Cybersikkerhedstiltag giver konkurrencefordele
Årets Cyberbarometer viser, at flere virksomheder investerer i cybersikkerhed sammenlignet med de seneste to år. Antallet af virksomheder, der slet ikke har implementeret nogle tiltag er faldet fra 8 procent i 2022 til 5 procent i 2024.
Det er nu tredje år i træk, at Industriens Fond udgiver Cyberbarometeret, der undersøger sammenhængen mellem cybersikkerhed og konkurrenceevne. Og ifølge programchef for cybersikkerhed i Industriens Fond, Malene Stidsen, vidner årets barometer om, at krav fra omverdenen og store geopolitiske spændinger får flere til at styrke cybersikkerheden - både i egen virksomhed og i værdikæderne:
“Flere virksomheder har taget bestik af et hævet trusselsniveau og indset, at arbejdet med cybersikkerhed er nødvendigt for at kunne modstå stadig mere avancerede hackerangreb. Samtidig er det hver femte SMV, der oplever, at kunderne stiller krav til cybersikkerhed. Det reagerer virksomhederne på”, siger Malene Stidsen.
Dog er andelen af virksomheder, der oplever, at styrket cybersikkerhed giver konkurrencefordele stagneret og ligger på 69 procent i 2024.
“Store geopolitiske spændinger og hybridtrusler har gjort, at mange virksomheder nu er kommet i gang med at arbejde med cybersikkerhed som en nødvendighed snarere end som led i forretningsudvikling og styrket konkurrencekraft. Men barometertallene vidner også om, at mange virksomheder alligevel har fået øjnene op for det fulde potentiale ved cybersikkerhed. Det handler ikke kun om at holde hackere ude, men derimod om at tiltrække nye kunder og styrke sin markedsposition på et globalt marked, der bliver mere og mere digitalt”, siger Malene Stidsen.
Særligt er det de tekniske tiltag som for eksempel foranstaltninger mod malware, netværkssikkerhed og kryptering, hvor virksomhederne inden for de seneste to år har strammet op. Men også i de øvrige kategorier ‘Forankring og styring’ og ‘Rutiner og træning’, som Cyberbarometeret undersøger, er der fremgang.
På brancheniveau er det inden for transport- og godshåndtering, at den største stigning i antallet af implementerede tiltag har fundet sted, mens det fortsat er informations- og kommunikationsbranchen, der samlet set har implementeret flest cybersikkerhedstiltag.
Læs også: Kunstig intelligens viser sit værd med vilde produktivitetsforbedringer
Arbejdet med cybersikkerhed motiveres ofte af konkrete hændelser, øget digitalisering eller specifikke krav fra kunder eller myndigheder, som kræver teknisk opgradering. Først herefter lægges organisations- og ledelsestræning ovenpå.
“Cybersikkerhed handler i høj grad også om mennesker. Når opkvalificering og ansvarlig datahåndtering bliver en naturlig del af virksomhedens virke og forankres i hele organisationen, så bliver virksomhederne også mere villige til at tale om deres cybersikkerhed både internt og eksternt – og det er her tilliden til samarbejdspartnere og kunder skal vindes, og konkurrencefordelene høstes”, siger Malene Stidsen.
Kilde: Industriens Fond
/ PiB