12.08.2019 | Innovation
Amazon vil (også) have dronetilladelse
I lighed med UPS har Amazon ansøgt de amerikanske luftfartsmyndigheder om lov til at flyve med mindre pakkedroner. Hvornår er dog uklart, men til at starte med er det korte ture med små pakker, der er aktuelle.
Amazon præsenterede MK27-dronen på sin Re:MARS-konference i starten af juni. Foto: Amazon/Jordan Stead
Historier om Amazon og droner er ikke ligefrem nogen sjældenhed, heller ikke her på SCM.dk, hvor vi flere gange har berettet om højtflyvende patenter og tidlige forsøg med Prime Air-leveringer i England. Nu ser det ud til, at selskabet er klar til at tage det næste skridt på hjemmemarkedet i USA.
Læs også: Amazon tester leveringsrobot i det sydlige Californien
I hvert fald har onlinegiganten ifølge bl.a. CNN Business ansøgt de amerikanske luftfartsmyndigheder Federal Aviation Administration (FAA) om tilladelse til at flyve med autonome droner, på samme måde som UPS også har gjort for nylig.
Af ansøgningen fremgår det, at Amazon har bedt FAA om lov til at blive fritaget fra en stribe krav til luftfart, som vil gøre selskabet i stand til at anvende ”et leveringssystem, der kan få pakker frem til kunderne på 30 minutter eller mindre ved brug af UAS”, som det hedder. Forkortelsen står for unmanned aerial systems, eller slet og ret droner.
Amazon quietly disclosed a bunch of details abt its Prime Air unmanned drones including "fail safe logic" that human monitors can't override. Plus this diagram which includes "happy customer!" More here: https://t.co/ayii2tmjLS pic.twitter.com/oTSxZlL1zc
— Jonathan Capriel (@CaprielWBJ) August 5, 2019
Nærmere bestemt drejer det sig om den nyudviklede drone MK27, som Amazon præsenterede for et par måneder siden, som man gerne vil have lov til at bruge til leveringer før FAA rent faktisk har godkendt den som flyveklar.
Ifølge Daily Caller har Amazon samtidig med præsentationen fået tilladelse fra FAA til at bruge dronen til ”forskning og udvikling og uddannelse af mandskab inden for afgrænsede flyveområder”, men nu vil man altså gerne have nogle undtagelser på plads, eksempelvis fra reglen om, at en operatør hele tiden skal have øjenkontakt med dronen.
Ansøgningen redegør for, hvordan dronerne vil flyve autonomt, men at der til at starte med hele tiden vil være en operatør pr. drone; en rate, der dog vil falde, når FAA siger god for det. Videre fremgår det også, at flyvningerne vil finde sted over områder med lav befolkningstæthed og i vejrforhold uden risiko for overisning eller stærk vind.
Rent praktisk vil dronerne ifølge Amazon kunne transportere pakker på højst fem pund (knap 2,3 kilo) op til 15 miles tur-retur (godt 24 km), med en halv time som leveringsvindue.
Læs også: FedEx kapper flere bånd til Amazon
Mere specifikt hvor og hvornår Amazon rent faktisk vil påbegynde flyvningerne, er pt. uklart, men ifølge CEO Consumer Worldwide Jeff Wilke ved præsentationen af dronen, så er det et spørgsmål om måneder. Derudover pegede han ifølge Forbes på, at selvom vægtgrænsen på fem pund måske lyder lidt skrabet, så vil det være nok til at håndtere mellem 75 og 90 procent af Amazons varer.
-AK
Lager & distribution

Boxit udvider sin lastbilsflåde
Når virksomhedens ejer selv er chauffør og lastbilsentusiast, er intet ved indkøbet af nye lastbiler tilfældigt. Boxits tre spritnye Scania er halvandet år om at blive tilpasset de særlige ønsker og behov hos containerfirmaet.
Lager & distribution

BESTSELLER udvider logistik-hub med 60.000 m2 i Taulov Dry Port
Danske modekoncern BESTSELLER indgår strategisk aftale med Taulov Dry Port. Med en udvidelse på 60.000 m2 nyopførte lagerenheder kan BESTSELLER se frem til fra foråret 2023 at udvide deres logistikcenter til en samlet lagerkapacitet på mere end 85.000 m2.
Innovation

MAN tager hul på næste fase af elektromobilitet: langdistancelastbiler
MAN og ABB E-mobility vil øge tempoet for næste fase af elektromobilitet: operationel kapacitet til tunge langdistancelastbiler med daglig rækkevidde mellem 600 og 800 kilometer. Begge virksomheder vil signalere, at branchen er klar til at gå videre, og lovgivere nu skal etablere de politiske rammer for nul-emissions vejtransport.
Branchenyt

1 GW elektrolysator i Esbjerg skal bane vejen for grøn brint til transportsektoren
H2 Energy og Plug Power indgår aftale om 1 GW elektrolysator til Esbjerg. Med samarbejdet vil de to virksomheder forsyne den nordeuropæiske transportsektor med grøn brint.
Produktion

3D print er i vækst – også i serieproduktion
Årets ”3D-print bibel” - Wohlers Report 2022 - viser stigende vækst i brugen af 3D-print samt en øget brug af teknologien til industriel serieproduktion.
Strategi & ledelse

Industrien vil tiltrække flere kvinder til branchen
Der er massiv mangel på lærlinge og faglærte i den danske industri. En central del af løsningen er at tiltrække flere kvinder. Metalindustriens Uddannelser vil sammen med Boss Ladies få flere kvinder til at vælge industrien til.