25.10.2018  |  Innovation

De store fragtdroner er på vej

På Air Cargo Forum mødtes folk fra en stribe fragtdronefabrikanter i en paneldebat og fortalte om deres arbejde med udvikling af store fragtdroner, hvis kapacitet nærmere skal opgøres i ton end kilo.

Der sker meget i fragtflysbranchen i disse år, og selvom emner som digitalisering og blokchain fyldte meget på det netop afholdte Air Cargo Forum, så fik en paneldebat om ubemandede fragtdroner også stor opmærksomhed, skriver Air Cargo World.

På det område går udviklingen nemlig rigtig stærkt, og lige nu tester flere virksomheder prototyper på droner, der kan bære en last målt i ton.

Læs også: Leveringsdroner kan ændre fremtidens logistik

En af dem er det spanske firma Singular Aircraft, og under sessionen på Air Cargo Forum kunne grundlægger og administrerende direktør i Astral Aviation, Sanjeev Gadhia, der har samarbejdet med flere dronevirksomheder, således fortælle, at Singular Aircraft netop har gennemført tre succesfulde testflyvninger af Flyox I-dronen på en NATO-base i Norge.

Sanjeev Gadhia fortalte desuden publikum, at Flyox I har en maksimal nytte last på to ton, og at det under testflyvningerne lykkedes for den at lette og lande autonomt på en landingsbane på mindre end 500 meter både om dagen og natten.

Testflyet fløj i alt 260 kilometer ”uden tekniske problemer og nedbrud”, tilføjede han ifølge Air Cargo World. Astral planlægger nu at køre et pilotprojekt med Flyox I i Kenya i 2019, hvorefter at de forventer, at droneflyet kan bruges til forretning. Se en video af Flyox-dronen i aktion nederst i artiklen.

Astral har haft fokus på at udvikle store droneflyer, der har en størrelse svarende til en campingvogn, som Gadhia mener, er mere omkostningseffektivt og samtidig giver en større fleksibilitet, fordi mange kan lande på korte, eller helt uden, landingsbaner, ligesom at nogle af dem kan lande på vand.

Blended wing body-design øger lasten
Til paneldebatten fik publikummet også en opdatering fra Alexsey Matyushev, der er CEO hos Natilus, som udfører test på en 30 fods drone i området omkring San Francisco-bugten.

Prototypen fra Natilus, som letter og lander på vand, kan på nuværende tidspunkt bære en last på 700 pund (ca. 318 kilo), men planen er, at der med tiden vil blive udviklet flere modeller, som vil kunne fragte last på op til to, 60 og 120 ton.

På Air Cargo Forum forklarede Matyushev, at det unikke ved Natilus’ drone er, at den er bygget udfra et blended wing body-design, hvor der ikke er nogen klar linje mellem vinge og krop.

”På denne måde får dronen en rektangulær form, hvilket gør, at den kan indeholde 15 procent mere last end et normalt fly på samme størrelse”, forklarede Matyushev ifølge Air Cargo World.

Tester i konservative Europa
Fra Bulgarien kom medstifter hos Dronamics, Svilen Rangelov, og fortalte om selskabets prototype på deres drone, som de kalder ”The Black Swan”, og som kan bære en last på 350 kilo og har en rækkevidde på 2500 kilometer.

Rangelov pegede på, at det var opmuntrende for branchen, at selskabet havde fået lov til at udføre deres test af prototypen i Europa, “som typisk er mere konservativt, når det handler om regulering”.

I modsætning til nogen af de andre deltagere i panelet, så ser Rangelov ikke nødvendigvis Dronamics som en producent, da de også har planer om at komme ind på DronePort-markedet, hvor de kan designe små landingsterminaler til droner.

Drone ideel til fjerntliggende områder
Til sidst fik publikum lov til at høre om et nyt firma på dronemarkedet, Sabrewing Aircraft, der er i gang med at skabe en el- og gasdrevet hybriddrone, der bruger tilt-rotor-teknologi under takeoff og landing.

CEO hos Sabrewing, Ed de Rayes, sagde ifølge Air Cargo World under paneldebatten, at det, der skiller hans prototypers design ud, er, at ingen lufthavn behøver at styre Sabrewing-dronen, hvilket gør den ideel til transport i fjerntliggende områder.

”Der er mange områder, der er som Alaska, hvor kun 17 procent af byerne er forbundet med vej. I Afrika, Asien og Indien – Der er mange isolerede lokalsamfund", sagde han.

Læs også: Drone kan holde fugle væk fra lufthavne

Sabrewing, der blev stiftet i USA i 2016, har planer om at producere tre typer af fragtdroner: Rhaegal, Draco, og Wyvern, med kapaciteter på hhv. 800, 2.500 og 4.400 pund.

Sabrewing planlægger desuden allerede at udføre prøveflyvninger med nogle af deres modeller med start i juni 2019.

- JMA


Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere