Stregkodens fremtid
Varer skal indeholde flere og flere produktinformationer, og virksomhederne skal reducere omkostninger til at vedligeholde data. Det er udfordringen for fremtidens varemærkning, som et projekt nu gransker dybere.
Stregkoden, som vi kender den i dag, har været en forrygende succes. Alle kender den lille mærkat med de sorte streger, som binder de fysiske varer sammen med it-systemer via skannere, kasseapparater og andet godt.
Det har været en gevaldig løftestang for digitalisering, effektivisering, sporbarhed, lagerstyring og logistik, og den lille mærkat med de sorte streger har banet vejen for markante forbedringer af forsyningskæderne i detailhandlen og alle mulige andre brancher. Nye avancerede teknologier som for eksempel RFID har indtil videre haft meget svært ved at udkonkurrere stregkoden, der i kraft af enkelthed, prisbillighed og nemhed bare bliver ved og ved med at dominere varemærkningen.
Men stregkoden, som helt præcist hedder EAN-13 stregkoden, kom til verden for mere end 40 år siden, og det kan ikke overraske nogen, at den verden, stregkoden i dag opererer i, har forandret sig betydeligt i forhold til verden for 40 år siden. Meget tyder på, at denne stregkode trods alt er ved at nå sin grænse, fortæller Jane Wulff fra GS1 Denmark.
Næste generation på vej
Next Generation Product Information (NGPI) hedder projektet, der skal forsøge at løse udfordringen med at finde EAN-stregkodens næste udviklingstrin. Det er lanceret af The Consumer Goods Forum, og deltagerne er førende virksomheder fra branchen og GS1.
Jane Wulff er AIDC Manager i GS1 Denmark og følger projektet tæt: I begyndelsen var det kun varenummeret (GTIN), der var brug for i en stregkode, og det er det, som den kendte EAN-13 stregkode er designet til at indeholde. Men i dag har vi behov for langt flere informationer end varenummeret, og EAN-13 stregkoden er derfor utilstrækkelig.
Læs også: Stregkodeløsning sætter tempo på lageret
Producenter og forhandlere håndterer i dag udfordringen ved hyppige skift af GTINet. Men det er dyrt, meget dyrt.
Det betyder, at mange aktører ikke skifter GTIN så ofte, og det har store negative konsekvenser for datakvaliteten i forsyningskæden. Det problem vil kun blive større i fremtiden, hvor forbrugernes krav til præcise og omfattende informationer stiger, datamængderne stiger og krav til CSR, sporbarhed et cetera stiger, fortæller Jane Wulff.
Add-on løsning
NGPI arbejder lige nu med en løsning, der går ud på at holde GTIN konstant i en EAN-13 stregkode, men tilføje et produktvariantnummer i en add-on stregkode til at markere mindre produktændringer.
Det vil forebygge brud på forsyningskæden, møde behovet for ekstra informationer gennem add-on koden og holde snor i omkostningerne.
<p>Her er store muligheder for, at first-movers kan skille sig ud og vinde konkurrencefordele.</p>
Jane Wulff, AIDC Manager, GS1 Denmark
Langsigtet løsning
Jane Wulff mener personligt, at add-on koden er en udmærket overgangsløsning i en mellemfase. Men det er hendes egen vurdering, at en form for 2D-stregkode, som kan skannes af smartphones, og som kan indeholde langt mere information, vil vinde indpas som en langsigtet løsning.
Men det er ikke en løsning, der er lige rundt om hjørnet. Det vil kræve meget store investeringer i teknologi og ikke mindst infrastruktur i form af nye skannere til kasseapparater og integration til de bagvedliggende it-systemer, og det vil tage tid. Her er dog store muligheder for, at first-movers kan skille sig ud og vinde konkurrencefordele.