24.09.2019  |  Strategi & ledelse

100.000 elkøretøjer og nul CO2 i 2040: Amazon skruer op for klimaindsatsen

Ikke mere blød mellemvare på klimafronten for netgiganten Amazon, der skrevet under på et løfte om at være netto CO2-neutral i 2040, 10 år før Parisaftalens mål, med bl.a. en ordre på 100.000 elektriske varebiler som værktøj. Medarbejdergruppe er tilfreds, men fortsætter kampen.

Klimaforandringer og kampen mod den globale opvarmning har længe været et lidt ømt punkt for verdens største internethandelsplads, Amazon, der med et globalt netværk på hundredvis af distributionscentre, tusindvis af lastbiler og egne fly har et massivt miljøaftryk.

Læs også: Fem mand til at involvere 14.000 i bæredygtighed

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Koncernen er blevet kritiseret for ikke at gøre nok for at kompensere for sin påvirkning på klimaet, bl.a. af medarbejderorganisationen Amazon Employees for Climate Justice, der på Amazons generalforsamling i maj fremlagde 12 resolutionsforslag i retning af en grønnere fremtid, som imidlertid alle blev afvist af aktionærerne. 

Selvom topchef og stifter Jeff Bezos ikke dukkede op for at svare på kritikken til generalforsamlingen, så kunne noget tyde på, at han alligevel har lyttet efter. I hvert fald annoncerede han i torsdags, d. 19. september, at man har tænkt sig at skride til handling.

Der skal ske igennem det nystiftede The Climate Pledge, hvorigennem Amazon forpligter sig til at imødekomme Parisaftalens mål om netto CO2-neutralitet i 2040, 10 før aftalens egen anbefaling. Ifølge Bezos handler det – foruden de klimamæssige gevinster – om igen at være førende, og om at skabe inspiration.

”Vi er færdige med at holde til i midterfeltet på det her område – vi har besluttet at bruge vores størrelse og skala til at gøre en forskel. Hvis en virksomhed med så meget fysisk infrastruktur som Amazon – der leverer over 10 milliarder enheder om året – kan indfri Parisaftalen 10 år før tid, så kan alle virksomheder. Jeg har talt med andre CEO’s for globale virksomheder, og jeg ser en del interesse i at tilslutte sig løftet”, siger Bezos.

Amazons Climate Pledge er skabt i samarbejde med organisationen Global Optimism, der er stiftet af bl.a. den tidligere leder af FN’s klimapanel UNFCCC, Christiana Figueres. Hun sætter især pris på signalværdien i, at store virksomheder går forrest og viser, hvordan man kan gøre en forskel ved eksempelvis at investere i ny teknologi.

”Med det her tiltag hjælper Amazon også andre virksomheder med at sætte skub i deres egen decarbonisering. Hvis Amazon kan sætte ambitiøse mål som disse og gennemføre markante ændringer på deres skala, så tror vi på, at mange flere selskaber vil være i stand til at gøre det samme”, siger hun.

Elbiler, vedvarende energi og naturbeskyttelse
Et af de store elementer i Amazons klimaplaner handler om elektriske køretøjer. Tidligere i år annoncerede selskabet, at man havde foretaget en massiv investering i elbilfabrikanten Rivian, og den følger man nu op på ved at placere en ordre hos virksomheden på 100.000 elektriske varebiler.

De første skal efter planen ankomme i 2021, i 2022 regner man med at have 10.000 på gaden, og 2030 skal ordren så være fuldt leveret. Det vil til den tid spare miljøet for fire millioner ton CO2 om året, oplyser Amazon.

Læs også: Amazon: 50 procent af al levering skal være CO2-neutral i 2030

Et andet vigtigt punkt på Amazons klimadagsorden er vedvarende energi, og her har man nu sat sig et mål om at nå op på 100 procent dækning i 2030, med et delmål på 80 procent i 2024. For at opnå disse mål er planen at fortsætte den igangværende udbygning af både solpanelanlæg og vindmølleparker.

Endelig stifter Amazon også sin egen fond på området, Right Now Climate Fund, der i samarbejde med The Nature Conservancy vil bruge 100 mio. dollars på at genskabe og beskytte skove, vådområder og sumpe verden over, og på den måde være med til at hive CO2 ud af atmosfæren.

Enorm sejr, men ikke nok
Hos Amazon Employees for Climate Justice ser man udmeldingen som en (foreløbig) triumf. Udspillet blev således præsenteret dagen inden omkring 1.750 ansatte forlod arbejdet for at skabe opmærksomhed omkring klimaet som en del af Fridays for Future-bevægelsen, organiseret af den svenske aktivist Greta Thunberg, bl.a. i forbindelse med denne uges FN-klimatopmøde i New York.

I en udtalelse fra gruppen kalder man godt nok klimaløftet ”en enorm sejr”, og peger på, at man er ”begejstret for, hvad de ansatte har opnået på mindre end et år.” Samtidig understreger man dog, at ”vi ved, det ikke er nok. Parisaftalen i sig selv vil ikke sikre os en levedygtig verden. I dag fester vi. I morgen (i fredags, red.) er vi tilbage på gaderne for at fortsætte kampen for en bæredygtig fremtid.”

Fremadrettet slår de således også fast, at ”Så længe Amazon bruger sin styrke til at hjælpe olie- og gasselskaber med at finde og udvinde mere fossilt brændstof, donere til klimafornægtende politikere og tænketanke, og muliggøre undertrykkelsen af klimaflygtninge, vil vi ansatte fortsætte med at råbe op.”

Jeff Bezos er dog optimistisk på såvel sin virksomhed som fremtidens vegne: ”Når opfindelser kommer i spil, når folk bliver beslutsomme, når passionen kommer frem, når der bliver sat stærke målsætninger, så kan du opfinde dig ud af enhver kasse. Det er de vi mennesker skal gøre nu”, sagde han ifølge BNN Bloomberg i forbindelse med lanceringen af klimaløftet.

Læs også: Bevægelige 3D-printere skal være med til at lappe veje og tackle klimaforandringer

Som en del af pakken har Amazon også søsat sitet sustainability.aboutamazon.com, hvor man fremover vil rapportere om sine fremskridt, initiativer og planer, ligesom der skal være information om selskabets CO2-aftryk, som aktivister har efterspurgt i årevis, og andre bæredygtighedsmålepunkter.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere