Damco vil løfte returlogistikken i Kina
Den grænsekrydsende e-handel vokser fortsat i Asien, ikke mindst i Kina. Returneringer er til gengæld en dyr fornøjelse, men det vil Damco gøre noget ved gennem en fuldt digitaliseret løsning.
Det A.P. Møller-Maersk-ejede logistikselskab Damco har netop offentliggjort en plan for, hvordan selskabet vil løfte den grænsekrydsende onlinehandel for sine kunder i Asien. Ambitionen er at adressere manglen på ordentlige returneringsløsninger i Kina.
Ifølge Damco regner man med, at væksten i det indenlandske onlinesalg i Kina vil flade ud i de kommende år, mens handlen på tværs af regionens grænser derimod vil fortsætte sin hastige stigning. I Kina har væksten været på 70 procent årligt.
Andelen af onlinevarer, der bliver sendt retur, er i øjeblikket på 30-40 procent, og ventes at vokse i takt med handlen som helhed. Damco bemærker i den forbindelse at grænsekrydsende returneringer er dyre, og derfor vil man gerne vil man med det nye initiativ tilbyde sine kunder ”en robust, fuldt digital returneringsløsning støttet af regeringen og myndigheder på området”.
”I den globale e-handel er hastighed og gennemsigtighed centrale. Vores mål er at forbinde og simplificere vores kunders forsyningskæder. Det vil sige at tilbyde den hurtigste vej til regeringsgodkendelse, øge farten på processen og reducere omkostningerne. Derudover vil nye digitale platforme levere komplet supply chain-sigtbarhed og produktsporbarhed”, siger Damcos chef for global e-handel, Damon Gu.
Læs også: Amazon er ved at blive en shippingvirksomhed – Maersk er bevidst om truslen
Det nye initiativ bliver udviklet i Nansha-frihandelszonen i Guangdong-provinsen i det sydlige Kina, lige nord for Hong Kong, hvor Damco vil udnytte sit ’stærke forhold i regionen’. Det bygger desuden også på investeringer fra APM Terminals, der udvikler havnen i Nansha og dens havneterminaldrift.
-AK