Amazon er ved at blive en shippingvirksomhed – Maersk er bevidst om truslen

Maersk Line skal være på stikkerne for at forhindre aktører som Amazon og Alibaba i at gå fra kunder til konkurrenter. Digitalisering og effektive, gennemsigtige totalløsninger skal sikre fortsat samarbejde, siger adm. direktør Søren Skou.

Amazon har leveret dagligvarer gennem sin Fresh-tjeneste i en rum tid, senest også fra sine Whole Foods-butikker. Selskabets ambitioner på shippingområdet er ikke helt klare, men ikke desto mindre er Maersk meget opmærksom på den potentielle trussel. Foto: flickr/Atomic Taco.

20.02.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

Senest er Seattle-selskabet begyndt at levere dagligvarer fra sine Whole Foods-butikker, og via sin Prime-tjeneste sendte man over 5 mia. pakker sidste år. Kombinationen af de mange distributionstiltag har fået mange i fragtindustrien til at spekulere i, at det kun er et spørgsmål om tid, før Amazon begynder selv at udbyde kapacitet i sit netværk, skriver Cargofacts.

Ifølge Wall Street Journal pusler Amazon således med en ny service kaldet “Shipping with Amazon” (SWA), som indledningsvist skal tilbydes til forhandlerne, der sælger varer på Amazons platforme. Det er småt med detaljerne indtil videre, men tanken er ifølge Cargofacts at Amazon afhenter pakkerne og håndterer dem i sit eget leveringssystem.

Hvorvidt og i så fald hvordan det tilbud vil udvide sig er uklart, men uanset ambitionsniveauet er der bred enighed i branchen om, at Amazon ikke (på kort sigt i hvert fald) kan matche den rækkevidde, etablerede aktører som FedEx og UPS har i dag.

”Omfanget af de globale investeringer i faciliteter, sortering, fly, køretøjer og folk der skal til for at duplikere den service, vi tilbyder, er ganske frygtindgydende, og simpelthen urealistisk i vores øjne”, siger CFO for FedEx, Alan Graf, til WSJ.

"Hvis vi ikke passer vores forretning, så er der ingen tvivl om, at store stærke virksomheder som Amazon vil undersøge om de kan gøre det bedre selv”, siger adm. direktør for A.P. Møller-Mærsk, Søren Skou. Foto: Maersk.

Digitale totalløsninger er Maersks svar
Selvom Amazons langsigtede intentioner på shippingmarkedet altså indtil videre er svære at blive klog på, så er man ikke desto mindre yderst opmærksom på situationen i et af de store selskaber på området, som Amazon i dag er kunde hos, nemlig Maersk Line.

”Amazon er en trussel, hvis vi ikke gør et godt nok stykke arbejde for dem. Hvis vi ikke passer vores forretning, så er der ingen tvivl om, at store stærke virksomheder som Amazon vil undersøge om de kan gøre det bedre selv”, siger adm. direktør for A.P. Møller-Mærsk, Søren Skou, i et interview med Bloomberg, skriver Material Handling & Logistics.

Ifølge Skou handler svaret på den amerikanske udfordring, der i det små også kan anes fra Fjernøsten i form af kinesiske aktører som Alibaba og JD.com, om at kunne tilbyde integrerede løsninger, der bringer hele Maersk-koncernen i spil via både Maersk Line, APM Terminals og logistikdivisionen Damco.

Gnidningsfri levering er således ikke nok i denne sammenhæng, påpeger Søren Skou. Giganter som Amazon vil også have bedre og hurtigere informationer om sine forsendelser for at gøre sine forsyningskæder så effektive som muligt. Her er digitalisering og et initiativ som Maersks blockchain-samarbejde med IBM et centralt aspekt.

”Amazon er ikke interesserede i telefoner og e-mail, de vil kobles op elektronisk og digitalt, så forretningen kan køre af sig selv. Det matcher vores nye strategi: de vil have end-to-end container shipping og vi vil tilbyde den fulde service”, siger Søren Skou til Bloomberg.

De forskellige divisioner af Maersk-forretningen skal arbejde tæt sammen for at kunne servicere bl.a. Amazon tilfredsstillende. Illustration: Maersk.

Digitalisering og samarbejde er den rigtige vej at gå
Den digitale indsats har allerede hjulpet Maersk med at skære tiden, det tager at booke en container ned fra over to timer i 2014 til 22 minutter i 2016. Målet hedder blot to minutter, og netop denne automationsstrategi er den rigtige for Maersk, mener en ekspert.

”Maersks evne til at forstå markedet og integrere sig med en stor virksomhed som Amazon er meget klog. De indser at Amazon kan være en disruptor, og så er bedre at prøve at samarbejde”, siger Luis Benito, der er innovation strategy director hos Lloyd’s Register, som har klassificeret verdens handelsflåde siden 1760, til Material Handling & Logistics.

Mens Maersk er verdens største på shipping – med overtagelsen af Hamburg Süd sidder man nu på næsten en femtedel af klodens containerkapacitet – så er Damco en forholdsvis lille aktør på freight-forwarding-scenen og har brug for at vokse, lyder det fra Søren Skou.

”Damco kan i princippet levere det hele, men har ikke den samme globale rækkevidde og skala (som fx FedEx og UPS, red.). Vi har ikke planer om store opkøb, men der er måske små hjørner, hvor det vil give mening for os at købe et mindre selskab, der kan bidrage med noget teknologi eller nogle kompetencer, vi ikke allerede har”, siger han til Bloomberg.

Læs også: Maersk fremlægger positivt regnskab efter ’usædvanligt år’

A.P. Møller-Mærsk beskæftiger i dag ca. 88.000 ansatte i 130 lande, heraf 33.000 i Maersk Line, som driver 630 fartøjer, der betjener 343 havne på verdensplan. Damco tæller 11.000 medarbejdere i godt 100 lande. Til sammenligning har Amazon over en halv million ansatte, hvoraf en stor del arbejder i selskabets fulfillmentcentre.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

18.02.2025SCM.dk

7 ud af 10 forbrugere vil købe mere klimavenligt i fremtiden

17.02.2025SCM.dk

Ubalance i indtægter og udgifter presser klimainvesteringer

14.02.2025SCM.dk

Boehringer Ingelheims fabrik viser vejen mod CO2-neutralitet

12.02.2025GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Gør det komplekse arbejde med dine emballagedata nemmere

10.02.2025SCM.dk

Klimasvigt uden konsekvenser: Virksomheder slipper for ansvar

10.02.2025SCM.dk

Ny industrioverenskomst: Højere løn, bedre rettigheder og øget fleksibilitet for familieliv

07.02.2025SCM.dk

Stor usikkerhed om Danmarks klimamål i 2030

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online