3PL’er bliver kundernes forlængede arm
Den seneste udgave af Gartners Magic Quadrants for tredjepartslogistik-virksomheder slår fast, at kunder først og fremmest går efter evne til at udvikle relationer.
Outsourcing af logistik bevæger sig mod langtidsholdbare partnerskaber. Det er ifølge rådgivningsvirksomheden Gartner den vigtigste tendens på markedet for tredjepartslogistik (3PL).
Supply chain-ledere og logistikchefer lægger i større og større udstrækning mere ansvar over på 3PL’er, og de baserer i stigende grad deres drift på, at 3PL’er leverer strategisk overblik og animerer forandringer af forretningsprocesser. Nogle 3PL’er er på vej til at blive en naturlig forlængelse af kundens forsyningskæde, og det kræver excellente evner til at udvikle relationer. Det fremgår af Gartners ”Magic Quadrant for Third-Party Logistics Providers, Worldwide” fra maj 2016.
Gartners Magic Quadrant, 3PL
Ledere:
- DB Schenker
- Kuehne + Nagel
- DHL
- UPS Supply Chain Solutions
- Agility
- Geodis
Udfordrere:
- Expeditors
- Ceva Logistics
- Damco
- DSV
Nicheaktører:
- Panalpina
- XPO Logistics
- Pantos Logistics
- APL Logistics
- Yusen Logistics
De visionære:
- Bolloré Logistics (tidligere SDV)
Vækst på 3-11 procent
Analysen finder frem til, at 3PL’er omfattet af undersøgelsen havde en vækst i omsætning på mellem 3 og 11 procent. Det vurderer Gartner reflekterer en global økonomi i fremgang, men rådgivningsvirksomheden forudser også, at 3PL’er økonomiske resultater i fremtiden vil blive udfordret af:
- Økonomisk uro eller modvind i for eksempel Kina og Europa.
- Behov for at investere i nye aktiver, nyt udstyr og ny teknologi.
- Behov for at fastholde og rekruttere talent.
Gartners Magic Quadrant kategoriserer 3PL’er i fire kvadranter ud fra 3PL’ernes evne til henholdsvis at eksekvere og være visionære. 3PL vil i denne sammenhæng sige leverandører, der udfører logistikservices for kunder. Det omfatter ikke rene transportservices, og undersøgelsen omfatter derfor ikke transportselskaber.
Den omfatter dog transportselskaber, der har dedikerede og separate logistikservicedivisioner eller datterselskaber som for eksempel UPS Supply Chain Solutions og A.P.Møller-Mærsks Damco; men det er kun omsætning fra 3PL-divisionen, der er medtaget i undersøgelsen.
Data og teknologi skiller vinderne fra taberne
E-handel og ikke mindst nye teknologier spiller ifølge Gartner en afgørende rolle for 3PL’ers succes. Alle 3PL’er skal have dedikerede services, der kan understøtte kundernes e-handel, og alle forventer, at e-handelsdelen kun vil vokse de kommende år.
Derudover er teknologi og ikke mindst evnen til at håndtere data en helt afgørende konkurrenceparameter. Big data, kunstig intelligens og machine learning vokser kraftigt, og kunderne søger derfor efter 3PL-partnere, der kan hjælpe med at indfange, analysere og eksekvere information. Integration til kundernes systemer er vitalt, og gennemsigtighed, der kan forebygge logistikchefens mareridt om at miste kontrol med netværket, er centralt.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om distribution