Amazon vil (også) have dronetilladelse
I lighed med UPS har Amazon ansøgt de amerikanske luftfartsmyndigheder om lov til at flyve med mindre pakkedroner. Hvornår er dog uklart, men til at starte med er det korte ture med små pakker, der er aktuelle.
Historier om Amazon og droner er ikke ligefrem nogen sjældenhed, heller ikke her på SCM.dk, hvor vi flere gange har berettet om højtflyvende patenter og tidlige forsøg med Prime Air-leveringer i England. Nu ser det ud til, at selskabet er klar til at tage det næste skridt på hjemmemarkedet i USA.
Læs også: Amazon tester leveringsrobot i det sydlige Californien
I hvert fald har onlinegiganten ifølge bl.a. CNN Business ansøgt de amerikanske luftfartsmyndigheder Federal Aviation Administration (FAA) om tilladelse til at flyve med autonome droner, på samme måde som UPS også har gjort for nylig.
Af ansøgningen fremgår det, at Amazon har bedt FAA om lov til at blive fritaget fra en stribe krav til luftfart, som vil gøre selskabet i stand til at anvende ”et leveringssystem, der kan få pakker frem til kunderne på 30 minutter eller mindre ved brug af UAS”, som det hedder. Forkortelsen står for unmanned aerial systems, eller slet og ret droner.
Nærmere bestemt drejer det sig om den nyudviklede drone MK27, som Amazon præsenterede for et par måneder siden, som man gerne vil have lov til at bruge til leveringer før FAA rent faktisk har godkendt den som flyveklar.
Ifølge Daily Caller har Amazon samtidig med præsentationen fået tilladelse fra FAA til at bruge dronen til ”forskning og udvikling og uddannelse af mandskab inden for afgrænsede flyveområder”, men nu vil man altså gerne have nogle undtagelser på plads, eksempelvis fra reglen om, at en operatør hele tiden skal have øjenkontakt med dronen.
Ansøgningen redegør for, hvordan dronerne vil flyve autonomt, men at der til at starte med hele tiden vil være en operatør pr. drone; en rate, der dog vil falde, når FAA siger god for det. Videre fremgår det også, at flyvningerne vil finde sted over områder med lav befolkningstæthed og i vejrforhold uden risiko for overisning eller stærk vind.
Rent praktisk vil dronerne ifølge Amazon kunne transportere pakker på højst fem pund (knap 2,3 kilo) op til 15 miles tur-retur (godt 24 km), med en halv time som leveringsvindue.
Læs også: FedEx kapper flere bånd til Amazon
Mere specifikt hvor og hvornår Amazon rent faktisk vil påbegynde flyvningerne, er pt. uklart, men ifølge CEO Consumer Worldwide Jeff Wilke ved præsentationen af dronen, så er det et spørgsmål om måneder. Derudover pegede han ifølge Forbes på, at selvom vægtgrænsen på fem pund måske lyder lidt skrabet, så vil det være nok til at håndtere mellem 75 og 90 procent af Amazons varer.
-AK