Virksomheder styrker fokus på SCM-kompetencer
Supply chain management får efter covid-19 og efterfølgende virvar af forskellige typer forsyningskriser og forstyrrelser meget mere opmærksomhed i virksomheder. En ny undersøgelse viser, at danske virksomheder i dag er bedre til at ajourføre SCM-kompetencer end før pandemien. Og at de også selv i højere grad vurderer, at indsatsen er tilstrækkelig.
Samfund og forretningspraksis ændrer sig i hastig tempo. Geopolitik, kunstig intelligens og digitalisering, cybertrusler, ESG-dagsordenen og andre bevægelser skaber hele tiden nye vilkår og rammer, der også kræver nye kompetencer og indsigter af medarbejdere. Det gælder ikke mindst supply chain medarbejdere på lageret, i transporten, i produktion, i planlægningen, i indkøbsafdelingen og så videre.
En mini-undersøgelse gennemført i SCM Panelet, der er et samarbejde mellem forskere på SDU og scm.dk, i november og december 2024 viser, at der rent faktisk er sket en udvikling de seneste år på denne front. På spørgsmålet ’I hvilken grad er der fokus på de rette medarbejderkompetencer?’, svarer paneldeltagerne 3,77 på en Likert-skala, se figur 1. Skalaen går fra 1 til 5, hvor 5 indikerer ’i meget høj grad’. 3,77 er noget over et gennemsnit på 3,5, som i undersøgelser af denne type bliver anset for signifikant.
På spørgsmålet: ’I hvilken grad holder du dig fagligt ajour med ny viden indenfor dit fag?’, svarer respondenterne 3,51, se figur 2.
Forfatteren til undersøgelsen professor Jan Stentoft bemærker: ”I forhold til en undersøgelse, der blev gennemført i 2020 blandt 532 SCM-praktikere (side 39 i undersøgelsen), er dette gennemsnit på 3,51 steget fra et gennemsnit på 2,98 (’i nogen grad’) i 2020. Det er glædeligt at se, at der er opmærksomhed på at holde sig fagligt opdateret. På spørgsmålet om det, der gøres for at holde sig fagligt ajour, også er tilstrækkeligt, falder gennemsnit til 3,33. Men det er trods alt højere end tilsvarende gennemsnit fra 2020 på 2,71”.
Der er altså sket en stigning i faglig opdatering på 0,53 på en Likert-skala og en stigning i selvvurderet tilstrækkelighed af denne faglige opdatering på 0,62. Det er nærliggende at antage, at der er en forbindelse mellem de mange rystelser, forsyningssikkerheden har oplevet siden 2020 og den øgede opmærksomhed på supply chain faglig kompetenceudvikling.
Hvor får SCM-folk deres viden fra?
Respondenterne bliver i undersøgelsen bedt om at vurdere en liste af kilder til ny viden. De tre kilder, der scorer højest er:
- Artikler i fagblade/magasiner (som for eksempel scm.dk og SCM+Logistik) med 3,47.
- Læring fra andre virksomheder/cases med 3.23.
- Fra deltagelse i netværksmøder med 3.04.
Forfatter Jan Stentoft bemærker, at ”fordelingen af score-resultaterne i store træk svarer til resultaterne i undersøgelsen fra 2020, men at de nye data her har højere gennemsnitsværdier”.
Det indikerer også et højere aktivitetsniveau på tilegnelsen af nye kompetencer.
Tre kompetenceområder skiller sig ud
Undersøgelsens måske mest interessante observation er, at der er tre kompetenceområder, som ser ud til at skille sig ud. Det er cybersikkerhed med 3,73; ESG med 3,69 og digital udvikling med 3,65, se figur 3.
Jan Stentoft bemærker: ” En undersøgelse om cybersikkerhed i danske produktionsvirksomheder fra foråret 2024 viste, at 20 procent af de deltagende virksomheder havde været udsat for cyberangreb, og at respondenterne generelt var opmærksomme på cybersikkerhed med gennemsnitsværdier på over 4,2. De virksomheder, der har været ramt af et cyberangreb, arbejder i højere grad med leverandørsegmentering, ligesom deres interessenter i højere grad stiller krav til cybersikkerhed, end det er tilfældet med dem, der ikke har været udsat for et angreb. Samtidig afslørede undersøgelsen svage indsatser på cybersikkerhed i forsyningskæden – altså mod kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere. Så der synes at være en bevidsthed om, at kompetencer indenfor cybersikkerhed bør styrkes”.
ESG er på samme måde et område, som respondenterne peger på, hvor der er et behov for at udvikle kompetencerne. Det stemmer fint overens med en tidligere mini-undersøgelse i SCM Panelet fra foråret 2024, viste, at der er stor opmærksomhed på vigtigheden af ESG-data (både blandt store virksomheder og små og mellemstore virksomheder (SMV’er), samt at de store virksomheder er længere fremme med ESG end SMV’erne.
Det tredje område, paneldeltagerne peger på, er ’digital udvikling’. Det er der næppe noget overraskende i, eftersom digitalisering af forsyningskæden har været på dagsordenen i årtier. Undersøgelsen specificerer ikke om, paneldeltagerne ser behov på særligt specificerede områder inden for digitale løsninger. De tre kompetenceområder bliver i undersøgelsen efterfulgt af ’kunstig intelligens’ med 3,36 og ’geopolitiske spændinger’ med 2,79.