01.10.2015  |  Branchenyt

Ros fra ITD til det nye finanslovsforslag

Brancheorganisationen ITD er positive på de danske transport- og logistikvirksomheders vegne, når det kommer til kursen for vækst og jobskabelse i det nye finanslovsforslag fra V-regeringen.

Finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) præsenterede i går under massiv mediebevågenhed sin regerings finanslovsforslag, "Stramme rammer - klare prioriteter", for 2016. En stor del af opmærksomheden samlede sig om bistandsområdet, hvor der lægges op til omfattende besparelser, hvilket mødte kritik fra mange sider.

Læs også: Mangel på arbejdskraft truer væksten

Et område, der får imidlertid ros med på vejen, er strategien for vækst på nationalt plan. Støtten kommer fra ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, der er tilfredse med fokuseringen på, at vækst og jobskabelse også skal ske uden for storbyerne, hvilket man mener vil komme den danske transport- og logistiksektor til gode.

”Set med vejgodstransportsektorens øjne, er vi positive over for de signaler, som regeringen sender med deres finanslovsforslag. Det gælder både styrkelsen af danske virksomheder gennem bedre rammevilkår, men også i forhold til ønsket om at skabe jobs over hele Danmark. Det er vigtige skridt for den danske transport- og logistikvirksomheder, som er placeret over hele landet,” siger administrerende direktør i ITD, Jacob Chr. Nielsen, i en pressemeddelelse.

Regeringen vil med en reform for erhvervsbeskatningen også søge at styrke danske virksomheders konkurrenceevne i udlandet, et tiltag, der ligeledes vækker anerkendelse hos ITD.

Nemmere at drive virksomhed
”Regeringens målsætning om, at det skal være billigere og lettere at drive virksomhed, er en kærkommen melding til transport- og logistikvirksomheder landet over. Meldingen om et skatte- og byrdestop, som sikrer virksomhederne ro om skatter og afgifter, giver grobund for, at branchen igen kan se fremover og investere i det materiel, der skal bidrage til at flytte danske varer ud i Europa og understøtte dansk eksport,” siger Jacob Chr. Nielsen.

Herudover vil regeringen med finanslovsforslaget gøre det nemmere at foretage generationsskifter i familieejede virksomheder, hvilket er en kendt problemstilling i transportbranchen.

”Vognmandsbranchen er per definition en branche, der traditionelt er gået i arv fra generation til generation. Med bedre rammevilkår for generationsskifter betyder det, at de danske vognmænd, der står over for et generationsskifte, nu får nemmere ved at fokusere på selve forretningen i stedet for at skulle bøvle med den regeljungle, som vi har været underlagt de seneste år,” forklarer Jacob Chr. Nielsen.

Læs også: Danske virksomheder er Europas mest stabile

På et enkelt område savner ITD dog en udmelding fra regeringen. På trods af de positive konsekvenser for vækst, bl.a. i yderregionerne, har man, ifølge ITD, valgt at se bort fra forbedring og udbygning af den danske vejinfrastruktur. Organisationen ser dog frem til at emnet kan blive bragt på banen og konkretiseret under de kommende forhandlinger om finanslovsforslaget.

-AK

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere