Maersk fortsætter integrationen af logistiktjenester
I bestræbelserne på at samle sine transport- og logistikservices, bliver dele af Damco og Maersk Line integreret i Maersk-brandet. Også tre regionale selskaber får nyt, samlet navn.
A.P. Møller-Maersk er i gang med en længerevarende proces, der skal konsolidere selskabet som en integreret transportvirksomhed med både supply chain- og containerservices samlet omkring shippingforretningen.
Læs også: Mærsks regnskab viser milliardunderskud
I går annoncerede koncernen så det næste skridt i den retning, som består af integrationen af flere services og selskaber under Maersk-paraplyen, hvilket sker for at ’servicere kunderne bedre og realisere potentiel vækst i logistik- og servicesegmentet’, som det hedder.
Konkret vil logistikfirmaet Damcos supply chain-services og Maersk Lines ocean-produkter fra den 1. januar 2019 blive integreret og solgt som Maersk-produkter og -services. Det skal forbedre kundeoplevelsen og give færre konktaktpunkter og en mere dækkende palet af tilbud.
Chef for den integrerede kommercielle organisation bliver Maersks CCO, Vincent Clerc, mens Damcos nuværende adm. direktør, Klaus Rud Sejling, får ny position som Head of Maersk’s Logistics and Services Products med direkte rapportering til Vincent Clerc.
Styrke samlet brand
Damcos fragtforretning, der betjener kunder som kræver luftfragt eller flere ocean carriers, fortsætter som en separat og uafhængig enhed under Damco-brandet. På den måde sigter Maersk efter at etablere en velfungerende og global fragtforretning, der kan vokse og trives. Damcos nuværende COO, Saskia Groen In’t Woud, bliver ny CEO for Damco Freight Forwarding.
Derudover bliver tre af Maersks regionale selskaber, MCC Transport, Sealand og Seago Line, samlet under navnet ”SeaLand – A Maersk Company” fra den 1. oktober. Den forsimplede navnestruktur skal styrke Maersks samlede brand og give klarhed for kunderne.
Læs også: Damco vil løfte returlogistikken i Kina
"Denne integration markerer en stor milepæl på Mærsks igangværende vækstrejse mod at fungere som én integreret virksomhed. Vi er i en stærk position til at kunne levere løsninger, der opfylder vores kunders end-to-end supply chain management-behov, og derved rykke ind på markeder, der dækker hele rejsen fra producent til forbruger ved at bygge på vores forretnings eksisterende styrker", siger CEO Søren Skou.
-AK