Global logistikudbyder vil løfte ambitioner for ESG i logistikløsninger
GEODIS, som er en stor aktør inden for international transport og logistik, har annonceret sin nye strategiske plan, Ambition 2027. Planen fastholder fokus på virksomhedens mission: “At betjene mennesker ved at levere deres varer over hele verden med innovative, bæredygtige og etiske logistikløsninger”, og koncernen planlægger for eksempel at tidoble sin flåde af el-køretøjer inden 2030.
Logistiksektoren står over for betydelige ændringer og skal kunne imødekomme kundernes stigende behov for tilpasningsevne og effektivitet. Ambition 2027 tackler disse udfordringer gennem tre centrale mål, som vil styre GEODIS' aktiviteter de næste tre år:
- Støtte kunder i deres globale logistikprojekter med skræddersyede, værdiskabende løsninger.
- Hurtigere vækst i koncernens økonomiske præstationer og operationelle kvalitet.
- Prioritere sociale og miljømæssige forpligtelser som en central søjle i vækststrategien.
Marie-Christine Lombard, administrerende direktør for GEODIS, siger:
"I en stadig mere usikker og uforudsigelig verden tilpasser og udvikler GEODIS sig konstant for at tilbyde sine kunder logistikløsninger, hvor alle transportformer spiller en rolle, og som fuldt ud imødekommer deres forventninger. Den strategiske plan Ambition 2027 styrker vores fokus på operationel, økonomisk, social og miljømæssig præstation, mens vi forbliver tro mod vores signatur: ‘a better way to deliver”.
Ambition 2027 bygger på 6 nøgleambitioner:
- Forretningsudvikling: GEODIS ønsker at forblive en vækstpartner for sine kunder gennem en bred vifte af tjenester og løsninger. Målet er at opnå hurtigere vækst end logistikmarkedet, understøttet af nye værktøjer og et salgsteam på cirka 1.500 medarbejdere.
- Operationel og økonomisk præstation: Koncernen har de seneste år investeret langsigtet i sine operationelle systemer og har nu en omkostningsstruktur og værktøjer, der kan håndtere øgede volumener uden at gå på kompromis med servicekvaliteten.
- Forbedret kvalitet: GEODIS er anerkendt for sin høje servicekvalitet, hvilket afspejles i en Net Promoter Score (NPS) på +37 i 2024.
- Digital innovation: Koncernen fortsætter sine investeringer i data, virksomhedsarkitektur og cybersikkerhed. I 2024 investerede GEODIS 3,5 procent af sin omsætning i teknologier, herunder digitale værktøjer.
- Ekstern vækst: Eksterne opkøb er en væsentlig udviklingsmulighed. I 2023 foretog GEODIS flere opkøb for bedre at understøtte kundernes globale logistikbehov.
- Bæredygtig og etisk udvikling: GEODIS har en ambitiøs dekarboniseringsstrategi og sætter medarbejdernes sundhed og sikkerhed samt dialog med interessenter i centrum for sin virksomhed. Koncernen planlægger at tidoble sin flåde af el-køretøjer inden 2030.
Kilde: GEODIS
/ PiB