Damco vil løfte returlogistikken i Kina

Den grænsekrydsende e-handel vokser fortsat i Asien, ikke mindst i Kina. Returneringer er til gengæld en dyr fornøjelse, men det vil Damco gøre noget ved gennem en fuldt digitaliseret løsning.

Damco ser de manglende returneringsmuligheder på det kinesiske e-handelsmarked som en barriere, der skal forceres..

22.03.2018

SCM.dk

Det A.P. Møller-Maersk-ejede logistikselskab Damco har netop offentliggjort en plan for, hvordan selskabet vil løfte den grænsekrydsende onlinehandel for sine kunder i Asien. Ambitionen er at adressere manglen på ordentlige returneringsløsninger i Kina.

Læs også: JD.com vil bygge Kinas største dronenetværk

Ifølge Damco regner man med, at væksten i det indenlandske onlinesalg i Kina vil flade ud i de kommende år, mens handlen på tværs af regionens grænser derimod vil fortsætte sin hastige stigning. I Kina har væksten været på 70 procent årligt.

Andelen af onlinevarer, der bliver sendt retur, er i øjeblikket på 30-40 procent, og ventes at vokse i takt med handlen som helhed. Damco bemærker i den forbindelse at grænsekrydsende returneringer er dyre, og derfor vil man gerne vil man med det nye initiativ tilbyde sine kunder ”en robust, fuldt digital returneringsløsning støttet af regeringen og myndigheder på området”.

”I den globale e-handel er hastighed og gennemsigtighed centrale. Vores mål er at forbinde og simplificere vores kunders forsyningskæder. Det vil sige at tilbyde den hurtigste vej til regeringsgodkendelse, øge farten på processen og reducere omkostningerne. Derudover vil nye digitale platforme levere komplet supply chain-sigtbarhed og produktsporbarhed”, siger Damcos chef for global e-handel, Damon Gu.

Læs også: Amazon er ved at blive en shippingvirksomhed – Maersk er bevidst om truslen

Det nye initiativ bliver udviklet i Nansha-frihandelszonen i Guangdong-provinsen i det sydlige Kina, lige nord for Hong Kong, hvor Damco vil udnytte sit ’stærke forhold i regionen’. Det bygger desuden også på investeringer fra APM Terminals, der udvikler havnen i Nansha og dens havneterminaldrift.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle