Status på det globale 3PL-marked
Konsulenthuset Armstrong & Associates har rangeret de 50 største tredjepartslogistikleverandører i verden. DSV indtager sjettepladsen, hvor Damco/Maersk Logistics er nummer 17. Og så fortsætter tendensen med opkøb for at følge med Amazon.
Den globale industri for tredjepartslogistik (3PL) er i den grad præget af opkøb og overtagelser (mergers and acquisitions), med en aktivitet, der sætter rekorder i alle industriens sektorer, skriver Supply Chain 24/7.
Læs også: Amazon fortsætter med at booste luftfragten, på vej mod 3PL
Eksemplerne er mange både i USA og resten af verden, og grundlæggende handler det for mange simpelthen om at følge med Amazon og den trend, Jeff Bezos’ megaselskab har skabt, når det kommer til at overtage andre virksomheder, herunder leverandører og samarbejdspartnere.
“Amazonization” kalder Supply Chain 24/7 udviklingen, og der er ikke noget, der peger på at den vil vende i løbet af i år, forudser Evan Armstrong, der er præsident for konsulentvirksomheden Armstrong & Associates.
”3PL-opkøb og overtagelser ser ikke ud til at sætte farten ned i 2019 – der er mange midler på sidelinjen, der leder efter aftaler at indgå”, siger han til mediet.
Årsagerne til de specifikke opkøb er i store træk ligeså mange, som handlerne, og de spænder vidt og bredt afhængig af sektor og geografi. Det forklarer Benjamin Gordon, der er managing partner i et andet konsulenthus med fokus på 3PL-branchen, Cambridge Capital and BG Strategic Advisors (BGSA).
På teknologifronten nævner han FedEx, der er gået sammen med Wirecard omkring betalingsløsninger og detailoutlets i Tyskland og Indien, mens Panalpina, der som bekendt selv blev opkøbt af DSV for nylig, har overtaget sydafrikanske Skyservices for at blive bedre på letfordærvelige fødevarer.
”Det er handler, der sker som en reaktion på de åbenlyse synergier, der er at hente”, forklarer Benjamin Gordon overfor Supply Chain 24/7, og peger også på danske GateHouse Logistics, der i slutningen af 2018 blev overtaget af amerikanske project44, der leverer visibilitet til bl.a. 3PL’er.
DSV/Panalpina tæt på global top-4
Udover den strategiske udvikling har Armstrong & Associates også rangeret de 50 største tredjepartslogistikleverandører i både USA og verden. På den globale rangliste er DSV placeret på en 6. plads med en logistikindtjening på omkring 82 mia. kr.
På 17. pladsen finder vi Damco, der jo for nylig blev integreret i A.P. Møller – Maersk, med en indtjening på godt 40 mia. kr., i øvrigt snævert overgået af Panalpina med omkring 40,5 mia. Et hurtigt regnestykke siger således, at en sammenlægning af DSV og Panalpina vil bringe det kombinerede selskab op på ca. 122,5 mia. i logistikindtjening og dermed på kanten af listens top-4, ikke langt efter Nippon Express på godt 124,5 mia. kr.
DHL Supply Chain & Global Forwarding topper listen med en indtjening i 2018 på omkring 185 mia. kr. Franske Bolloré Logistics, der i starten af 2018 købte aktiemajoriteten i den danske fragtvirksomhed Global Solutions, er i øvrigt at finde på 20. pladsen med en indtjening på godt 35 mia. kr.
Læs også: Store shippingselskaber går med på Maersks blockchain-platform
Ifølge Armstrong gik langt størstedelen af transportkøbernes logistikomkostninger til lastbiltransport, med samlede udgifter på 27,2 billioner kr., mens lagerudgifterne beløb sig til ca. 6,6 bio. Andre 4,7 bio. kr. blev brugt på diverse former for vandtransport, mens såvel fly- som jernbanetransport tegnede sig for i underkanten af 2 billioner kr., ifølge Morning Star.
-AK