3PL’er bliver kundernes forlængede arm

Den seneste udgave af Gartners Magic Quadrants for tredjepartslogistik-virksomheder slår fast, at kunder først og fremmest går efter evne til at udvikle relationer.

Her er det 3PL’eren Kuehne + Nagel, som har udviklet en specialløsning til bilindustrien. Foto: Kuehne + Nagel.

18.04.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Outsourcing af logistik bevæger sig mod langtidsholdbare partnerskaber. Det er ifølge rådgivningsvirksomheden Gartner den vigtigste tendens på markedet for tredjepartslogistik (3PL).

Supply chain-ledere og logistikchefer lægger i større og større udstrækning mere ansvar over på 3PL’er, og de baserer i stigende grad deres drift på, at 3PL’er leverer strategisk overblik og animerer forandringer af forretningsprocesser. Nogle 3PL’er er på vej til at blive en naturlig forlængelse af kundens forsyningskæde, og det kræver excellente evner til at udvikle relationer. Det fremgår af Gartners ”Magic Quadrant for Third-Party Logistics Providers, Worldwide” fra maj 2016.

Gartners Magic Quadrant, 3PL

Ledere:

  • DB Schenker
  • Kuehne + Nagel
  • DHL
  • UPS Supply Chain Solutions
  • Agility
  • Geodis

Udfordrere:

  • Expeditors
  • Ceva Logistics
  • Damco
  • DSV

Nicheaktører:

  • Panalpina
  • XPO Logistics
  • Pantos Logistics
  • APL Logistics
  • Yusen Logistics

De visionære:

  • Bolloré Logistics (tidligere SDV)

Vækst på 3-11 procent
Analysen finder frem til, at 3PL’er omfattet af undersøgelsen havde en vækst i omsætning på mellem 3 og 11 procent. Det vurderer Gartner reflekterer en global økonomi i fremgang, men rådgivningsvirksomheden forudser også, at 3PL’er økonomiske resultater i fremtiden vil blive udfordret af:

  • Økonomisk uro eller modvind i for eksempel Kina og Europa.
  • Behov for at investere i nye aktiver, nyt udstyr og ny teknologi.
  • Behov for at fastholde og rekruttere talent.

Gartners Magic Quadrant kategoriserer 3PL’er i fire kvadranter ud fra 3PL’ernes evne til henholdsvis at eksekvere og være visionære. 3PL vil i denne sammenhæng sige leverandører, der udfører logistikservices for kunder. Det omfatter ikke rene transportservices, og undersøgelsen omfatter derfor ikke transportselskaber.

Den omfatter dog transportselskaber, der har dedikerede og separate logistikservicedivisioner eller datterselskaber som for eksempel UPS Supply Chain Solutions og A.P.Møller-Mærsks Damco; men det er kun omsætning fra 3PL-divisionen, der er medtaget i undersøgelsen.

Data og teknologi skiller vinderne fra taberne
E-handel og ikke mindst nye teknologier spiller ifølge Gartner en afgørende rolle for 3PL’ers succes. Alle 3PL’er skal have dedikerede services, der kan understøtte kundernes e-handel, og alle forventer, at e-handelsdelen kun vil vokse de kommende år.

Derudover er teknologi og ikke mindst evnen til at håndtere data en helt afgørende konkurrenceparameter. Big data, kunstig intelligens og machine learning vokser kraftigt, og kunderne søger derfor efter 3PL-partnere, der kan hjælpe med at indfange, analysere og eksekvere information. Integration til kundernes systemer er vitalt, og gennemsigtighed, der kan forebygge logistikchefens mareridt om at miste kontrol med netværket, er centralt.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema om distribution

Relateret indhold

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

03.04.2025SCM.dk

Instabee tredobler kapaciteten med ny terminal

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle