Amazon vil (også) have dronetilladelse

I lighed med UPS har Amazon ansøgt de amerikanske luftfartsmyndigheder om lov til at flyve med mindre pakkedroner. Hvornår er dog uklart, men til at starte med er det korte ture med små pakker, der er aktuelle.

Amazon præsenterede MK27-dronen på sin Re:MARS-konference i starten af juni. Foto: Amazon/Jordan Stead.

12.08.2019

SCM.dk

I hvert fald har onlinegiganten ifølge bl.a. CNN Business ansøgt de amerikanske luftfartsmyndigheder Federal Aviation Administration (FAA) om tilladelse til at flyve med autonome droner, på samme måde som UPS også har gjort for nylig.

Af ansøgningen fremgår det, at Amazon har bedt FAA om lov til at blive fritaget fra en stribe krav til luftfart, som vil gøre selskabet i stand til at anvende ”et leveringssystem, der kan få pakker frem til kunderne på 30 minutter eller mindre ved brug af UAS”, som det hedder. Forkortelsen står for unmanned aerial systems, eller slet og ret droner.

Nærmere bestemt drejer det sig om den nyudviklede drone MK27, som Amazon præsenterede for et par måneder siden, som man gerne vil have lov til at bruge til leveringer før FAA rent faktisk har godkendt den som flyveklar.

Ifølge Daily Caller har Amazon samtidig med præsentationen fået tilladelse fra FAA til at bruge dronen til ”forskning og udvikling og uddannelse af mandskab inden for afgrænsede flyveområder”, men nu vil man altså gerne have nogle undtagelser på plads, eksempelvis fra reglen om, at en operatør hele tiden skal have øjenkontakt med dronen.

Ansøgningen redegør for, hvordan dronerne vil flyve autonomt, men at der til at starte med hele tiden vil være en operatør pr. drone; en rate, der dog vil falde, når FAA siger god for det. Videre fremgår det også, at flyvningerne vil finde sted over områder med lav befolkningstæthed og i vejrforhold uden risiko for overisning eller stærk vind.

Rent praktisk vil dronerne ifølge Amazon kunne transportere pakker på højst fem pund (knap 2,3 kilo) op til 15 miles tur-retur (godt 24 km), med en halv time som leveringsvindue.

Læs også: FedEx kapper flere bånd til Amazon

Mere specifikt hvor og hvornår Amazon rent faktisk vil påbegynde flyvningerne, er pt. uklart, men ifølge CEO Consumer Worldwide Jeff Wilke ved præsentationen af dronen, så er det et spørgsmål om måneder. Derudover pegede han ifølge Forbes på, at selvom vægtgrænsen på fem pund måske lyder lidt skrabet, så vil det være nok til at håndtere mellem 75 og 90 procent af Amazons varer.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

RELEX Solutions
Konference
Mød RELEX til FMCG Fast Forward

Hvordan navigerer man i en dagligvarebranche, hvor forbrugerne skifter adfærd hurtigere end nogensinde, værdikæden er under pres, og konkurrencen rykker tættere – både fysisk og digitalt?

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

ARKEN Museum of Contemporary Art

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup