Amazon-chef hylder sikkert og bæredygtigt droneprogram
Droneudbringning er både hurtigere, mere ansvarligt og sikrere end traditionelle metoder, mener man hos Amazon, der ikke mener at de ambitiøse leveringshastigheder vil gå ud over de ansatte.
”Vi er meget sikre på, at økonomien i det her projekt er fremragende. Det er den sikreste og mest miljømæssigt ansvarlige metode, og den er i høj grad skalérbar”.
Læs også: Shipping- og logistikselskaber indgår alliance for at reducere maritimt klimaaftryk
Sådan sagde vice president for Amazon Prime Air, Gur Kimchi, ifølge FreightWaves ved konferencen GreenTech 2019 tidligere på måneden om selskabets storstilede droneleveringsprogram, som man for nylig søgte de amerikanske myndigheder om tilladelse til at udvide, sådan som Wing har fået det.
Eventen, der blev afviklet af miljølovgivningsinstituttet i Amazons hjemby Seattle, fokuserede på, hvordan teknologier kan være med til at beskytte miljøet, og Kimchi startede da også med at fortælle om sin virksomheds nylige investering i 100.000 elbiler og målsætning om nul CO2 i 2040.
Det er netop på landjorden at det voksende droneprogram vil give fordele, påpegede Gur Kimchi. ”Hver eneste pakke, der bliver leveret af en drone, er en pakke, der ikke bliver leveret af en bil. Det er netto positivt”, som han sagde ifølge FreightWaves.
Derudover gjorde han en stor indsats for at betone sikkerhedsfordelene ved dronerne, som han sammenlignede med heste. Hvis man sidder i en førerløs bil i fuld fart på vej mod en mur, så rammer man muren, ”men en hest vil stoppe af sig selv”, forklarede han.
”Hvis dronen beslutter at det ikke er sikkert at lande, vil dronen selv sige ’Jeg er ikke glad for baghaven, så jeg flyver hjem, mange tak’. Dronen vil selv tjekke efter. Det er umuligt for en menneskelig operatør at sige ’Det er ok, det er sikkert’,” sagde Kimchi.
Ingen negativ effekt
Amazons ambitiøse løfte om at levere inden for 30 minutter blev udpeget som problematisk i klimaregi, idet ’kortere leveringstider giver større CO2-aftryk’, som en tilhører påpegede, hvilket Kimchi anerkendte som generelt korrekt.
”Vores største frustration som virksomhed er vekselvirkningen mellem hurtigere eller mere ansvarligt”, sagde han ifølge FreightWaves. For at adressere det problem, ”har vi besluttet os for at lave vores ’ellere’ om til ’oger’. Det (dronerne, red.) er hurtigere og mere ansvarligt og økonomisk”, forklarede han.
Som tidligere omtalt her på SCM.dk, så har arbejdsforholdene hos Amazon været genstand for en del kritik på det seneste, hvilket bl.a. har ført til, at selskabet for et års tid siden hævede sin mindsteløn til $15 i timen. Ligesom klimaspørgsmålet har det ført til flere strejker, og der kan være mere på vej, lyder det.
Fra tilhørerne til GreenTech-konferencen blev der også luftet bekymringer for, at det korte leveringsvindue vil lægge større pres på de ansatte i fulfillmentcentrene, men det afviste Kimchi med en lidt kryptisk besked om, at hos Prime Air ”er der ingen ansatte. Der her har ingen negativ effekt”, lød det.
Læs også: De store fragtdroner er på vej
Tværtimod fortsatte han med at kritisere medierne og de kritiske reportager fra koncernens lagerhuse med en bemærkning om at ”pressen er pressen og holder af clickbait”, ligesom han inviterede spørgerne til at besøge en af selskabets faciliteter. ”Vi er meget ansvarlige”, understregede han.
-AK