Amazon automatiserer indkøbet
Det er ikke kun på gulvet i distributionscentrene, at Amazon har robotter til at klare opgaverne. Også koncernens indkøbsfunktioner bliver i stigende grad varetaget af algoritmer og kunstig intelligens – de er simpelthen mere præcise end menneskerne.
At Amazon er glad for robotter er ikke ligefrem nogen nyhed. Selskabet har arbejdet med at automatisere sine gigantiske distributionscentre i årevis, ligesom droner til levering også har været på agendaen længe.
Læs også: Et mere til samlingen: Amazon søger patent på gaderobot
Knap så meget opmærksomhed har der været om den form for automation, Jeff Bezos’ megaselskab har i gang omkring de mindre fysisk krævende opgaver, nærmere bestemt det kostbare indkøbsled. De højtlønnede, menneskelige ansatte, der forhandler millionaftaler hjem med diverse producenter, er således ved at blive erstattet af forudseende software, skriver Bloomberg.
De maskindrevne algoritmer er ganske simpelt bedre end den menneskelige hjerne til at analysere markedet, spotte den kommende tids behov for en vare, og på den baggrund tage de rigtige beslutninger om indkøb, der i høj grad definerer succes eller fiasko i detailbranchen.
Amazons programmer har overvåget kundernes vaner i adskillige år og er på den måde blevet langt mere præcise i deres valg, sammenlignet med de ’normale’ ansatte, der slet ikke kan overskue data i de mængder, systemerne kan håndtere, og derfor groft sagt må foretage kvalificerede gæt.
Ifølge Bloomberg beretter tidligere og nuværende ansatte at Amazon tilsyneladende vil sammenlægge sit detailteam med gruppen, der driver selskabets markedsplads, hvor alle og enhver igennem lang tid har kunnet prissætte, markedsføre og sælge varer fuldstændig uden menneskelig indblanding.
I fremtiden for Amazon derfor brug for færre folk til at holde sin detailforretning kørende, hvilket giver dem en kæmpe fordel i forhold til konkurrenter som Walmart og Target, der investerer massive beløb i at følge med.
”Ingen andre har ressourcerne eller ekspertisen til at samle alle disse fremadstormende teknologier for på den måde at fjerne menneskerne fra processerne så meget som muligt, samtidig med at man kan gøre tingene mere sikkert og præcist”, siger supply chain management-professor ved University of San Diego, Joel Sutherland, til Bloomberg.
Producenter forhandler med algoritmer
Et vendepunkt i den forbindelse kom i 2015, hvor værdien af varer solgt på markedspladsen oversteg værdien af ting og sager, der blev handlet via detaildelen. Samtidig er markedspladsens margener dobbelt så gode, fordi detail har langt flere ansatte.
Udviklingen har også gjort forhandlerne mere interesserede i netop markedspladsen, hvor de selv, ikke Amazons folk, kan bestemme priser, billeder og produktbeskrivelser.
Samme udvikling førte til automatiseringen af endnu en klassisk detailopgave for et par år siden, i form af forhandlingerne med producenter omkring varer til de såkaldte “Lightning Deals”, der kan føre til store salg på kort tid.
I stedet for at ringe til en fysisk indkøber hos Amazon, kan fabrikanterne nu logge ind på portalen og lade den tage beslutningen omkring en handel og den mængde, der evt. skal købes. Tusindvis af mandetimer brugt til forecasting, markedsføring, planlægning og indkøb bliver nu håndteret af software.
Læs også: Automatiseringen vil kræve opkvalificering eller jobskifte for 400 mio. mennesker
”Computerne ved, hvad de skal købe og hvornår, hvornår de skal tilbyde en bestemt handel, og hvornår de ikke skal. De her algoritmer modtager tusindvis af input og vil til en hver tid være smartere end et hvilket som helst menneske”, siger en tidligere Amazon-leder, Neil Ackerman, der i dag er supply chain-ansvarlig i medicinalvirksomheden Johnson & Johnson, til Bloomberg.
-AK