06.07.2017  |  Lager & distribution

Leveringsdroner kan ændre fremtidens logistik

Fragtdroner er på vej til at blive mainstream og vil i sidste ende have stor betydning for fragt- og logistikbranchen, spår forskere og fagfolk.

Teknologiforskningsfirmaet Gartner har tidligere udgivet en rapport, der vurderer, at det vil være de private droner, der sikrer dronemarkedets fremgang, og at de kommercielle leveringsdroner ikke vil have den store betydning for transport- og logistikbranchen. Men det amerikanske onlinemedie International Business Times (IBT) forudser en anden udvikling.

Læs også: UPS tester leveringsdroner i USA

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Ifølge branchebloggen Flexport vil dronelevering blive brugt til både at reducere leveringstiderne og til at erstatte den menneskelige levering. Særligt ’last mile delivery’– den sidste del af en varelevering til slutkunden – er oplagt at erstatte med droner, da de flyvende robotter ikke bliver trætte og dermed kan klare flere leveringer hurtigere.

Det er nok også en af grundene til, at gigantvirksomheder som Google, Amazon og leveringsselskabet UPS forsker, tester og arbejder for en dag at implementere den effektive og teknologiske leveringsform.

Miljøvenlige droner
Ud over en mere punktlig og effektiv levering er dronefragten også fordelagtig for miljøet, skriver IBT. Ifølge forskere fra University of Washington er dronerne slet ikke de værste for klimaet – de vurderes eksempelvis til at være mindre forurenende end levering med lastbiler.

”Vi var overraskede over at finde ud af, at droner udleder mindre CO2 per levering end lastbiler gør”, siger Dr. Anne Goodchild, professor i miljøingeniørteknik ved University of Washington. ”Det skyldes især deres høje grad af energieffektivitet og lette design”, tilføjer hun.

Endelig vil det også være langt billigere at implementere dronerne i øde og svært tilgængelige områder frem for at bygge veje til lastbilslevering.

Læs også: JD.com vil bygge Kinas største dronenetværk

Ifølge American Road and Transport Association koster det op mod fem millioner dollars per mil at lave veje i sådanne områder. Det svarer til cirka 20 mio. kroner per kilometer. Til sammenligning koster det mindre end én million dollars at skabe et helt dronenetværk i samme område.

-CHM

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere