel sine distributions- og fulfillmentcentre som indkøbsfunktioner fuldstændig, og dermed fjerne behovet for menneskelige ansatte helt. Dette modsiger selskabet dog, og argumenterer i øvrigt for, at det rent teknologisk er mindst 10 år ude i fremtiden.

Ifølge talskvinde Lindsay Campbell har Amazon skabt 300.000 arbejdspladser siden man begyndte at installere robotter i 2012, ligesom medarbejderne er blevet mere effektive, udtaler hun til WP.

Læs også: Robotskabere melder sig ind i kampen mod Amazon

Ansatte påpeger dog overfor avisen, at deres arbejde er blevet mere monotont og stillestående med automationens indtog, eksempelvis på grund af robotter, der bringer varereoler hen til de ansatte i stedet for omvendt. Og så er robotterne tilsyneladende også begyndt at fyre folk selv.

-AK

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

22.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Apport Systems er et Great Place To Work – bogstaveligt talt

21.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

21.01.2025SCM.dk

5 største supply chain risici i 2025

17.01.2025SCM.dk

AI vil skabe 78 millioner nye jobs på verdensplan

17.01.2025SCM.dk

Ny beredskabsaftale er et vigtigt første skridt mener Dansk Industri

17.01.2025SCM.dk

Top 10 supply chain tendenser for 2025

16.01.2025SCM.dk

Læs og forstå: Omni hvad for en bus?

14.01.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Styrkede kompetencer og klare mål hos SCANLOX i 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup