Amazon rykker på både teknologi og tilbud
Den amerikanske e-handelsmastodont Amazon opgrader løbende sin forretning med såvel robotter som tjenester. Specielt når det kommer til automation i logistikken kan selskabet være en driver for udviklingen. På andre områder kan der også være en bagside af medaljen.
Det (fuld)automatiske lager har efterhånden været på radaren for folk i logistikbranchen en del år, og adskillige forudsigelser spår om solide vækstrater på over 10 procent årligt frem mod starten af 2020erne. Markedets samlede værdi vil i samme periode formentlig runde 20 mia. dollars, og der er da også bred enighed om, at potentialet er enormt på flere fronter.
En af de vigtigste aktører på området er næppe overraskende for læsere på SCM.dk amerikanske Amazon, og det beror i høj grad på den efterhånden enorme koncerns investeringsstrategi, skriver ZDNet.
Tilbage i 2012 opkøbte Amazon således robotproducenten Kiva Systems for det dengang opsigtsvækkende beløb 775 mio. dollars (små 5 mia. kr.), i en handel, der lagde grundstenen til en gennemgribende forandring af det globale detailmarked.
Kiva-opkøbet tvang nemlig alle Amazons mange konkurrenter til i endnu højere grad at tænke i de samme baner, og mange af de selskaber, der var Kivas kunder, mistede samtidig et skridt, der stadig sikrer, at Amazon på mange måder er et år eller to foran på teknologifronten.
Det er på den måde, at Amazon sætter yderligere skub i udviklingen. For at fylde det hul i markedet, Kiva-handlen medførte, er adskillige nye virksomheder således skudt op og tilbyder logistikhardware, der også kan bringe automatiseringen ud til SMVerne.
På den baggrund, skriver ZDNet, er vi endelig ved at ramme en kritisk masse, der gør, at 2017 bliver året, hvor logistikindustrien endegyldigt transformerer verdenshandlen.
Ikke kun positive virkninger
Når det kommer til Amazons ekspansion på selskabets andre forretningsområder, peger flere eksperter på, at effekterne kan være mere negative, forudan at strategien i høj grad også påvirker aktiemarkederne.
Som distributionsanalysefirmaet Fortna illustrerer her, har Jeff Bezos koncern over de seneste år bredt sig langt udover bare at sælge ting og sager online, og generelt vokser selskabets indflydelse nærmest eksponentielt i disse år, bl.a. via tiltag som Prime Day, der trods udfordringer er en succes, som formentlig kun vil udvide sig de kommende år.
Det er i høj grad også, skriver Fortna, i det lys at Seattle-virksomhedens stort set evige udvidelse af sit omfattende distributionsnetværk, bl.a. med titusindvis af nye medarbejdere, skal ses. Trods investeringerne taber Amazon nemlig store summer ifølge Fortna $7,2 mia. (godt 45 mia. kr.) alene i 2016 på shipping.
For at konkurrere med primært Walmart, satser Amazon således hårdt på at få mere kontrol over den berømte last mile og samtidig øge sin kapacitet og ikke mindst fleksibilitet og tempo, når det kommer til leveringer. Det gælder også på returforsendelser, hvor en nylig opdatering af politikken i øvrigt har skabt oprør blandt de mindre sælgere på sitet.
Læs også: Amazon opkøber fysisk dagligvarekæde
Sikkert lader det i hvert til at være, at Amazons position på markedet, med en markedsværdi, der er støt stigende og pt. befinder sig omkring $470-475 mia. (op mod 3.000 mia. kr.), gør selskabet til en aktør, ingen kan ignorere. Eller som ZDNet skriver; at vi skal samles en gang hvert år for at synge Prime-salmer til de rytmiske klik fra dusinvis af Dash buttons.
-AK