Amazon er ved at blive en shippingvirksomhed – Maersk er bevidst om truslen

Maersk Line skal være på stikkerne for at forhindre aktører som Amazon og Alibaba i at gå fra kunder til konkurrenter. Digitalisering og effektive, gennemsigtige totalløsninger skal sikre fortsat samarbejde, siger adm. direktør Søren Skou.

Amazon har leveret dagligvarer gennem sin Fresh-tjeneste i en rum tid, senest også fra sine Whole Foods-butikker. Selskabets ambitioner på shippingområdet er ikke helt klare, men ikke desto mindre er Maersk meget opmærksom på den potentielle trussel. Foto: flickr/Atomic Taco.

20.02.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

Senest er Seattle-selskabet begyndt at levere dagligvarer fra sine Whole Foods-butikker, og via sin Prime-tjeneste sendte man over 5 mia. pakker sidste år. Kombinationen af de mange distributionstiltag har fået mange i fragtindustrien til at spekulere i, at det kun er et spørgsmål om tid, før Amazon begynder selv at udbyde kapacitet i sit netværk, skriver Cargofacts.

Ifølge Wall Street Journal pusler Amazon således med en ny service kaldet “Shipping with Amazon” (SWA), som indledningsvist skal tilbydes til forhandlerne, der sælger varer på Amazons platforme. Det er småt med detaljerne indtil videre, men tanken er ifølge Cargofacts at Amazon afhenter pakkerne og håndterer dem i sit eget leveringssystem.

Hvorvidt og i så fald hvordan det tilbud vil udvide sig er uklart, men uanset ambitionsniveauet er der bred enighed i branchen om, at Amazon ikke (på kort sigt i hvert fald) kan matche den rækkevidde, etablerede aktører som FedEx og UPS har i dag.

”Omfanget af de globale investeringer i faciliteter, sortering, fly, køretøjer og folk der skal til for at duplikere den service, vi tilbyder, er ganske frygtindgydende, og simpelthen urealistisk i vores øjne”, siger CFO for FedEx, Alan Graf, til WSJ.

"Hvis vi ikke passer vores forretning, så er der ingen tvivl om, at store stærke virksomheder som Amazon vil undersøge om de kan gøre det bedre selv”, siger adm. direktør for A.P. Møller-Mærsk, Søren Skou. Foto: Maersk.

Digitale totalløsninger er Maersks svar
Selvom Amazons langsigtede intentioner på shippingmarkedet altså indtil videre er svære at blive klog på, så er man ikke desto mindre yderst opmærksom på situationen i et af de store selskaber på området, som Amazon i dag er kunde hos, nemlig Maersk Line.

”Amazon er en trussel, hvis vi ikke gør et godt nok stykke arbejde for dem. Hvis vi ikke passer vores forretning, så er der ingen tvivl om, at store stærke virksomheder som Amazon vil undersøge om de kan gøre det bedre selv”, siger adm. direktør for A.P. Møller-Mærsk, Søren Skou, i et interview med Bloomberg, skriver Material Handling & Logistics.

Ifølge Skou handler svaret på den amerikanske udfordring, der i det små også kan anes fra Fjernøsten i form af kinesiske aktører som Alibaba og JD.com, om at kunne tilbyde integrerede løsninger, der bringer hele Maersk-koncernen i spil via både Maersk Line, APM Terminals og logistikdivisionen Damco.

Gnidningsfri levering er således ikke nok i denne sammenhæng, påpeger Søren Skou. Giganter som Amazon vil også have bedre og hurtigere informationer om sine forsendelser for at gøre sine forsyningskæder så effektive som muligt. Her er digitalisering og et initiativ som Maersks blockchain-samarbejde med IBM et centralt aspekt.

”Amazon er ikke interesserede i telefoner og e-mail, de vil kobles op elektronisk og digitalt, så forretningen kan køre af sig selv. Det matcher vores nye strategi: de vil have end-to-end container shipping og vi vil tilbyde den fulde service”, siger Søren Skou til Bloomberg.

De forskellige divisioner af Maersk-forretningen skal arbejde tæt sammen for at kunne servicere bl.a. Amazon tilfredsstillende. Illustration: Maersk.

Digitalisering og samarbejde er den rigtige vej at gå
Den digitale indsats har allerede hjulpet Maersk med at skære tiden, det tager at booke en container ned fra over to timer i 2014 til 22 minutter i 2016. Målet hedder blot to minutter, og netop denne automationsstrategi er den rigtige for Maersk, mener en ekspert.

”Maersks evne til at forstå markedet og integrere sig med en stor virksomhed som Amazon er meget klog. De indser at Amazon kan være en disruptor, og så er bedre at prøve at samarbejde”, siger Luis Benito, der er innovation strategy director hos Lloyd’s Register, som har klassificeret verdens handelsflåde siden 1760, til Material Handling & Logistics.

Mens Maersk er verdens største på shipping – med overtagelsen af Hamburg Süd sidder man nu på næsten en femtedel af klodens containerkapacitet – så er Damco en forholdsvis lille aktør på freight-forwarding-scenen og har brug for at vokse, lyder det fra Søren Skou.

”Damco kan i princippet levere det hele, men har ikke den samme globale rækkevidde og skala (som fx FedEx og UPS, red.). Vi har ikke planer om store opkøb, men der er måske små hjørner, hvor det vil give mening for os at købe et mindre selskab, der kan bidrage med noget teknologi eller nogle kompetencer, vi ikke allerede har”, siger han til Bloomberg.

Læs også: Maersk fremlægger positivt regnskab efter ’usædvanligt år’

A.P. Møller-Mærsk beskæftiger i dag ca. 88.000 ansatte i 130 lande, heraf 33.000 i Maersk Line, som driver 630 fartøjer, der betjener 343 havne på verdensplan. Damco tæller 11.000 medarbejdere i godt 100 lande. Til sammenligning har Amazon over en halv million ansatte, hvoraf en stor del arbejder i selskabets fulfillmentcentre.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

23.12.2024SCANLOX ApS

Sponseret

SCANLOX takker for et år med vækst og innovation

20.12.2024SCM.dk

Ny bæredygtighedscertificering kan hjælpe med nyt emballagedirektiv

18.12.2024SCM.dk

International lederprofil skal stå i spidsen for Danske Fragtmænd

18.12.2024WITRON Group

Sponseret

How intercultural teams help WITRON to evolve

18.12.2024SCM.dk

Wrist Ship Supply køber op i Brasilien

18.12.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Second Life Truck – Hvor økonomi og miljøhensyn går hånd i hånd

17.12.2024Descartes

Sponseret

AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri

17.12.2024SCM.dk

Odense får et nyt stort produktionsanlæg til mange milliarder og et kæmpe lager

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup