24.02.2015  |  Lager & distribution

Top ti over leverandører af gaffeltrucks

Toyota topper igen listen over gaffeltruckleverandører, viser den seneste opgørelse fra Modern Materials Handling. Markedet er præget af intelligent vedligehold, produktivitet og langsigtede investeringer.

De senere år har budt på pæne tal for salg af gaffeltrucks på verdensplan, og i 2013 steg antallet af ordrer på verdensplan med syv procent. Det viser den nyeste opgørelse fra Modern Materials Handling, der først er klar med tallene for 2014 senere på året.

2013-opgørelsen viser, at der dog stadig er lang vej til niveauet før 2008-krisen, og det gælder specielt for Europa, hvor antallet af forsendelser (shipments) fortsat er 21 procent dårlige end 2008.

Læs også: Lithium-ion lagertruck består test

Listen over de største leverandører blev i 2013 toppet af Toyota Materal Handling, der har en vækst i omsætning på 12 procent fra 2012 til 2013. Nummer to på listen er Kion Group efterfulgt af Jungheinrich, Hyster-Yale samt Crown.

Fokus på løbende vedligehold
Blandt tendenserne er, at leverandører og kunder er begyndt at disponere truckflåderne på en mere systematisk og intelligent måde, som giver mere fokus på løbende vedligehold, service samt udnyttelsesgrader og mindre fokus på pludselige udskiftninger i eller af flåden. Det giver alt i alt en mere stabil kurve, så både leverandører og kunder får mere gennemskuelige og stabile omkostninger/salgstal.

Læs også: Nye reachtrucks til lette og mellemtunge lageropgaver

Andre tendenser for markedet er ifølge undersøgelsen fra Modern Materials Handling, at kunderne går efter produktivitetsgevinster i kraft af lidt hurtigere løfte- og/eller kørehastighed og i kraft af add-on teknologier, der kan gøre medarbejderne mere effektive og øge sikkerheden.

På længere sigt er der forventninger om flere førerløse trucks, men der er fortsat en del ubesvarede spørgsmål om sikkerhed og infrastruktur, der skal belyses, før førerløse trucks kommer til at spille en større rolle i salgsstatistikkerne. Energivinklen på trucks er efterhånden noget, kunderne tager for givet; det skal være i orden, men det er ikke noget, kunderne er villige til at betale ekstra for.

Se listen over top 20 her

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere