Shipping- og logistikselskaber indgår alliance for at reducere maritimt klimaaftryk

70 internationale virksomheder, bl.a. Maersk, DFDS, Aarhus Havn og Norden, har indgået samarbejdet Getting to Zero Coalition. Tiltaget er et led i planen om at halvere den maritime sektors CO2-udslip i 2050.

Flere i shippingbranchen mener, at Getting to Zero Coalition er nødvendig, hvis IMO's CO2-målsætning skal nås. Derfor er både finanshuse og rederier gået med i koalitionen..

25.09.2019

SCM.dk

Nu har 70 virksomheder, der blandt andet tæller DFDS, Aarhus Havn, Maersk, Norden, Torm og Dansk Skibskredit, indgået et samarbejde for at finde løsningen, der kan realisere den grønne omstilling.

Koalitionen hedder Getting to Zero Coalition, og der er bred enighed i branchen om, at koalitionen er nødvendig, hvis målsætningen skal nås, beretter Børsen.

"Det kræver nye teknologier og brændstoffer, og vi kommer ikke i mål alene. Det kræver et bredt samarbejde på tværs af industrien, så jeg ser det som et rygstød i den rigtige retning," siger Jan Rindbo, der er administrerende direktør i produkttank- og tørlastrederiet Norden, til avisen.

Også hos A.P. Møller-Mærsk er man enige i at lanceringen af koalitionen er et vigtigt skridt mod halveringen af klima-aftrykket. Mærsk har stærke ambitioner for den grønne omstilling, da man her har et mål om at være helt CO2-neutral om tre årtier. Den administrerende direktør Søren Skou skriver i et skriftligt svar til Børsen:

"For at tage det næste store skridt mod dekarbonisering i shipping er det nødvendigt med enten nye fremdriftsteknologier eller et skift over til rent brændstof, hvilket kræver et bredt samarbejde fra alle parter”.

Koalition er afgørende for grøn omstilling
Global Maritime Forum anslår, at shippingindustrien alene står for 2-3 procent af verdens samlede CO2-udslip.

Mærsk har over de seneste ti år nedsat sit CO2-udslip med 41 procent og rederiet Torm har i samme periode reduceret sit energiforbrug med 35 procent i selskabets MR-skibe.

"Vi er nået et godt stykke vej, men det kræver et bredt samarbejde for at tage det næste skridt," siger adm. direktør i Torm, Jacob Meldgaard, og uddyber:

Flere topchefer, bl.a. Wallenius Wilhelmsens Craig Jasienski, kalder det for en nødvendighed at samarbejde, hvis det maritime CO2-aftryk skal reduceres. Foto: Wallenius Wilhelmsen.

"Shippingindustrien er meget fragmenteret med mange spillere på tværs af de forskellige segmenter. Generelt er det svært at nå frem til fælles løsninger, og derfor er dette initiativ rigtig vigtigt, så vi sammen kan arbejde hen mod målet i 2050."

CEO fra norske Wallenius Wilhelmsen, Craig Jasienski, siger i en pressemeddelelse at grøn omstilling er et must:

”Klimaforandringerne kræver nødvendig handling fra alle industrier, og vi er ivrige efter at være en del af løsningen. Vores Lean:Green-bæredygtighedsstrategi bygger på opfattelsen af, at stræbe efter hvad der er både økonomisk indbringende og bæredygtigt vil bidrage til de bedste resultater for vores planet, vores befolkning og vores virksomhed”.

Fokus på nuludledning
Målsætningen kræver investeringer og derfor er flere finanshuse også med i samarbejdet. Sammen med ti andre internationale banker er Danske Bank medlem af sammenslutningen Poseidon Principles, der kun vil låne penge til rederier, som aktivt arbejder hen mod 2050-målet.

"En del af vores strategiske prioritering er at sætte fart på den grønne omstilling. Vores rolle i dette initiativ bliver at bidrage til at finde kapital, der kan finansiere udviklingen af CO2-neutrale fartøjer," siger Øivind Haraldsen, chef for shipping i Danske Bank, og fortsætter:

"Der er sket et paradigmeskifte inden for de seneste år, hvor fokus er skiftet fra snak til handling. Kunderne er blevet meget mere fokuserede på klimaet, og derfor ser vi også, at flere og flere virksomheder begynder at gøre noget ved det".

Flere rederier arbejder med tiltag og forsøg, der skal gøre skibe i stand til at sejle CO2-neutralt. Mærsk har lanceret et pilotprojekt, der tilbyder fragt at varer på skibe, der sejler på CO2-neutralt biobrændstof.

I juni kunne Mærsk Line meddele, at H&M som selskabets første kunde har takket ja til tilbuddet om at anvende skibe, der sejler på biobrændstof.

Læs også: Renault vil transportere biler med sejlskib over Atlanten

Og hos Norden har man to gange testet sejlads på 100 procent CO2-neutralt biobrændstof, og ifølge Jan Rindbo fortsætter man med at teste de forskellige muligheder.

- MGC

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle